همزمان با از سرگیری فعالیت‌های معدنی در بخشی از بااهمیت‌ترین منطقه پناهگاه حیات‌وحش موته که بیشترین آبشخورهای حیات‌وحش در آن جای دارد، خبرگزاری سبزپرس از تخریب صدها هکتار مرتع در ارتفاعات کوه‌شاه کرمان براثر فعالیت‌های معدنی خبر داد.

تخریب مراتع

 براساس این خبر، کوه‌شاه کرمان با ارتفاع 4349متر، دومین کوه بلند کرمان پس از کوه «هزار» و پنجمین قلعه مرتفع کشور است. این کوه با مراتعی بکر و کم نظیر در شمال شرقی شهر بافت واقع شده با وجود این و به‌رغم اعتراض فعالان و دوستداران محیط‌زیست طی روزهای اخیر این منطقه مورد تاخت و تاز معدن‌کاوان قرار گرفته است. دامنه این کوه پوشیده از گونه‌های گیاهی ارژن، بنه، گون، بادام کوهی، ارس، آویشن، زیره، لاله، آلاله و صدها گونه باارزش دیگر است که از این نظر برای محققان و گیاه‌شناسان اهمیت بسیار بالایی دارد.

کارشناسان با اشاره به طبیعت زیبا و وجود روستاهای تلخه چار، باغ‌فخروئیه، هرارون، دهنه آرتی، دره عشق آباد و تخت عبدالبیگی می‌گویند درصورت برنامه‌ریزی، این منطقه می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل شود. با وجود این، هنوز طبیعت گردی و گردشگری جایی در توسعه و اشتغال ندارد و از همین رو بی‌توجه به این قابلیت‌ها، مجوز معدن‌کاوی در منطقه صادر شده است. براین اساس شماری از کارشناسان و دوستداران محیط‌زیست از مسئولان محلی ازجمله استاندار، نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه خواسته‌اند مانع تخریب کوه شاه در کرمان شوند.

کد خبر 228719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز