ساوه: اهالی روستای سنگک بخش نوبران که به زیبایی و گردشگری مشهور است، ظهر چهارشنبه شاهد وقوع زلزله‌ای بودند که تاکنون تجربه آن را نداشتند؛ زلزله‌ای که یکباره ۸۰درصد خانه هایشان را با خاک یکسان کرد.

زلزله-ساوه-امدادرسانی


به گزارش مهر، با وقوع زلزله74/7 ریشتری، اهالی سنگک بلافاصله از خانه‌های خود خارج شدند و از آنجا که غالبا به باغات و زمین‌های کشاورزی‌شان رفته بودند، از عفریت مرگ در امان ماندند و سراسیمه به حسینیه مرکزی روستا پناه بردند. با حضور نیروهای امدادی در محوطه‌ای خارج روستا، 50تخته چادر برای اسکان 200نفر برپا شد. علی رجبی رئیس هلال احمر ساوه اهالی مضطرب را به آرامش و خروج از منازل فرامی‌خواند و از مردم می‌خواست تا به سمت محوطه اسکان موقت هلال احمر بروند. پس از دقایقی نیروی انتظامی وارد روستا شد تا امنیت که برقراری آن مهم‌ترین مولفه در جریان وقوع حوادث غیرمترقبه است را برقرار کند.

حدود ساعت 5بعد از ظهر فرماندار ساوه وارد روستای سنگک شد و از اماکن تخریب شده بازدید کرد. احمد آزاد با حضور در حسینیه روستا مردم را به آرامش فراخواند و از اهالی خواست تا از کسانی که در خانه‌ها مانده‌اند بخواهند تا به محل اسکان موقت هلال احمر بروند. فرماندار ویژه ساوه برای هماهنگی‌های بیشتر، پس از ساعاتی روستای سنگک را به مقصد ساوه ترک کرد.

حجم اقدامات و جنب و جوش امدادگران هلال احمر رفته‌رفته با تاریک شدن هوا بیشتر می‌شد. عوامل اداره برق، برای تأمین گرما و روشنایی چادرهای هلال احمر دست به‌کار شدند و خیلی سریع روشنایی چادرها برقرار شد. برای دقایقی کار برق رسانی به چادرها به‌دلیل کمبود سیم و لوازم برقی متوقف شد که با پیگیری رئیس هلال احمر و فرماندار ساوه با تأمین تجهیزات برق رسانی ادامه یافت.

با افزایش نگرانی اهالی برای تأمین امنیت روستا، سرهنگ طالبی فرمانده انتظامی استان مرکزی شخصا در روستا حاضر و با اهالی اسکان داده شده در چادرهای هلال‌احمر و حسینیه روستا احوالپرسی کرد ورود سرهنگ طالبی اطمینان و آرامش بیشتری به اهالی داد.

با تاریکی هوا، تعداد بیشتری از مردم روستای سنگک در چادرهای هلال احمر ساکن شدند. پس از ساعاتی، اهالی روستا از نبود غذا گلایه مند شدند و امدادگران اقدام به توزیع نان، آب و کنسرو لوبیا وماهی کردند. حدود ساعت 9مهندس مقیمی استاندار استان مرکزی به همراه فرماندار ساوه به‌طور سرزده از چادرهای هلال احمر بازدید کردند. وی با حضور در چادرها و گفت‌وگو با زلزله دیدگان از نحوه امدادرسانی پرس‌وجو کرد و در بازدید از چادر فرماندهی و پشتیبانی هلال احمر عملکرد هلال احمر و نیروی انتظامی را مثبت و ارزنده ارزیابی کرد.

مهندس مقیمی سپس با حضور در حسینیه روستا با تعداد دیگری از اهالی، حال و احوال کرد و در سخنانی به روستاییان اطمینان داد فورا خانه هایشان بازسازی می‌شود. استاندار مرکزی آرامش و همکاری اهالی با امدادگران و نیروی انتظامی را مهم‌ترین درخواست خود از زلزله‌زدگان دانست و خطاب به آنان افزود: من تا پایان در کنار شما هستم و به بنیاد مسکن دستور داده‌ام تا فردا صبح در روستا مستقر شوند و میزان خسارات را ارزیابی و کار بازسازی را شروع کنند.

استاندار مرکزی حین ترک روستا از فرمانده انتظامی شهرستان ساوه خواست تا کلیه راه‌های ورودی و خروجی روستا اعم از افراد و ماشین‌ها را بازرسی کند؛ دستوری که پس از تأیید سرهنگ طالبی موجب شد تا عوامل ناجا برای خودروی خبرنگاران نیز استثنا قائل نشوند! ساعت 2بامداد پنجشنبه است، همه‌‌چیز حاکی از آرامش و سکوت در سنگک است، اکثر اهالی در استراحت، اما امدادگران هلال احمر و عوامل ناجا همچنان بیدارند.

مجادله با بخشدار

از حاشیه‌های این زلزله تصویربرداری خبرنگاران صدا و سیما از مجادله بخشدار نوبران با یکی از اهالی بود. ظاهرا قرار است این تصاویر در بخش « صرفا جهت اطلاع» اخبار 20:30 پخش شود! از دیگر حاشیه‌ها زمانی بود که فرماندار ویژه ساوه می‌خواست برای ساعتی جهت هماهنگی با معاونینش از روستا خارج شود، او هرکس را می‌دید می‌گفت: من همین بیرون روستا کاری دارم و چند دقیقه دیگر بر می‌گردم تا نکند روند امدادرسانی و خصوصا برق رسانی به چادرها کند شود.

برخی از اهالی روستا به‌شدت می‌گریستند و از اینکه تنها خانه کوچک و چند گوسفندشان تلف شده به‌شدت افسرده وناراحت بودند. حاشیه دیگر اینکه برای استاندار فارس زبان مرکزی در روستای ترک زبان سنگک مترجم پیش‌بینی نشده بود. مردم با استاندار ترکی صحبت می‌کردند و یکی از خبرنگاران هم سخنان مردم را که عمدتا دعاهای آنان بود ، ترجمه می‌کرد. حضور شبانه استاندار برای مردم باورکردنی نبود و بسیاری از اهالی از حضور مهندس مقیمی در روستایشان بهت زده شده بودند و این حیرت را می‌شد در چهره‌های‌شان به وضوح دید. با این حال غیبت روسای ادارات خدمات رسان مانند اداره برق نوبران در روستای زلزله زده سنگک بسیار احساس می‌شد.

کد خبر 235456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز