همشهری آنلاین: با وجود ساخته شدن هزاران خانه در مناطق زلزله زده ارسباران، ولی هنوز برخی از مددجویان کمیته امداد این مناطق چشم انتظارند تا فصول سرد امسال را در منزل خود بگذرانند نه در کانکس‌های موقتی که به سر کردن زمستان در آن بسیار سخت است.

زلزله

به گزارش خبرنگار مهر از آذر بایجان شرقی، بیش از یک سال و چندین ماه از وقوع زلزله زده ارسباران می گذرد و همین مرداد ماه امسال بود که برخی مسئولان می خواستند جشن پایان ساخت وساز را در این مناطق اعلام کنند.

اما حال با وجود گذشت دو ماه از این موعد پایانی ساخت وساز، هم اکنون نه تنها ساخت وساز در برخی روستاها به اتمام نرسیده بلکه برای برخی حتی امید به پایان یافتنش تا فصل سرما نیز هم وجود ندارد.

مددجویان کمیته امداد برخی روستاهای ورزقان از جمله کسانی هستند که از گذراندن روزگار خود در کانکس، آن هم در سرمای زمستانی این منطقه گله می کنند و خواستار پیگیری ساخت خانه های خود هستند تا امسال با گذشت بیش از یک سال از زمان وقوع زلزله، زمستان امسال را نه در کانکس بلکه زیر سقف خانه های خود باشند.

مدد جویان کمیته امداد چشم انتظار یاری مسئولان

روستاهای مس گران، جاجان، نهریق، کیقال، آلچا قشلاق و خویین دیزج ورزقان از جمله روستاهایی هستند که مددجویان کمیته امداد در آن همچنان در کانکس مستقر بوده و با شرایط موجود هم اکنون نیز باید در این کانکس ها فصل سرما را بگذرانند.

حسین زوار، دهیار روستای جاجان در این خصوص می گوید: در حدود شش یا هفت ماه گذشته کمیته امداد برای ساخت خانه های مددجویان این روستا پیمانکاری را در نظر گرفته بود اما این فرد با وجود گذشت این مدت همچنان کارساخت وساز را نیمه تمام رها کرده است.

وی ادامه می دهد : زمانی هم که به کمیته امداد شهرستان مراجعه می کنم، جواب قانع کننده ای نداشته و تنها می گویند که از جزئیات بحث خبری ندارند .

زوار با بیان اینکه هر روز تعداد زیادی از مددجویان خواستار رسیدگی به این موضوع می‌شوند، می گوید: در حدود 25 نفر از مددجویان این روستا همچنان بدون خانه مانده و مجبورند در کانکس زندگی کنند اما با فرا رسیدن فصل زمستان و سرمای طاقت فرسای این منطقه زندگی در کانکس بسیار سخت خواهد بود.

رامیز حافظی، دهیار روستای کیقال نیز می گوید: در حدود 12 خانوار مددجو در این روستا بدون خانه مانده اند که بیشتر این افراد را سالمندان تشکیل می دهند که با توجه به سن بالا نمی توانند از حق خود در این مورد دفاع کنند.

وی ادامه می دهد: یکی از مددجویان کمیته امداد در این روستا بیماری سرطان داشته و هم اکنون در اوج بیماری به دنبال کار ساخت وساز خانه خود است که این تلاش وی نیز تاکنون به جایی نرسیده است.

حافظی می‌افزاید: کار ساخت برخی خانه ها از سال گذشته آغاز شده اما هم اکنون نیز نیمه تمام به حال خود رها شده‌اند و پیمانکار این طرح ها نیز تاکنون اقدام خاصی انجام نداده است.

دهیار هر یک از روستاهای نهریق، خویین دیزج و آلچا قشلاق نیز از بی خانه ماندن تعدادی از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد در هر یک از این روستاها خبر می دهند و این در حالی است که تعداد افراد بی سرپناه در روستای مس گران به حدود 30 مددجو می رسد.

مسئولان کمیته امداد امام (ره) پیگیری کنند

الله وردی دهقانی نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی در این خصوص می گوید: در طول چندین ماه اخیر در حدود 60 نفر از مددجویان کمیته امداد مناطق زلزله زده ورزقان با ارسال نامه ای به من خواستار رسیدگی به وضع نامناسب خود شده اند.

وی ادامه می دهد: کار ساخت بسیاری از این خانه ها از سال گذشته آغاز شده اما هم اکنون با گذشت بیش از یک سال هنوز به اتمام نرسیده است و با این وضع به نظر می رسد با آغاز فصل سرما باز هم به جایی نخواهد رسید.

وی می افزاید: با وجود اینکه پول لازم برای ساخت خانه های این مددجویان به پیمانکار داده شده است اما پیمانکار این طرح تاکنون اقدامی برای ساخت این خانه ها انجام نداده است، از طرفی هم کمیته امداد پیگیری خاصی برای ساخت این خانه ها انجام نمی دهد .

دهقانی می گوید: با وجود اینکه اقدامات مناسبی برای ساخت خانه های مددجویان صورت پذیرفته اما تعدادی از این افراد در چندین روستا بلاتکلیف مانده و با شرایط پیش آمده باید زمستان امسال را نیز در کانکس ها بگذرانند.

ساخت و ساز در تمامی روستاها ادامه دارد

از سوی دیگر اما حسین دشتی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی با رد مسائل مطرح شده می گوید : کار ساخت وساز خانه های روستاییان تحت پوشش کمیته امداد یا به اتمام رسیده و یا در مراحل سفید کاری و نازک کاری قرار دارد ونمی توان هیچ روستایی را یافت که کار ساخت وساز خانه های مددجویان در آن رونق نداشته باشد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی ادامه می دهد: هیچ گونه نگرانی در خصوص ساخت خانه های این افراد وجود نداشته و این مددجویان تا آغاز فصل سرما در خانه های خود مستقر خواهند شد.

وی می افزاید : پیمانکار این طرح متاسفانه به قول خود در خصوص ساخت این خانه ها عمل نکرده است اما هم اکنون کمیته امداد خود دست به کار شده و در حال ساخت واحدهای مسکونی افراد تحت پوشش خود است.

به هر روی آنچه که اهمیت دارد این است که باید قبل از آغاز فصل سرما چاره ای به حال این مددجویان اندیشید، زیرا گذران فصل زمستان در سرمای طاقت فرسای ورزقان در کانکس امر دشواری محسوب می شود، به ویژه آنکه اکثر مددجویان کمیته امداد را افراد ناتوان، سالخورده و بیمار تشکیل می دهند.

فائزه زنجانی

کد خبر 235462
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز