این بزرگراه که شهیدعلی صیاد شیرازی نامگذاری شده است از میدان سپاه در شرق تهران آغاز و به بزرگراه طبقاتی صدر ختم میشود.
تاریخچه:
عملیات اجرایی بزرگراه شهید صیاد شیرازی از سال 1372 در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت که میدان سپاه را به محله اقدسیه در منطقه یک متصل میسازد و یکی از بزرگراههای اصلی در مسیر جنوب به شمال شهر و بالعکس است. دسترسیهایی با بزرگراههای شهیدهمت- رسالت- آیت اله صدر و میدان نوبنیاد دارد.
ادامه عملیات اجرایی از سال 1382 حدفاصل بزرگراه رسالت تا میدان سپاه در محدوده این منطقه آغاز شد و تا سال 1384 از بزرگراه رسالت تا خیابان سبلان به اتمام رسید و بهره برداری شد. سال 1385 جنوبیترین قسمت بزرگراه حدفاصل میدان سپاه تا بیمارستان خانواده نیز به اتمام رسیده و بهره برداری شد.
این بزرگراه از رسالت تا میدان سپاه شامل 5 قطعه است که قطعات 1 و 2 از بزرگراه رسالت تا قسمت جنوبی پل سبلان در سال 1385 اجرا شده، پل بتنی پلیس و قطعه 3 تا جنوب پل پلیس نیز اجرا و در تاریخ 3 مهر 1387 افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته، باقیمانده قطعه 3 از جنوب پل پلیس تا خیابان شیخ صفی که تملک املاک آن در سال 1389 به پایان رسید و افتتاح شد. قطعه چهارم از خیابان شیخ صفی تا خیابان کاج و قطعه پنجم حدود 1100 متر از جنوب بیمارستان خانواده تا میدان سپاه در سال 1390 کامل شده و به بهره برداری رسیده است.
راههای ارتباطی:
مهمترین ورودی و خروجی این بزرگراه عبارتند از: خیابان شهیدمدنی، خیابان شریعتی،خیابان معلم،خیابان سبلان، بزرگراه رسالت،بزرگراه شهید زینالدین،خیابان کلاهدوز،بزرگراه صدر و بزرگراه شهیدبابایی.
دسترسی عمومی به بزرگراه:
خط دو متروی تهران در ایستگاه شهیدمدنی در حاشیه این بزرگراه فعال است، همچنین پنج ایستگاه مترو سهروردی، شهید صیادشیرازی در خط 6،خواجه عبدالله انصاری، شهید زینالدین و هروی در خط سه مترو نیز در دست ساخت است.
محلههای حاشیه بزرگراه:
سبلان، خیابان معلم و دکترشریعتی از مهمترین محلههایی هستند که در حاشیه بزرگراه شهیدصیاد شیرازی قرار دارند.
مشخصات فنی:
- بـزرگـراه شهید صیادشیرازی در تقاطع با بزرگراه شهید زین الدین دارای یک تقاطع غیرهمسطح بهصورت نیمهشبدری است که در توزیع ترافیک منطقه به سمت شمال و جنوب بزرگراه صیاد شیرازی و نیز غرب به شرق بزرگراه زینالدین نقش دارد.
- در این بزرگراه دو دستگاه پل عابر پیاده جهت تسهیل رفتوآمد عابران از عرض بزرگراه و شبکه روشنایی و شبکه جمعآوری آبهای سطحی در کنار ساخت کندروهای دسترسی محلی بزرگراه انجام شده است.
- این بزرگراه از طول مسیر 1900متر در 2باند جنوب به شمال و برعکس به عرض 30متر دارای 23 متر سوارهرو و 4متر رفیوژ میانی و 1.5 متر پیادهرو در هر باند است.