محیط زیست> درخت‌های شهر ما سرحال نیستند. آن‌ها هم مثل ما هوای آلوده می‌خورند، آن‌ها در حصار بتن و آهن‌اند، آن‌ها شاید به‌حال درخت‌های خوشبخت روستا غبطه بخورند.

آه، درخت‌های نازنین شهر

درخت‌های روستا زندگی خوبی دارند و همیشه شادند، اما با یک نگاه کوتاه می‌توانیم بفهمیم درخت‌های شهرمان چه حال و روزی دارند... ما اگر به خودمان هم فکر می‌کنیم، باز هم لازم است به سلامتی محیط زیست و سرِ حال بودن درخت‌ها اهمیت بدهیم. تا جایی که می‌شود باید درخت ‌بکاریم و به سلامتی درخت‌های شهر بها بدهیم. مخصوصاً که این سال‌ها شهرداری‌ها، در اسفند ماه، امکان گرفتن و کاشتن نهال را به آسانی برای شهروندان فراهم آورده‌اند.

کاج‌ها

سلام کاج‌های شهری؛ برای شما سوغاتی آوردم از یک روستای شمالی که درختانش سرسبز و سرخوش بودند. پیغام شما را به آن‌ها رساندم!

گفتم که شاخه‌های خیلی از شما‌ شکسته و خودتان هم زرد شده‌اید. گفتم که برگ‌هایتان سیاه شده و بسیاری از شما کج و خمیده‌اید و برگ‌های سوزنی‌تان ریخته و شکل زشتی پیدا کرده‌اید. شما به‌دلیل همیشه سبز بودن، در برابر آلودگی هوا و به‌ویژه باران‌های اسیدی واکنش سریع‌تری نشان می‌دهید و زودتر آسیب می‌بینید و حتی تا مرز مرگ نهایی پیش می‌روید و قربانی می‌شوید.

من همه‌ی این‌ها را گفتم... اما درخت‌های شمال جوابی ندادند. آسمان ابری بود و آن‌ها همراه با باران گریه کردند... همین!

چنارها

شما نماد تهرانید! همه جای شهر هستید و سرشناس‌ترین اعضای خانواده‌تان در خیابان ولی‌عصرعج هستند که در سال ۱۳۲۰ همان سال تولدتان بین ۱۸ تا ۲۴هزار اصله بودند و بعد ۱۵هزارتای شما ماندند و در سال ۱۳۸۲* تعداد شما در این خیابان به حدود ۸۹۰۰اصله‌ ‌رسید.

شما در بین سنگ و آجر و بتن گیرکرده‌اید. راه نفس کشیدن ندارید. آسمان آلوده است و زمین بتنی! شما اصالتاً تهرانی هستید! اما سهمتان آب فاضلاب مغازه‌ها و خانه‌هاست و هم‌نشین موش‌های موذی هستید.

درخت توت

تو داستان من هستی! داستان مرد گرسنه و درخت توت، داستان همه‌ی تابستان‌های گرم و خاطرات مشترک کودکی. تو هم بومی شهر تهران هستی. قبل از همه‌ی ما و اجدادمان در این شهر بودی.

می‌گویند شما و چنارها ذرات سرب را جذب می‌کنید؛ ذراتی که به‌صورت غبار در هوا پراکنده‌اند. می‌گویند آلودگی هوای تهران به جایی رسیده که  تنها معدودی از گونه‌های جانوری و گیاهی طاقت این آلودگی را دارند که توت و چنار  از این جمله‌اند. تو درخت پرطاقت و کم توقع مایی! همین.

همه‌ی درخت‌ها

آهای نارون‌ها، زبان گنجشک‌ها، سروها، درخت‌های گوجه و انجیر و... بین ما انسان‌ها امکانات درست تقسیم نشده است. روستایی‌ها هوای خوب دارند، اما همه‌ی امکانات زندگی به‌خصوص زندگی مدرن در شهرها جمع شده‌ است. اما برای شما نه!

 ما می‌دانیم که همه‌ی امکانات برای درخت‌های روستایی و خارج شهر است. ما می‌دانیم و هیچ‌کاری نمی‌کنیم. همین!

----------------------------------------------

* برگرفته از نتایج سرشماری سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران، سال ۱۳۸۲

کد خبر 252130
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز