سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

علی ابراهیمی: با توقف استفاده از روغن پالم و هرگونه چربی گیاهی در همه محصولات لبنی تلاش برای جایگزینی چربی حیوانی در تولید این محصولات آغاز شده است.

لبنیات

مناقشه روغن پالم در حالي موجب رويگرداني مردم از محصولات لبني پرچرب و زيان توليد‌كنندگان شده است كه تازه‌ترين خبرها از توافق صنايع لبني و سازمان استاندارد با سازمان غذا و دارو براي استفاده از چربي طبيعي موجود در شير و چربي حيواني در اقلامي كه پيش از اين با روغن پالم توليد و عرضه مي‌شد حكايت دارد. گرچه وزارت بهداشت و سازمان استاندارد با تأييد اين بررسي‌ها بر عدم‌تدوين و ابلاغ استاندارد جديدي براي توليد و عرضه لبنيات تأكيد مي‌كنند.

دبير انجمن صنفي صنايع لبني با بيان اينكه مقرر شده تا از ابتداي مهر‌ماه در توليدات لبني به جاي استفاده از روغن پالم از چربي طبيعي موجود در شير و چربي حيواني استفاده ‌شود به ايسنا گفت: استفاده از چربي حيواني و چربي طبيعي موجود در شير به اين صورت است كه به‌عنوان مثال براي توليد شير يا ماست پرچرب از خامه با 40درصد چربي البته با اندازه و دوزهاي مشخص استفاده مي‌شود.

  • استاندارد جديدي تدوين نشده است

درصورت شكل‌گيري اين توافق هنوز منظور استفاده از چربي حيواني در صنايع لبني مشخص نيست؛ موضوعي كه سازمان ملي استاندارد نيز با اظهار بي‌اطلاعي از آن به خبرنگار ما اعلام كرد، گرچه توافقي با وزارت بهداشت براي جايگزيني چربي حيواني به جاي روغن پالم صورت گرفته اما هنوز استانداردهاي جديدي به اين منظور تدوين نشده و در حال تجديد نظر در استانداردهاي قبلي توليد و عرضه لبنيات هستيم.

بنابر اعلام اين سازمان هنوز استاندارد جديدي براي توليد لبنيات به كارخانه‌هاي لبني ابلاغ نشده و تغيير جديدي در توليد اقلام لبني شكل نگرفته است بلكه نظارت بر توليد اين اقلام نسبت به قبل افزايش يافته است. استاندارد محصولات لبني بايد در تركيبات توليد رعايت و در آزمايشگاه‌ها مشخص شود و در بررسي‌هاي قبلي نيز تنها وجود روغن پالم در يك نوع شير پرچرب محرز شده است.معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت نيز با خودداري از تأييد يا رد توافق براي استفاده از چربي حيواني در توليد لبنيات به خبرنگار ما اعلام كرد، كه اين موضوع نيازمند توضيح مفصل و بيشتري است كه در روزهاي آينده ارائه خواهد شد.

کد خبر 272183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha