همشهری آنلاین: گروهی از محققان دانشگاه استنفورد آمریکا شیوه جدیدی برای ساخت خانه‌های مقاوم در برابر زلزله ارایه کرده‌اند که نسبت به روش‌های قبلی آسان و ارزان‌تر است.

به گزارش ایرنا، استفاده از عایق‌های لرزه‌ای که این محققان در دستاورد جدید خود به آن رسیده‌اند، روش جدیدی نیست و در گذشته نیز برای حفاظت از سازه‌های بزرگ‌تر مانند فرودگاه بین‌المللی سان فرانسیسکو به کار برده شده است.

اما اهمیت این دستاورد در ارزان بودن و نصب آسان‌تر این عایق‌ها است. محققان مدعی‌اند که این شیوه جدید تنها 15 هزار دلار به بهای ساخت یک خانه به مساحت 185 متر مربع می‌افزاید.

در این تحقیق مهندسان مدل خانه دو طبقه کوچکی به عنوان طرح "تک بدنه" ساخته و به جای پیچ و مهره کردن تیغه به چارچوب چوبی خانه، این سازه را با چسب به آن متصل کرده‌اند. خانه جدید بر روی پی استاندارد قرار داده نشده بلکه روی عایق‌های لرزه‌ای ساخته شده است.

عایق‌های لرزه‌ای از 12 لغزنده فولادی و پلاستیکی ساخته شده است و قطر هر یک از این لغزنده‌ها 11.4 سانتی‌متر است. صفحات و دیش‌های کاسه‌ای شکل ساخته شده از فولاد گالوانیز شده نیز در زیر این عایق‌ها قرار داده شده است.

مدل اولیه این خانه بر روی عایق لرزه‌ای آزمایش شد که به عنوان یک میز لرزان عمل می‌کرد؛ مهندسان گزارش کرده‌اند که میز را سه بار و با شدت یک زمین لرزه 6.9 درجه در مقیاس ریشتر لرزانده‌اند.

در این آزمایش، به دلیل وجود عایق‌های لرزه‌ای، خانه به صورت ایمن از چپ به راست سر می‌خورد اما آسیبی به آن وارد نشد. 

کد خبر 278683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha