یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

طوبا ویسه: مادربزرگ‌ها خاطره‌های تهران قدیم را به‌یاد دارند. جاهل‌ها و رفتارهای عجیب و غریبشان سر هر گذر.

آب‌انبارهايي كه ماهي‌ها در آن شنا مي‌كردند. ميرآب‌هايي كه آب انبارها را پر مي‌كردند. آب‌حوضي‌هايي كه هميشه كف حوض‌هاي آبي مشغول تميز كردن بودند و خانه‌هاي پنج‌دري‌زيبا، بازار و راسته‌هاي آن... راسته‌ي مسگرها،  كفاش‌ها و طلا‌فروش‌ها ... چندي پيش مي‌شد بعضي از صحنه‌هاي تهران قديم را در جشنواره‌ي «طهران در قصر» تماشا كرد.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۳

اين جشنواره را  شهرداري تهران  در باغ‌موزه‌ي قصر (انتهاي خيابان مطهري) برپا كرده بود. مي‌توانستيد همراه خانواده در محوطه‌ي باغ‌موزه قدم بزنيد و كلي خريد هم بكنيد؛ عصاره‌ي گياهي، ادويه‌هاي گوناگون و... يا در غرفه‌ي سوهان‌پزي بايستيد و كلي سوهان تازه بخريد. مي‌توانستيد در برنامه‌هاي نمايشي شبانه‌ي اين جشنواره، از موسيقي‌ و نمايش هم لذت ببريد. صداي مرتضي‌ احمدي، شهر‌فرنگ، خيمه‌شب‌بازي و....

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۳

در ضمن اگر به اين‌جا مي‌آمديد مي‌توانستيد از موزه‌ي قصر هم ديدن كنيد. تصوير آدم‌هاي مهم سياسي كه روزگاري در اين زندان بوده‌اند، سلول‌هاي تنگ و ترسناك و هواخوري دلگيرش... بعضي از بازيگران هم با لباس‌هاي جاهلان قديم در محوطه مي‌چرخيدند و يا درويش‌هايي با رداي درويشي كه جلو قهوه‌خانه بودند. چرخ‌دستي و  كالسكه‌هايي كه مسافران را با اسب اين‌سو و آن‌سو مي‌بردند.

علي‌مرادخاني، مدير فرهنگي‌هنري باغ موزه‌ي قصر به خبرنگار دوچرخه گفت: «سعي شده بود در اين جشنواره آداب و رسوم تهران قديم، پوشاك، سرگرمي‌ها،‌ خيمه‌شب‌بازي و...  به نمايش درآيد. نمايش اتومبيل‌هاي قديمي هم بود. هر روز يك بازي  قديمي مثل طناب‌كشي، هفت‌سنگ و ... هم براي نوجوانان اجرا مي‌شد.»

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۳

مدير فرهنگي‌هنري باغ‌موزه‌ي قصر ادامه داد: «از دو چهر‌ه‌ي هنرمند زنده‌ياد علي حاتمي و شادروان مرتضي احمدي هم تجليل شد.»  اين نمايشگاه با مشاركت پژوهشكده‌ي مردم‌شناسي و ادراه‌ي كل ميراث فرهنگي  استان تهران در گالري هنر باغ موزه‌ي قصر  برپا شد و بيش از 150 تابلو  عكس  با موضوع آيين‌ها، آداب و رسوم،‌ پيشه  و كسب و كار  و لباس‌هاي سنتي و محلي به‌مدت يك هفته به‌نمايش گذاشته شد.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۳

کد خبر 307390

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha