جمعه 30 شهریور 1397 | به روز شده: 31 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
سه شنبه 22 دی 1394 - 23:18:36 | کد مطلب: 321402 چاپ

آشنایی با مضرات فست فودها

زندگی > سلامت - همشهری آنلاین- فتانه انفرادی:
تغییر سنت‌های غذایی گذشته و شیوه ‌جدید زندگی، منجر به تغییر الگوهای غذایی از جمله مصرف زیاد فست فودها (غذاهای آماده و غیر خانگی) شده است که این امر خود افزایش بیماری‌های غیر واگیر، نظیر چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت را به‌دنبال دارد.

مردم معمولا به دليل مشغله‌هاي زندگي ،توجه زيادي به اثرات مثبت يا منفي غذاهايي كه مصرف مي كنند، ندارند و اين در حالي است كه بسياري از عادات غذايي معمول، ممكن است نامناسب بوده و اثرات نامطلوب و گاه غير قابل جبراني در سلامت ما داشته باشد.

شناخت عادات غذايي نامناسب و تاثير آنها در سلامت انسان‌ها، گام بسيار موثري در شگل گيري الگوي غذايي صحيح ، مناسب و برخورداري از تغذيه كافي، متعادل و متنوع دارد به همين دليل آگاهي از مضرات  فست فودها و فوايد مصرف غذاهاي سنتي بسيار با اهميت و در خور توجه است.

  • مضرات فست فود

 فست فودها داراي روغن و چربي ناسالم و زياد بوده و قابل كنترل در هنگام پخت نيست. غذاهاي آماده، حداكثر 5 تا 7 برابر غذاي سالم، انرژي دارند.

بيشتر  فست فودها ، داراي نمك زياد بوده و شور هستند. افزودن نمك به غذاهاي آماده به علت خاصيت ضد باكتري آن و همچنين به عنوان پيوند دهنده ذرات گوشت در مقدارمناسب لازم است ولي اغلب غذاهاي آماده داراي مقادير  زيادي نمك هستند و غالبا با خيارشور  هم سرو مي‌شوند.

در  فست فودها ، معمولا از امعاء و احشاي حيوانات و پوست مرغ استفاده مي‌شود و به اين دليل، حاوي چربي‌هاي اشباع شده و كالري زيادي است كه مصرف مداوم و زياد آنها مي تواند خطر اضافه وزن و چاقي، چربي خون بالا و بيماري‌هاي قلبي و عروقي را افزايش دهد.

در فست فودها، معمولا از مواد غذايي با كيفيت بالا استفاده نمي‌شود. در مراحل تهيه غذاهاي آماده و كنسروي حرارت قابل كنترل نيست و به دليل حرارت بالا و يتامين‌هاي موجود در آن از بين مي‌رود.

براي پخت  فست فودها ، معمولا از روغن‌هايي كه اسيد چرب اشباع دارند، چندين بار براي سرخ كردن استفاده مي‌شود.حرارت زياد باعث سوختن روغن و ايجاد تركيباتي در آن مي‌شود كه مي‌تواند سرطان زا باشد . چربي موجود در اين غذاها، در طولاني مدت سبب انسداد عروق و چاقي مي‌شود.

  • فوايد مصرف غذاهاي سنتي

اين همه در حالي است كه غذاهاي سنتي از نظر ميزان روغن و چربي قابل كنترل بوده و سالم هستند . نمك در غذاهاي سنتي در آخر غذا اضافه مي‌شود و مقدارش مشخص است . علاوه براين، در غذاهاي سنتي، از نمك يد دار و تصفيه شده، استفاده مي‌شود.

در غذاهاي سنتي، گوشت قرمز، مرغ و ماهي تازه، به عنوان منابع تامين پروتئين مورد نياز بدن، در برنامه غذايي گنجانده مي‌شود وميزان چربي‌هاي آنها را با جدا كردن پوست و چربي‌هاي قابل رويت مي‌توان كنترل كرد.

در غذاهاي سنتي از مواد غذايي سالم و تازه استفاده مي‌شود. حرارت پخت قابل كنترل است و بنابراين، ويتامين‌هاي غذا كمتر از دست مي‌رود.

غذاهاي سنتي در كنار استفاده از ميوه و سبزي، ويتامين‌هاي مورد نياز بدن را تامين مي‌كند.

مقدار روغني كه براي پخت غذا در غذاهاي سنتي استفاده مي‌شود، قابل كنترل است. معمولا از روغن‌هاي مايع استفاده مي‌شود و چون درجه حرارت را هنگام پخت غذا مي‌توان كنترل كرد ، روغن سالمتر، باقي مي‌ماند.