همشهری آنلاین: آزمایش درمانی جدید برای بیماری ام‌اس امیدواری‌هایی را برای درمان یا متوقف‌سازی این بیماری زنده کرده‌است.

ام اس

براساس گزارش نيوساينتيست، در آزمايش باليني كه روي 24 بيمار در كلينيكي در كانادا انجام گرفته‌است، يكي از بيماران كه پيش از اين مجبور بود براي حركت كردن از صندلي چرخدار استفاده كند، پس از دريافت اين درمان جديد توانست زندگي عادي خود را از سر بگيرد.

با اين‌همه براساس اين اصل كه هيچ خوبي بدون نقص نيست، اين درمان نيز داراي نقصي است. شدت اين درمان به اندازه‌اي بالا است كه طي اين دوره آزمايشي يكي از بيماران جان خود را از دست داد از اين رو دانشمندان موسسه پژوهشي بيمارستان اوتاوا در تلاشند اين شيوه درواني و داروهاي آن را براي مصرف مبتلايان به ام اس ايمن‌تر سازند.

اين درمان جديد به صورت تصادفي و حين مطالعه روي بيماران مبتلا به سرطان خون و ام‌اس كشف شده‌است. يكي از شيوه‌هاي درمان سرطان خون استخراج مغز استخوان از بدن بيمار، از بين بردن سلول‌هاي ايمني باقي‌مانده در آن و تزريق دوباره آن به درون بدن بيمار است، شيوه‌اي كه به احياي دوباره سيستم ايمني بدن شهرت دارد.

دانشمندان دريافتند اين شيوه احياي دوباره سيستم ايمني مي‌تواند در مقابله با ام‌اس نيز تاثيرگذار باشد. اين بيماري باعث مي‌شود سيستم ايمني بدن به غشاهاي محافظتي سلول‌هاي اعصاب مغز و نخاع و سيستم عصبي حمله كند. دانشمندان پس از مشاهده تاثير مثبت اين شيوه بر درمان مبتلايان به سرطان خون،‌تصميم گرفتند آن را روي بيماران مبتلا به ام اس بيازمايند تا سيستم ايمني بدن آنها را به كلي نوسازي كنند.

اين درمان با هدف ممانعت از پيشروي بيماري ام اس طراحي شده‌است اما در بسياري از موارد توانست روند بيماري را وارونه سازد. اين به آن معني است كه سيستم عصبي گاه مي‌تواند پس از تسلط ام‌اس باز خود را ترميم كند.

اين دوره آزمايشي در سال 2000 آغاز شده و 17 نفر از 24 نفري كه در اين دوره حضور داشتند شاهد توقف بيماري خود بودند. با اين همه اين شيوه درماني بسيار دشوار است و مي‌تواند عوارض جانبي ناتوان‌كننده‌اي داشته‌باشد و در حال حاضر تنها به افرادي توصيه مي‌شود كه بيماري آنها به مراحل پيشرفته‌اي وارد شده‌است، بيماراني كه براي مدتي طولاني سيستم ايمني بدن آنها از كار افتاده‌است. از اين رو پزشكان در جستجوي راهي هستند تا بتوانند اين درمان را ايمن‌تر سازند.

مايكل رودنيكي دانشمند ارشد موسسه پژوهشي اوتاوا در كانادا مي‌گويد شايد همه در گفتن اين عبارت ترديد داشته‌باشند، اما اين افراد واقعا درمان شده‌اند؛ يكي از بيماران حاضر در اين دوره آزمايشي پيش از آغاز درمان روي ويلچير مي‌نشست، اكنون به اسكي مي‌رود،‌ كار مي‌كند، ازدواج كرده و گواهينامه رانندگي دارد. به نظر من اين شيوه به استانداردي جديد براي درمان ام‌اس پيشرفته تبديل خواهد‌شد.

درمان ام اس درحال حاضر شامل محدود كردن عوارض بيماري و كاهش گر گرفتن‌ها در بدن بيماران است كه براي تمامي بيماران نيز موثر نيست. درحال حاضر دانشمندان به درستي نمي‌دانند چرا سيستم ايمني به سلول‌هاي عصبي حمله مي‌كند اما معتقدند راه‌اندازي دوباره سيستم ايمني مي‌تواند اين برنامه مخرب را از حافظه اين سيستم پاك كرده و بدن را به حالت اوليه‌اش بازگرداند.

کد خبر 336781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha