همشهری آنلاین: استارت‌آپ‌ها موضوع محوری این شماره‌ی نشریه‌ توسعه مهندسی بازار است؛ مرداد و شهریور ۱۳۹۶، شماره‌ی ۵۶، سال یازدهم.

پنجاه و ششمین شماره توسعه مهندسی بازار منتشر شد
  • افسانه‌ها و واقعیتهای استارت‌آپ‌ها در ایرا

چکیده: استارت‌آپ‌ها موضوع محوري اين شماره‌ نشريه‌ توسعه مهندسي بازار است؛ مرداد و شهريور 1396، شماره‌ 56، سال يازدهم. استارت‌آپ‌ها هم در جهان و هم در ايران، با حضورشان عملاً مدل كاروكسب‌ها و حتي ماهيت، هويت، و سيما و چهره‌ كاروكسب‌ها را بشدت تغيير داده‌اند. در ايران نيز به گواه آمارهاي منتشره، استارت‌آپ‌ها سير شتاباني دارند. بدين‌رو، ضرورت داشت تا توجه جدي به اين موضوع داشته باشيم.

سرمقاله

  • مغز فریبکار شما

چکیده: همه ما تصور می‌کنیم که موجودات آگاه و هوشیاری هستیم. احساس می‌کنیم که بر کارها، افکار، و رفتار خود کنترل داریم. سؤال اساسی این است که این تصور تا چه اندازه واقعی است؟ صرف‌نظر از اینکه فلاسفه چه پاسخی به این سؤال داشته باشند، اغلب روانشناسان، متخصصین نورو (عصب‌شناسی)، و اقتصاد رفتاری اتفاق‌نظر دارند که در بسیاری از موارد تحت کنترل ذهن ناخودآگاه خود هستیم و این تأثیر و کنترل بسیار بیشتر از آن اندازه‌ای است که خودمان درک کنیم.

گزارش

  • تهران؛ نمایشگاه بین‌المللی محصولات و خدمات هوشمند

چکیده: نمایشگاه بین‌المللی محصولات و خدمات هوشمند (IRAN SMART EXPO)، معتبرترین رویداد علمی، پژوهشی و صنعتی کشور در حوزه هوشمندسازی از 22 تا 25 تیرماه سالجاری در محل دائمی نمایشگاههای تخصصی شهرداری تهران برگزار شد. به سراغ برخی غرفه‌داران این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران رفتیم تا با زمینه فعالیت و محصولات آنها بیشتر آشنا شویم.

اخبار بازاريابي / بازار خبر

  • گفت‌وگوها:

1. رضا کلانتری‌نژاد، مدیرعامل شزان از استارت‌آپ‌ها می‌گوید
چکیده: شزان محلی برای تحقق رؤیاهای آینده کارآفرینان در مسیر ارزش‌آفرینی است. شرکت شزان یک شتابدهنده ترکیبی ـ تخصصی ایرانی در حوزه فناوریهای همگرا (شناختی، زیستی، اطلاعات و نانو) است که کارآفرینان را برای رسیدن به آرزوهایشان توانمند و همیاری می‌کند.

2. مدیریت آینده به زبان مینتزبرگ
چکیده: هنری مینتزبرگ، منتقد مدیریت جهان، اندیشه‌هایی ساختارشکن دارد پیرامون مدیریت و چندوچون آن.
در این متن، تازه‌ترین کتاب مینتزبرگ با عنوان مدیریت آینده به زبان مینتزبرگ در گفت‌وگو با دکتر حسین صفرزاده، مترجم آن مورد بررسی قرار گرفته است.

3. استارت‌آپ مودم نجم
چکیده: زهرا ردانی‌پور، مسئول نرم‌افزار یکی از استارت‌آپ‌هایی است که تحت حمایت شزان بوده و در این مجموعه مستقر است. با وی و محمدناصر نوری، مدیر پروژه مودم امن و مسئول بخش سخت‌افزار آن گفت‌وگویی درباره طرح و ایده‌شان داشتیم که می‌خوانید.

4. فرهنگستان زبان و ادب فارسی، و کارگروه واژه‌گزینی بازاریابی
چکیده: کارگروهی در فرهنگستان، زبان و ادب فارسی تشکیل شده است با این هدف که برای واژه‌های بازاریابی، معادل‌سازی یا برابرنهاده اعلام کنند. روند گزینش واژه‌ها، موضوع اصلی گفت‌وگوی ما با نسرین پرویزی، معاون گروه واژه‌گزینی، و فاطمه محمودنژاد، پژوهشگر نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی در کارگروه واژه‌گزینی بازاریابی، بود که می‌خوانید.

5. طراحی محیط‌های تجاری
چکیده: فرهاد تبریزی و فرزان تبریزی، مؤلفان کتاب طراحی محیطهای تجاری هستند که در گفت‌وگو با دوماهنامه توسعه مهندسی بازار از تجارب کاربردی خود هنگام تألیف کتاب می‌گویند. این دو مالک شرکت نوروسیس (www.neurosysresearch.com) هستند که به گفته خودشان، با استفاده از فناوریهای جدید و کارکنان باتجربه و متخصص، در انجام تحقیقات بازار نورومارکتینگ استفاده می‌کنند.

تحقیقات بازاریابی

  • اشتباهات رایج در تحقیقات بازاریابی

چکیده: تحقیقات بازار برای شناخت مشتریان و وضعیت خود نسبت به رقبا ضرورت دارد. علاوه بر این، تحقیقات بازار روندهای تأثیرگذار بر فروش و سوددهی را مشخص می‌کند. موفقیت در این تحقیقات، مستلزم برنامه‌ریزی و استراتژی است. در ادامه به رایجترین اشتباهاتی که کاروکسب‌ها در تحقیقات بازار مرتکب می شوند اشاره کرده و راهکارهایی برای اجتناب از آنها ارائه می‌کنیم.

مدیریت و رهبری

  • خودآگاهی، کارکرد اجرایی مغز، و چابکی پاسخ، مؤلفه‌های اساسی هوش رهبری در کاروکسب

چکیده: رهبران در ابتدای قرن بیست‌ویکم با چالشهای غیرمنتظره‌ای روبه‌رو هستند. آنها باید سه نسل کاملاً متفاوت به نگرشها و دیدگاههای مختلف را رهبری کنند. رهبران امروزه نه‌تنها باید عواملی را که مشتریان آنها را جذب می‌کند، بشناسند بلکه، باید عواملی که باعث جذب استعدادهای آنها به سوی خود می‌شود را نیز بشناسند. رهبران امروز باید دانش عمیقی نسبت به انسان داشته باشند و از این شناخت در لحظه لحظه تعامل خود با نیروها به‌منظور الهام‌بخشی به آنها و جلب مشارکت آنها استفاده کنند.

کاروکسب

  • چگونه می‌توان بحرانهای کاروکسب را پشت‌سر گذاشت؟

چکیده: شرکتهایی که به سلامت از بحرانها عبور می‌کنند، چه ویژگیهایی دارند؟ چه چیز باعث می‌شود که برای برخی همه‌چیز خوب پیش برود و برای برخی خیر؟ راز این قبیل شرکتها زمانی مشخص می‌شوند که بدانیم آنها چگونه کاروکسبهایی هستند، مشتریان آنها چه کسانی هستند، و چگونه با مصرف‌کنندگان خود ارتباطی پایدار و مبتنی بر ارزش برقرار می‌کنند. بدین منظور، مدیران اجرایی باید پایه‌گذار و مروّج فرهنگی باشند که در آن مهمترین رکن موفقیت، موفقیت مشتریان باشد.

کارآفرینی

  • کاروکسب جدید سم است!

چکیده: چه دلیلی دارید کاروکسب تازه‌ای راه بیندازید؟ آیا می‌خواهید پولدار شوید؟ می‌خواهید معروف شوید؟ فکر می‌کنید با وام گرفتن کارتان راه می‌افتد؟ ایده‌های بکر و پردرآمد دارید؟ این دلایل و دلایل بسیاری دیگر هیچ‌یک نمی‌تواند دلیل خوبی باشد برای آنکه کاروکسب جدیدی راه بیندازید. اثر حاضر بخوبی تجزیه‌وتحلیل می‌کند که بهترین کار این است که کاروکسبی را شروع نکنید. 9 دلیل نیز آورده است.

برند

  • کهن الگوها؛ راهنمای ساخت برند

چکیده: با استفاده از کهن الگوهای این مقاله، شخصیت برند خود را به پدیده‌ای نمادین پیوند می‌زنید که در خودآگاه یا ناخودآگاه انسانها وجود دارد، و به این ترتیب ماهیت و شخصیت برند خود را نزد مخاطبان پررنگ‌تر و روشنتر می‌سازید.

تبلیغات

  • تبلیغات با چاشنی خلاقیت

چکیده: برندها در سرتاسر جهان هر روز به دنبال راههای خلاق و نوآورانه‌ای هستند تا توجه مصرف‌کنندگان را هر طور که شده به خود جلب کنند؛ این تبلیغات می‌تواند مانکن‌های در حال پرواز در آسمان باشد، یا می‌تواند ارسال پیغام دختری به پدر فضانوردش در فضا باشد.

تبلیغات

  • گفت‌وگو با مدیران آژانس تبلیغاتی دونکان چانن

چکیده: دونکان چانن (D C: Duncan Channon) آژانس تبلیغاتی در سانفرانسیسکو است که در سال 1990 از سوی دونکان، مدیر خلاقیت، و چانن، کپی‌رایتر بارسلونا تأسیس شد. D C بر این باور است که در دنیای شبکه‌ای امروزی، جذابیت برند و وفاداری به آن، تا حد زیادی به کیفیت آثارش بستگی دارد. نسل هزاره و نسل قبل از آن حاضرند برای دریافت آثار باکیفیت پول بیشتری بپردازند و وفادار بمانند.

نورومارکتینگ

  • سنجش امواج مغزی

چکیده: امروزه دست‌اندرکاران تبلیغات به استفاده از تکنیکهای بیومتریک در تبلیغات تلویزیونی روی آورده‌اند. این ابزارها اطلاعات دقیقتری در مورد نحوه تأثیرگذاری تبلیغات تلویزیونی در اختیار ما قرار می‌دهند.
شاخصهای فیزیولوژیک همچون امواج مغزی، پاسخهای گالوانیک پوست، ضربان قلب، حرکات صورت، حرکات مردمک، و تصویربرداری FMRI از مغز به‌منظور شناخت بهتر نسبت به مبنای عصب‌شناختی تأثیرگذاری تبلیغات مورد استقاده قرار می‌گیرند. با این‌حال، خروجی این ابزارها برای مدیران برند و یا بازاریابی چندان ملموس و قابل فهم نیست.

فروش

  • تکنیکهای ارتقای مهارتهای فروشندگی

چکیده: حتی اگر شغل شما فروشندگی نباشد، در دوران فعالیت حرفه‌ای خود زمانهایی پیش می‌آید که باید چیزی همچون ایده، تیم، و یا برند خود را به فروش برسانید. بدین منظور، چگونه می‌توانید مهارتهای فروش خود را ارتقا بدهید؟ متن حاضر به این سوال پاسخ می‌دهد.

توزیع

  • ویرانگری در تحویل

چکیده: ویرانگری در تحویل چیست؟
به‌طورکلی چهار حوزه بر صنعت تحویل و ایجاد نوآوری و ویرانگری در مدلهای سنتی این عرصه تأثیرگذار هستند.
این چهار حوزه عبارتند از...

بسته‌بندی

  • بسته‌بندی خلاقانه و نوآور

چکیده: بسته‌بندی دنیایی است از دانش و هنر، خلاقیت و علم که برای به‌کارگیری آن بهتر است از دنیای کنونی الهام گرفت؛ یعنی کوشش شرکتهایی را دید که برای بسته‌بندی چای، آبمیوه، پیتزا، چاقو، بیسکوئیت، عسل، آدامس، اکسیر لاغری، چای کیسه‌ای، و... این خلاقیتها را به‌کار بسته‌اند.

مذاکره (موردکاوی)

  • مذاکره با هندی‌ها

چکیده: هندی‌ها پس از برجام به ایران آمدند و تمایل دارند سطح روابط و مناسبات خود را با ایرانی‌ها افزایش دهند. مردمان سرزمین هند چه ویژگیهایی دارند، دوست دارند با آنها چگونه رفتار شود، شما باید چه موضوعاتی را رعایت کنید تا روابط و مناسبات شما با آنها در مسیر مطلوب پیش برود؟

فیلم بازاریابی

  • استارت‌آپ‌ها؛ نوآوران ویرانگر

چکیده: اسکات آنتونی یکی از مدیران ارشد شرکت اینوسایت است که در سال 2010 تأسیس شده است. اسکات آنتونی یکی از نویسندگان کتاب جدید تحول دوگانه: چگونه ضمن خلق آینده کسب‌وکارهای امروز را جایگاه‌یابی مجدد کنیم؟ است. وی در این کتاب نشان می‌دهد چگونه شرکتهای موفق به‌گونه‌ای تغییرات ویرانگرانه را به پیش می‌برند که هم کسب‌وکار خود را تقویت کنند و هم موتوری برای رشد آینده خود خلق کنند.

کتابفروشی بازاریابی

  • تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش

علاقه‌مندان برای خرید مجله و اشتراک می‌توانند با شماره‌های 66475273 (021) و 66477016 (021) در تهران تماس حاصل کنند.

کد خبر 380014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha