همشهری آنلاین: ماهنامه صنعت چاپ همزمان با آغاز سی و شش سال انتشار خود، یک گردهمایی با عنوان «صنعت چاپ؛ گذر از بحران» عصر دیروز در خانه هنرمندان تهران برگزار کرد.

در این گردهمایی ابراهیم حقیقی، حسن کیاییان و مهندس کروبی از چهره‌های سرشناس گرافیک، تبلیغات، نشر و چاپ سخنرانی کردند.

سید فرید قاسمی تاریخ نگار مطبوعات ایران هم طی سخنانی روند انتشار ماهنامه صنعت چاپ را تحلیل کرد.

حضور چهره‌های سرشناسی از صنعت چاپ، نشر، گرافیک، ‌تبلیغات و مطبوعات در این همایش که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد حضور داشتند.

نخستین سخنران همایش ابراهیم حقیقی استاد گرافیک ایران و رییس پیشین انجمن طراحان گرافیک ایران بود که ابتدا از تعلق خاطر زنده‌یاد استاد ممیز به نشریه صنعت چاپ یاد کرد و سپس به تحلیل وضعیت این صنعت در سایه تحولات اخیر در حوزه تکنولوژی و ارتباطات پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که آینده این صنعت در سایه این تحولات چه خواهد بود؟

سخنران بعدی حسن کیاییان مدیر نشر چشمه بود که با تبریک سی و شش سالگی ماهنامه صنعت چاپ، به تحلیل شرایط بحرانی صنایع چاپ و نشر در سایه بحران ارزی و اقتصادی اخیر پرداخت و گفت که هم‌فکری و همکاری میان بخش‌های مختلف این صنعت راه برون رفت از این شرایط است. وی پیشنهاد کرد که ماهنامه صنعت چاپ کارگروهی با حضور اتحادیه‌های مرتبط در حوزه چاپ و نشر تشکیل دهد تا راه‌های خروج از این بحران را بررسی کنند. او همچنین اختصاص کاغذ یارانه‌ای برای ناشران را آفتی برای این نشر توصیف کرد و خواستار توقف آن شد.

سخنران دیگر این مراسم مهندس سید رضا کروبی مدیر چاپ اختر شمال و انتشارات فنی ایران بود که با تشریح شرایط بحران کنونی در صنعت چاپ و نشر، به بیان نکاتی از دوران جنگ پرداخت و گفت که هم‌چون آن زمان سخت، ما می‌توانیم از این شرایط بحرانی گذر کنیم.

سید فرید قاسمی تاریخ نگار مطبوعات ایران سخنران بعدی بود که به تحلیل دوره‌های سه گانه پیشین ماهنامه صنعت چاپ و نیز تاثیر این نشریه در همگرایی میان صنوف مختلف این رشته پرداخت و دوره جدید را چهارمین دوره انتشار این ماهنامه دانست.

دکتر یونس شکرخواه استاد ارتباطات که از ابتدا همراه نشریه صنعت چاپ بوده و به دلیل مشغله تدریس نتوانسته بود در این مراسم شرکت کند در یک پیام ویدئوئی سی و شش سالگی انتشار ماهنامه را تبریک گفت.

آخرین سخنران این مراسم مرتضی تفرشی سردبیر نشریه صنعت چاپ بود که به شکل‌گیری و روندی که این نشریه از ابتدا طی کرده پرداخت.

در این مراسم با پخش ویدئوهایی یاد استاد مرتضی ممیز، عبدالرحیم جعفری بنیانگذار انتشارات امیرکبیر، همایون صنعتی‌زاده پایه‌گذار نشر کتاب‌های درسی ایران و کارخانه کاغذ پارس و نیز حسین گلپایگانی مورخ صنعت چاپ ایران که در این سال‌ها همراه نشریه صنعت چاپ بوده‌اند گرامی داشته شد.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha