پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند هند در میانه همه‌گیری سیگار کشیدنی است که هر سال یک میلیون نفر را خواهد کشت، یعنی از سال 2010 از هر ده مرگ یکی به علت سیگار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس تحقیقی که در شماره اخیر نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، حدو د 70 درصد این افراد پیش از رسیدن به 70 سالگی خواهند مرد.

وزیر بهداشت هند آبومانی رامادوس در بیانیه‌ای در این باره گفت: "من از نتایج این تحقیق متوحش شدم."

"دولت هند دارد تلاش می‌کند تا همه اقدامات را برای کنترل مصرف دخانیات- به خصوص با افزایش آگاهی‌های افراد فقیر و بی‌‌سواد از خطرات سیگار کشیدن – انجام دهد."

اولین بررسی ملی در مورد عادات سیگار کشیدن و میزان مرگ و میر ناشی از آن در هند نشان نداد که حدود 120 میلیون هندی سیگار می‌کشند، گرچه آنها عموما آنها این عادت را در سنین بالاتر زندگی کسب می‌‌کنند.

حدود 37 درصد مردان و حدود 5 دصد زنان در سنین 30 تا 69 سالگی یا سیگار می‌کشند یا بیدی- توتون پیچیده‌شده درون برگ گیاه تندو که فیلتر ندارند و به اندازه یک چهارم یک سیگار توتون دارند.

این تحقیق پیش‌بینی می‌کند که سیگار کشیدن در دهه آینده مسئول یک مرگ از هر پنج مرگ در میان مردان و یک مرگ از هر 20 مرگ در میان زنان 30 تا 69 سال است.

مردانی که سیگار می‌‌کشند به طور متوسط 10 سال عمرشان کوتاه می‌شود، در حالیکه کشیدن بیدی شش از میانگین طول عمر در مردان و هشت سال از میانگین طول عمر زنان می‌کاهد.

حتی در سیگاری‌های سبگ خطر مرگ و میر به شدت بالا می‌رود: کشیدن یک تا هفت سیگار در روز تقریبا خطر مرگ و میر را دو برابر می‌کند در حالیکه کشیدن همین تعداد بیدی خطر مرگ و میر را به اندازه یک سوم می‌‌افزاید.

نشان داده شده است که ترک سیگار به مقدار زیادی خطر مرگ و میر را کاهش می‌دهد. اما ترک سیگار پدیده‌ای ناشایع در هند است. این بررسی نشان داد که تنها دو درصد بزرگسالان در هند سیگار را ترک می‌کنند، و تنها اغلب پس از بیمارشدن سیگار را کنار می‌‌گذارند.

کد خبر 44287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز