دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

سیروس برزو: داستان بی پایان سفر انسان به فضا با سفر یوری گاگارین آغاز شد. همان طور که در 24شماره قبل خواندید، در ستون «تقویم فضانوردی»، سیروس برزو ، کارشناس مسائل نجومی و فضایی مقیم روسیه ، برای شما گاهشمار سفر انسان به فضا را می نویسد.

8 فوریه 1984

«سایوز تی-10» سه فضانورد را به مدار زمین رساند. کیهان‌نوردان  این سفینه توانستند روز بعد ناو خود را به «سالیوت-7» متصل کرده و سفر طولانی دیگری را در آزمایشگاه مداری آغاز کنند. «لئونید کیزیم»، «ولادیمیر سالاویف» و «الگ آتکف» طی 237روز پرواز،  رکورد اقامت در فضا را شکستند.  همچنین سالاویف و کیزیم در جریان سفرشان 6 بار (جمعاً به مدت 22 ساعت و 50 دقیقه) در فضا راهپیمایی کردند.سه کیهان‌نورد روز 2 اکتبر 1984 با ناو کیهانی سایوز تی-11 به زمین بازگشتند.

3 آوریل 1984

یک تبعه هند به نام «راکیش شارما» تحت برنامه «اینتر کاسموس» به همراه دو کیهان‌نورد شوروی با «سایوز تی-11» راهی مدار زمین شد. «یوری مالیشف»، «گنادی استرکالف» و راکیش شارما برنامه مشترک خود را با فضانوردان سایوزتی-01 آغاز کردند. این فضانوردان بعد از یک هفته، روز 11 آوریل با سایوز تی-01 به زمین بازگشتند.

6 آوریل 1984

«رابرت کریپن»، «فرانسیس اسکوبی»، «تری‌‌هارت»، «جرج نلسن» و «جیمز وانهفن» با فضاپیمای «چلنجر» سفری 7 روزه به فضا را آغاز کردند.  نلسن و  وانهفن طی دو راهپیمایی در روز‌‌های 8 و 11 آوریل، یک ماهواره را در فضا قرار داده و ماهواره از کار افتاده‌ای را تعمیر کردند. چلنجر پس از سفری 4میلیون و619 کیلومتری، روز 13آوریل به زمین بازگشت و در پایگاه هوایی ادواردز فرود آمد.

17 ژوئیه 1984

«سایوز تی-12» به مدار زمین پرتاب شد. این سفینه سه فضانورد به نام‌‌های «ولادیمیر ژانیبکف»، «ایگور ولک» و «اسوتلانا ساویتسکایا» را به فضا برد و  روز 19 ژوئیه به
سالیوت-7 پیوست. ساویتسکایا، رکوردهای تازه‌ای را در این پرواز به جا گذاشت. او اولین زنی است که دوبار به فضا سفر کرده، همچنین نخستین زنی است که به راهپیمایی در فضا پرداخت. او ضمن انجام این راهپیمایی، به کارهای علمی و فنی از جمله جوشکاری، برشکاری و لحیم کاری در فضا دست زد. سفر  این کیهان‌نوردان  در 29ژوئیه با فرود ناو در قزاقستان پایان یافت.

کد خبر 81123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز