همشهری آنلاین: دستورالعمل تبلیغات انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ستاد انتخابات به این شرح است:

فعالیت کارمندان در ساعات اداری، ‌استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی به هر مقداری استفاده می‌کنند، تبلیغ انتخاباتی در رادیو و تلویزیون با برنامه زنده و مستقیم یا پخش غیر مستقیم له یا علیه یکی از نامزدهای انتخاباتی مغایر قانون انتخابات است.

در اختیار قرار ندادن امکانات موءسسات و نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان و شهرداری‌ها که دارایی آن‌ها از اموال عمومی است؛ بکارنبردن سمت مسوءلان ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و نهادها در اطلاعیه و پلاکاردها به نفع یا ضرر نامزدهای انتخاباتی و فعالیت نکردن مدیران کل وزارتخانه‌ها،‌ روءسای ارگان‌ها، سازمان‌های دولتی و دانشگاه‌ها و سرپرستانشان در ساعات اداری و استفاده نکردن از امکانات دولتی و عناوین شغلی از دیگر مواردی است که براساس قانون انتخابات باید رعایت شود.

براساس مواد 74 و 91 قانون انتخابات ریاست جمهوری، درج آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی از سه روز قبل از اخذ رای در مطبوعات و نشریات؛ نوشتن مطالبی دال بر انصراف حمایت گروه یا اشخاص از نامزدهای معین از سه روز قبل از اخذ رای و ارتکاب این اعمال از سوی شخص یا اشخاص از طریق غیرمطبوعات غیرمجاز است.

ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: استفاده از هر گونه پلاکارد جز در محل ستاد انتخاباتی نامزدها؛ دیوار نویسی و کاروان‌های تبلیغاتی و نیز استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی، بنر، پارچه آویز و بیلبورد، سیلک، تلویزیون‌های شهری و غیره و فعالیت تبلیغی پرسنل نیروهای نظامی ، انتظامی و اطلاعاتی براساس قانون غیرمجاز است.

این ستاد همچنین شرکت یا فعالیت کارکنان نیروهای مسلح در دسته بندی‌ها،‌ مناقشه‌های سیاسی و تبلیغاتی انتخاباتی؛ تبلیغ نمایندگان نامزدها له یا علیه هریک از نامزدها در شعب اخذ رای و اعلام نظر شخصیت‌ها در تایید نامزدهای انتاباتی با ذکر عنوان و مسوءلیت‌شان یا ارائه نکردن مدرک کتبی مربوط به امضای خود به هیات اجرایی انتخابات را مغایر قانون انتخابات اعلام کرده است.

براساس این قانون برگزاری راهپیمایی‌ها و تشکیل اجتماعات در میادین و پارک‌های عمومی بدون کسب مجوز از وزارت کشور، استفاده از عکس برای تراکت، جزوه و زندگینامه با لباس نظامی یا انتظامی برای داوطلبان بازنشسته نیروهای نظامی و انتظامی و فعالیت اعضای سازمان‌های غیر دولتی با شخصیت حقوقی برای حمایت از نامزدهای مورد نظرشان غیر مجاز است.

همچنین تبلیغ به نفع یا علیه هر یک از داوطلبان انتخاباتی از سوی مقامات اجرایی و نظارتی،‌ نصب اعلامیه، عکس، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان‌ها، تابلوی مدارس و موءسسات آموزشی دولتی و وابسته به دولت، محو یا پاره کردن آگهی یا پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در مدت و زمان قانونی تبلیغات در محل‌های مجاز نصب شده است و نیز برگزاری سخنرانی یا تشکیل اجتماعات در شهرستان‌ها بدون دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح براساس قانون انتخابات غیرمجاز دانسته شده است.

در بخش دیگری از دستورالعمل تبلیغات انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به عناوین مجاز در تبلیغات اشاره شده است.

براین اساس مطبوعات دولتی یا مطبوعاتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند می‌توانند برای تشویق مردم به شرکت در انتخابات، آگهی انتخاباتی سازمان‌ها، نهادها، احزاب و گروه‌ها را منتشرکنند.

همچنین پخش تراکت، نصب پوستر و بنرتوسط سازمان‌ها، نهادها، اقشار، گروه‌ها، جمعیت‌ها و احزاب قانونی بدون ذکر نام و عکس کاندیداها فقط جهت اطلاع رسانی و تشویق مردم برای حضور پرشور در انتخابات در اماکن مجاز که از سوی شهرداری‌ها با هماهنگی فرمانداران مشخص می‌شود آنهم به صورت مساوی برای همه نامزدهای انتخاباتی مجاز خواهد بود.

استفاده از تلویزیون‌های شهری به منظور جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و بدون تبلیغ له یا علیه کاندیداها، اعلام نظر شخصیت‌ها در تایید نامزدها بدون ذکر عنوان و مسوءلیت‌شان به شرط اینکه مدرک کتبی مربوط به امضای آنان به هیئت اجرایی انتخابات تسلیم شده باشد مجاز است.

براساس دستورالعمل تبلیغات ستاد انتخابات کشور مجامع و گروه‌های هر حوزه انتخابیه می‌توانند حمایت خود را از کاندیدای مورد نظر به صورت کتبی به نامزد مورد نظرشان اعلام و این نامزد نیز می‌تواند حمایت اقشار و گروه‌های مختلف را در دو نوع پوستر مجاز و زندگی نامه منتشر کند.

همچنین پوستر و عکس در دو فرم مجاز بوده و اندازه آن محدود نشده است و فقط باید کاغذی باشد و مقصود از استفاده از دو فرم عکس نیز دو نوع پوستر کاغذی است که می‌تواند به شکل تمام رخ یا نیم رخ و حتی ایستاده به صورت رنگی یا سیاه و سفید چاپ شود.

براین اساس نوشتن مطالب تبلیغاتی در صدر یا ذیل هر فرم‌ عکس بدون اشکال است.

همچنین دستور العمل تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری استفاده از هرگونه پلاکارد در محل ستاد انتخابات (تبلیغاتی) کاندیداها، استفاده از تراکت از طرف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سخنرانی، پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی مشروط به اینکه خارج از محیط سخنرانی، از بلندگو استفاده نکند، حضور و فعالیت کارمندان خارج از ساعات اداری برای فعالیت تبلیغاتی نامزدهای مورد علاقه‌شان به شرط استفاده نکردن از امکانات دولتی و عناوین شغلی را مجاز اعلام کرده است.

براساس این دستورالعمل اعضای شوراهای اسلامی بدون استفاده از هرگونه امکانات شهرداری‌ها و ذکر عنوان و فقط با بیان اسم خود می‌توانند به نفع نامزد یا نامزدهای ریاست جمهوری مورد نظر خود فعالیت کنند و نامزدهای ریاست جمهوری نیز می‌توانند با تشکیل ستاد اصلی تبلیغات در هر شهرستان و تشکیل ستادهای فرعی متعدد در شهرستان‌ها و مراکز بخش‌ها به شرط اینکه مسوءلیت فعالیت و عملکرد ستادهای فرعی به عهده مسوءل ستاد تبلیغات اصلی هر شهرستان باشد فعالیت انتخاباتی کنند.

مسوءل ستاد انتخابات اصلی شهرستان باید از سوی نامزد یا ستاد تبلیغات مرکزی یا استانی آنان معرفی کتبی داشته باشند.

ستاد انتخابات کشور اعلام کرده است: برگزاری مراسم و اجتماعات با کسب مجوز از وزارت کشور یا فرمانداری‌ها براساس آیین نامه اجرای قانون احزاب مجاز است و نامزدهای انتخاباتی می‌توانند با استفاده از آثار تبلیغاتی مجاز به صورت مشترک با دیگر نامزدها نیز تبلیغات انتخاباتی کنند.

نصب آثار تبلیغاتی مجاز فقط در مکان‌های مجاز و تابلوهایی که بدون منظور از سوی شهرداری تدارک دیده شده است نیز از دیگر موارد مجاز در تبلیغات انتخاباتی نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

براساس دستورالعمل تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری چاپ زندگینامه و جزوه نامزد‌ها در روزنامه‌ها و مجلات مربوط به بخش خصوصی در مهلت مقرر، استفاده از اینترنت و لوح‌های فشرده برای تبلیغات مجاز در مهلت مقرر قانونی با رعایت موارد اخلاق انتخابات، پخش و توزیع تراکت، بروشور و عکس‌های داوطلبین خارج از درب مسجد، مصلی، مدارس، دانشگاه‌ها در مهلت قانونی تبلیغات مجاز دانسته شده است.

همچنین از داوطلبان ریاست جمهوری خواسته شده است از اسماء جلاله، آیات قرآنی و ادعیه در طراحی و تبلیغات انتخاباتی مجاز برای جلوگیری از قرار گرفتن آن‌ها در زیرپا و افتادن در معابر استفاده نکنند.

الصاق اعلامیه، عکس، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی در مکان‌هایی که شهرداری‌ها برای نصب موارد اعلام شده پیش بینی کرده است،

ارسال پیامک، استفاده از فضای مجازی و تبلیغات اینترنتی، در صورت رعایت اخلاقی تبلیغاتی و فعالیت تبلیغاتی گروه‌ها و احزاب در روزنامه‌ها و نشریات غیردولتی طبق قانون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بدون اشکال است.

در بخش دیگری از دستور العمل تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دهم آمده است: فعالیت تبلیغاتی کاندیداها محدود به زمان است و آغاز آن از تاریخ اعلام اسامی کاندیداها از سوی وزارت کشور و پایان آن ساعت 8 بیست و یکم خرداد امسال خواهد بود.

همچنین در این دستور العمل حمایت اعضای سازمان‌های غیردولتی از نامزدها فقط با عنوان شخصیت حقیقی نه حقوقی و بدون ذکر نام سازمان غیردولتی که در آن عضوند و هرگونه فعالیت سازمان‌های غیردولتی در چارچوب قوانین و مقررات مرتبط برای جلب و افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری با رویکرد حمایت از اصل انتخابات و بدون معرفی و حمایت از نامزد خاص مجاز اعلام شده است.

براساس قانون مصوب سال 73، شهرداری‌ها، بنیاد مستضعفان، بنیاد پانزده خرداد، سازمان تامین اجتماعی، فدراسیون آماتوری ورزشی، شورای تبلیغات اسلامی، موسسه جهاد نصر، دهیاری‌ها و سازمان دانش آموزی و سایر موسساتی که در قانون تبلیغات انتخابات و اصلاحیه آن بیان شده است از موسسات عمومی غیر دولتی هستند.

کد خبر 82229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز