رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه وقف اموال دانشگاه شرعی و قانونی است، گفت:

مخالفت‌ها و اظهارنظرها که در این زمینه وجود داشت همه دارای بعد سیاسی بود و هیچ‌کدام از پایه شرعی و حقوقی برخوردار نبود. عبدالله جاسبی، روز چهارشنبه در گردهمایی معاونان عمرانی دانشگاه، با بیان اینکه دانشگاه آزاد با وجود تمامی کارشکنی‌ها باصلابت و محکم پیش رفته است، اظهار کرد: یکی از شاخص‌های مهم دانشگاه ایجاد فضای آموزشی و رفاهی است.

وی با اشاره به وقف اموال دانشگاه آزاد، گفت: موضوع وقف چیزی نیست که یکدفعه در مورد آن تصمیم‌گیری شود؛ چرا که روی این موضوع حدود 2 سال مطالعه شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه ایده اصلی وقف اموال دانشگاه آزاد از خود بنده بوده است، خاطرنشان کرد: بنابراین نباید بی‌خود دیگران را متهم کرد، بنده پس از مدتی این موضوع را با آقای هاشمی درمیان گذاشتم، هر چند ایشان ابتدای امر نسبت به این موضوع تردید داشتند ولی کم‌کم وقتی بحث جدی شد موافقت کردند و بنا بر این شد که مسئله وقف در هیات مؤسس مطرح شود.

وی افزود: وقتی که این موضوع در هیات مؤسس مطرح شد عده‌ای به‌شدت از آن استقبال کردند و دلایلی هم در آنجا مطرح شد؛ زیرا در طول قرون حتی دوره رضاخان که دست‌اندازی‌هایی انجام شده است، اموال وقفی حفظ شده‌اند.

جاسبی با بیان اینکه همه اعضا در اصل نسبت به این موضوع موافقت داشتند، تصریح کرد: از نظر فقهی هم این مسئله مورد بحث قرار گرفت، 2 مسئله در این زمینه وجود داشت: یکی آنکه وقف مربوط به اموال خود آدم است، البته دانشگاه که مال ما نیست ولی حق تصرف مالکانه در آن داریم و بحث دوم این بود که بعضی فقها معتقد بودند وقتی حق تصرف مالکانه وجود دارد می‌توان آن اموال را وقف کرد.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: فقهای حاضر در هیات مؤسس بر این موضوع موافق بودند بر این اساس، قرار شد نظر فقهی رهبری نیز استعلام شود که آقای هاشمی با مقام معظم رهبری در این زمینه صحبت کردند که براساس آن هیات مؤسس می‌تواند وقف کند؛ وقتی که این نظر در هیات مؤسس مطرح شد قضیه را دنبال کردیم و در نهایت وقفنامه تهیه، در ماه رمضان تصویب و سپس صیغه وقف آن جاری شد.

وی ادامه داد: در زمان صدور بیانیه اشتباهی ازسوی ما صورت گرفت و آن این بود که به جای اینکه در آنجا قید کنیم با استعلام از نظر فقهی عنوان شد با استیذان از ایشان، که دفتر این موضوع را تایید نکرد و بعضی افراد از این موضوع سوءاستفاده و جوسازی کردند که ما نیز آن اشتباه را اصلاح کردیم و مجددا از مقام رهبری در این موضوع سؤال شد که حتی دفتر مقام رهبری این را به دبیرخانه شورای‌عالی فرهنگی ابلاغ کرد که براین اساس در آنجا عنوان شده بود براساس فتوای فقهی مقام معظم رهبری، دانشگاه آزاد اموال مربوط به‌خود را که حق تصرف مالکانه در آن دارد، می‌تواند وقف کند.

جاسبی با تاکید بر اینکه وقف اموال دانشگاه آزاد شرعی و قانونی بوده و جای هیچ شبهه‌ای در آن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مقام معظم رهبری به‌خاطر نظر فقهی‌شان قدردانی و 240 نماینده آن را امضا کردند و هیچ‌کدام از آنها امضای خود را پس نگرفتند.

وی با بیان اینکه سند مادر وقف به ثبت رسیده است، اظهار کرد: پس از این باید تمام اموال به‌صورت جداگانه به ثبت برسد که از معاونان عمرانی خواستاریم تا این موضوع را تسریع کنند تا ظرف 6 ماه یا یکسال آینده این موضوع به اتمام برسد.

کد خبر 100419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز