چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترکیب هیات امنای دانشگاه آزاد در اساسنامه جدید با اعلام رسمی پنج نفر از اعضای هیات امنای این دانشگاه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تکمیل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد شامل پنج نفر از اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاهها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتر به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهار  نفر از اعضای هیئت موسس که حتما یک نفر از آنها روحانی باشد و اعضای حقوقی مانند وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا نمایندگان آنها، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها یا معاون وی و رئیس دانشگاه به عنوان دبیر هیئت امنا می شود.

با مصوبه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی پنج عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد شامل اعضای هیئت علمی دانشیار دانشگاهها معرفی شدند و با انتخاب و معرفی این افراد ترکیب هیئت امنای دانشگاه آزاد رسما مشخص شد.

این افراد شامل سیدشهاب‌الدین صدر - رئیس سازمان نظام پزشکی و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، نسرین سلطانخواه- معاون علمی فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، محمدحسن شجاعی‌فرد- رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، فرهاد دانشجو- رئیس سابق دانشگاه تربیت مدرس و فرهاد رهبر - رئیس دانشگاه تهران به عنوان اعضای جدید هیئت امنای دانشگاه آزاد می شوند.

مهلت هیئت امنا برای معرفی رئیس دانشگاه

اساسنامه دانشگاه آزاد توسط رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 28 فرودین ماه سالجاری جهت اجرا ابلاغ شد و براساس آن، هیئت امناء پس از رسمیت یافتن، ظرف مدت یک ماه فرد پیشنهادی برای احراز ریاست دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می کند.
 

 البته در جای دیگری از اساسنامه آمده است، مدت عضویت هیئت امنا چهار سال بوده و در اولین جلسه از بین اعضاء یک نفر به ریاست هیئت انتخاب می‌شود. همچنین احکام اعضاء هیئت امناء با امضاء رئیس هیئت مؤسس صادر خواهد شد.
 
 
وظایف هیئت امنای دانشگاه آزاد

بر اساس اساسنامه جدید دانشگاه آزاد که یک ماه گذشته از سوی ریاست جمهوری برای اجرا ابلاغ شد، وظایف هیئت امنای دانشگاه آزاد شامل تصویب سازمان و تشکیلات دانشگاه و آیین‌نامه‌های مالی و اداری که از طرف رئیس دانشگاه پیشنهاد می‌شود، تصویب بودجه دانشگاه و پیشنهاد طرحهای توسعه آن به دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعیین خزانه ‌دار دانشگاه و همچنین تعیین اشخاصی که حق گشایش حسابهای بانکی به نام دانشگاه و حق برداشت از حساب‌های آن را دارند و تعیین حسابرس برای دانشگاه، تأیید و تصویب حساب‌ها و ترازنامه سالانه دانشگاه با توجه به گزارش حسابرسی و سپس تقدیم گزارش به وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

 همچنین براساس اساسنامه، پیشنهاد رئیس دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و صدور حکم توسط رئیس هیئت امناء پس از تصویب توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، عزل رئیس دانشگاه، جلب کمک‌های مالی و امکانات، تصویب مقررات مربوط به اعضاء هیئت علمی و کارکنان اداری دانشگاه و تعرفه حقوق و دستمزد و مزایا، پیشنهاد هر نوع تأسیس، توسعه یا انحلال واحدهای دانشگاه به وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تنظیم آیین‌نامه مالی و معاملاتی و ارائه آن به وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موضوع ماده 15 کلیات آیین‌نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی جزء وظایف و اختیارات هیئت امناء قرار می گیرد.
 
میزان شهریه دانشجویان
 
پیشنهاد میزان شهریه دانشجویان و آئین‌نامه چگونگی دریافت آن جهت تصویب حسب مورد به وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تنظیم و تصویب آئین‌نامه داخلی هیئت امناء، تصویب اخذ وام، تعیین نحوه اداره واحدهای تولیدی دانشگاه، تصویب آئین‌نامه تشکیل شورای دانشگاه، تصویب ظرفیت پذیرش دانشجویان که از طرف رئیس دانشگاه پیشنهاد می شود نیز در اساسنامه جدید جزء اختیارات و وظایف هیئت امنای دانشگاه آزاد به شمار می آید.

همچنین بر اساس بند دیگری از اساسنامه، انتخاب رئیس واحدهای مراکز استان و واحدهایی که دارای پنج هزار دانشجو به بالا هستند به پیشنهاد رئیس دانشگاه و همچنین تأیید هیئت امناء و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنین انتخاب رؤسای سایر واحدها به پیشنهاد رئیس دانشگاه و تأیید هیأت امناء و حسب مورد تصویب وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود. صدور حکم برای مدت چهار سال توسط رئیس دانشگاه انجام می‌شود.
 
هر نوع توسعه، ایجاد رشته جدید، ایجاد ظرفیت و سایر موارد مربوط با پیشنهاد هیأت امناء و طبق ماده سه این اساسنامه با تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
 
هیئت امناء در انجام وظایف خود باید مقررات و ضوابط قانونی کشور و به ویژه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را رعایت کند.
 
اداره امور دانشگاه با رئیس دانشگاه است که به پیشنهاد هیئت امناء و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی و حکم رئیس هیئت امناء برای مدت چهار سال منصوب می‌شود.
 
حکم رئیس هیئت امنا برای عزل و نصب رئیس دانشگاه
 
پذیرش استعفا و یا عزل رئیس دانشگاه پس از تصویب هیئت امناء با حکم رئیس هیئت امناء خواهد بود. همچنین در صورتی که بیش از دو سوم اعضای شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی قائل به فقدان صلاحیت رئیس دانشگاه باشند، هیئت امناء مکلف به عزل رئیس دانشگاه و معرفی فرد جایگزین است.

کد خبر 108299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز