یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) کتاب «شناخت قرآن» را که دائرة‌المعارفی مشتمل بر مجموعه آرا، اندیشه‌ها و رفتار عملی امام خمینی(ره) در ارتباط با قرآن کریم است، در دست انتشار دارد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، کتاب «شناخت قرآن» نخستین جلد از مجموعه «امام خمینی(ره)، انقلاب و روش» است که در قالب یک مجموعه دوازده جلدی منتشر خواهد شد و در واقع دائرةالمعارفی از اندیشه‌ها و نظریات حضرت امام خمینی(ره) در ارتباط با قرآن کریم به شمار می‌آید.

این کتاب به قلم نویسنده‌ای غیر ایرانی با نام «جواد علی‌کسار» نوشته شده است که با ترجمه حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدعلی سلطانی» و در قطع وزیری از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) منتشر خواهد شد.

نویسنده در این اثر تلاش دارد تا محورهای اساسی اندیشه حضرت امام خمینی(ره) در ارتباط با علوم قرآنی، اصول تفسیر و نیز نظرات‌ ایشان برای ایجاد هماهنگی میان رویکردهای سه‌گانه عرفانی و فلسفی و فقهی را به همراه نقل‌ها و نمونه‌های تفسیری از ایشان به مخاطبان خود ارائه کند.

این کتاب در چهار بخش تدوین شده است که بخش اول آن به بیان نظریات تفسیری حضرت امام خمینی(ره) در ارتباط با قرآن کریم می‌پردازد و در قالب ده فصل با عناوین امکان شناخت، نیاز به تفسیر، اهداف تفسیر، تفسیر به رأی، نظریه درجه‌بندی شناخت، موانع فهم قرآن، مجادله ظاهر و باطن، عصری بودن قرآن، حروف مقطعه و سلامت قرآن از تحریف می‌پردازد.

این اثر همچنین در فصل دوم بر اساس نظریات حضرت امام خمینی(ره) در متون مختلف منتشر شده از ایشان به بررسی امکان ایجاد آشتی میان عارفان، فلاسفه و فقها می‌پردازد و تلاش دارد تا براساس متن قرآن و نیز احادیث، میان مبانی فکری و اندیشه این افراد به نوعی آشتی برقرار کند.

نویسنده در فصل سوم از این اثر به بررسی نمونه‌های تفسیری و اشاره‌های قرآنی در اندیشه و کلام برجای مانده از ایشان توجه داشته و در فصل چهارم نیز خاطراتی از امام خمینی(ره) بر اساس سیره عملی ایشان در ارتباط با حفظ قرائت و توجه به قرآن کریم را با خود همراه کرده است.

کتاب «شناخت قرآن» از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) در دست انتشار است. 

کد خبر 100670

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز