همشهری آنلاین: وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل بر افزایش حجم مبادلات بین دو کشور تا رقم چهار میلیاد دلار توافق کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بازرگانی، مهدی غضنفری در دیدار با میگوئل جرج اظهارداشت:‌ ‌با توجه به ‌اراده سیاسی رهبران دو کشور برای ارتقای سطح روابط و ضرورت مشارکت بخش خصوصی می توان حجم مناسبات را به سطح مورد انتظار رساند.

وی با بیان اینکه ایران و برزیل از منابع و توانمندی‌های بسیاری بهره‌مند هستند، ‌گفت: ‌وزارت بازرگانی با تمام استعداد و توان خود آماده افزایش رقم مبادلات تا چهار میلیارد دلار در کوتاه‌مدت است.

هم‌اکنون مبادلات رسمی ایران و برزیل به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود دو میلیارد دلار به صورت است.

سفر میگوئل جرج و هیات همراه به تهران با هدف آماده‌سازی مقدمات سفر رییس جمهوری این کشور به ایران در اردیبهشت‌ماه صورت گرفته است.

روسای جمهوری ایران و برزیل قراراست در سفر آتی رییس جمهوری این کشور به تهران در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه چند سند همکاری صنعتی و تجاری به امضا رسانند.

غضنفری ‌در این دیدارهمچنین با بیان ضرورت امضای موافقت‌نامه‌های زیرساختی همچون اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری و نیز ‌ایجاد شرکت‌های مشترک تجاری را در گشودن راه‌های جدید همکاری بسیار موثر برشمرد.

وی در ادامه سخنان خود گفت:‌ دهه‌های آینده عصر کشورهای در حال توسعه است و ایران و برزیل قادر خواهند بود، ‌روابط دو کشور را بخوبی ترسیم کنند.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه، نگاه به شرق و افزایش تجارت با آمریکای لاتین و آفریقا جز برنامه‌های رییس جمهوری ایران به شمار می‌آید، ‌ادامه داد: ‌توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با وتزوئلا و کشورهای همسایه با این نگاه ایجاد شده است.

 غضنفری افزود:‌ این خواست بسیاری از کشورهای جهان است که ملت‌ها نمی‌خواهند روابط خود را وابسته به یک یا دو قدرت کنند و ارتباطات متعدد داشته باشند.

به باور وزیر بازرگانی، آشنایی بیشتر طرف برزیلی با توانمندی‌های کشورمان تاثیر بسیاری در متنوع‌سازی روابط و دور شدن از قدرت‌های اقتصادی بزرگ دارد.

وزیر توسعه،‌ صنعت و تجارت خارجی برزیل نیز از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم و موثر در حوزه خاورمیانه نام برد و گفت:‌ با توجه به منابع غنی و بازار داخلی این کشور، ‌سطح کنونی مناسبات قابل توجیه نیست.

میگوئل جرج سپس ازآمادگی کشور متبوعش برای افزایش سطح مبادلات تجاری و انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک خبر داد.

وی با بیان اینکه دو برابر کردن سطح مبادلات نیازمند تجاری مبادله بیشتر هیات‌های متعدد تجاری میان دو کشور است، از پیشنهادات ارائه‌شده توسط وزیر بازرگانی کشورمان در خصوص امضای برخی موافقنت‌نامه‌ها استقبال کرد.

وزیر برزیلی این موضوع را نیز گفت که بخش خصوصی برزیل نقش مهمی در اقتصاد این کشور دارد و در زمان حاضر بخش عمده‌ای از حمل و نقل هوایی، دریایی ‌و امور بانکی توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد تا بخش‌های خصوصی دو کشور زمینه‌های توسعه روابط را گسترش دهند.

کد خبر 105019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز