دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیام کنفرانس تهران یک دعوت عمومی از همه وجدان‌های بیدار و مسئول و تمامی کشورهای پایبند به تعهدات بین‌المللی برای بیداری افکار عمومی جهان بود.

منوچهر متکی وزیر امورخارجه روز گذشته درپایان کنفرانس خلع سلاح که درتهران برگزار شد در یک مصاحبه مطبوعاتی به تشریح اهداف برگزاری این کنفرانس پرداخت.

وی دراین مصاحبه  شعار انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس را پیام کنفرانس تهران و کاملا شفاف و مزین به منطقی قوی و در چارچوبی قابل دفاع ارزیابی کرد .

وزیر امور خارجه تصریح کرد: کنفرانس تهران پروژه‌ای نبود که در مقابل کنفرانس‌های دیگر مطرح شده باشد و یا حرکتی در برابر یک حرکت دیگر پدافندی در برابر پدافندهای دیگر و یا ایجاد یک تقابل تلقی شود.

وی افزود: پیام کنفرانس تهران یک دعوت عمومی از همه وجدان‌های بیدار و مسئول و تمامی کشورهای پایبند به تعهدات بین‌المللی برای بیداری افکار عمومی جهان بود.

متکی اظهار داشت: تصمیم شرکت‌کنندگان بر تداوم این کنفرانس و برگزاری دومین دوره آن در نیمه آوریل 2011 (فروردین 1390) نشانگر عزم، تصمیم و آمادگی شرکت‌کنندگان برای تداوم این حرکت است؛

وزیر امور خارجه درتاثیراین کنفرانس بر انجام کنفرانس بازنگری NPT که در آستانه برگزاری آن هستیم  گفت: یکی از بندهای بیانیه پایانی کنفرانس تهران به این موضوع اشاره داشت. ما در کنفرانس تهران از بازنگری در NPT حمایت کرده و تاکید کردیم رژیم عدم اشاعه بخش مغفول مانده ماده 6 معاهده NPT که کشورها را ملزم به خلع سلاح می‌کند.

وی هم‌چنین در رابطه با وضعیت مذاکرات ایران با اعضای گروه 1+5 برای مبادله سوخت هسته‌ای راکتور تحقیقاتی تهران و عدم پذیرش خواسته‌های این کشورها از سوی تهران اظهار داشت: این نمی‌شود که در یک نشست بین‌المللی به ما بگویند هرچه ما می‌گوییم را باید انجام دهید؛ این چه تفاهمی است؟ به ما می‌گویند این میزان اورانیوم به شما می‌دهیم و ما در مقابل می‌گوییم نیاز خود برای مبادله سوخت را باید خود مشخص کنیم که البته خوشبختانه میزان ارائه‌شده از سوی این کشورها با میزان مورد نظر ما تفاوت چندانی نداشت.

وی افزود: آنها می‌گفتند 1200 کیلوگرم اورانیوم 5/3 درصد به ما بدهید و 116 کیلو اورانیوم 20 درصد تحویل بگیرید که ما به آنها گفتیم نیاز ما 100 کیلو است.

متکی افزود: بنابراین بحث تبادل اورانیوم بحثی است که اصل آن مورد توافق است و این به نفع ما نیست که زمان را از دست بدهیم.

وی گفت: راکتور تهران در فاصله 1 سال نیازمند سوخت است که ما باید آن‌را تامین کنیم و ایران به سودش نیست که وقت‌کشی کند.

لذا هنوز می‌گویم موضوع مبادله سوخت بر روی میز است و فکر می‌کنیم باید اراده لازم برای این تبادل به وجود آید.

وی افزود: جزئیات امر تبادل سوخت قابل تفاهم است لذا پیشنهاد مبادله سوخت را کماکان عملیاتی می‌دانیم و معتقدیم پس از اراده سیاسی در مدت زمان کمتر از 2 هفته می‌توان این توافق را تدوین، مکتوب و عملیاتی کرد.

وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که به گمان شما کشورهای جنبش عدم تعهد در زمان برگزاری اجلاس نیویورک، تا چه میزان می‌توانند از خواست کشورهای دیگر برای جلوگیری از بازنگری در مفاد NPT مانع‌تراشی کنند اظهار داشت: خوشبختانه یک نوع یکپارچگی در مواضع و ایستادگی در تقویت NPT در بحث استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، عدم اشاعه و خلع سلاح مشاهده می‌کنیم و امیدواریم کشورهایی که عضو این جنبش نیستند نیز بتوانند در یک تعامل یکپارچه نسبت به بازنگری NPT اقدام کنند. بنده امروز در دیدار با اعضای غیردائم شورای امنیت آمادگی همکاری سازنده در این زمینه را مشاهده کردم.

متکی هم‌چنین در رابطه با این موضوع که چرا با وجود تاکید آژانس بر برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران این اتفاقات در رابطه با پرونده هسته‌ای این کشور رخ می‌دهد اظهار داشت: ما دارای قطورترین پرونده همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم و طی سال‌های گذشته نیز در قالب توافقات به عمل آمده و هم در اجرای تعهداتی که با آژانس داریم. 4500 نفر روزبازرسی هزاران صفحه گزارش مواردی است که بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران تاکید می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان ادعای بی‌پایه و اساس آمریکا علیه ایران را تمامی‌ناپذیر دانست و گفت: ما در چند سال گذشته با حقوق بشر و دموکراسی آمریکا کاملا آشنا شده و واقف هستیم که این‌گونه ادعاهای آنها و طی سال‌های گذشته این ادعاها را مشاهده کردیم ما آنها را دعوت می‌کنیم که به صورت واقع‌بینانه با مساله برخورد کنند.

کد خبر 105456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز