شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه ایندیپندنت لندن روز شنبه در گزارشی مفصل از سرگذشت یک قرارداد نظامی دولت انگلیس با رژیم شاه مخلوع نوشت:

انگلیس سرانجام پس از قبول شکست در این مناقشه طولانی، حدود 400 میلیون پوند به وزارت دفاع ایران می پردازد.

به گزارش ایرنا از لندن، این روزنامه نوشت: در دهه 1970 میلادی ایران قراردادی برای خرید بیش از هزار دستگاه تانک از انگلیس امضاء کرد و پول آن را هم پرداخت نمود، ولی وقتی شاه سرنگون شد، این تانک ها به عراق فروخته شد و تهران خواستار پس گرفتن پول خود از انگلیس شد.

ایندیپندنت در تشریح این پرونده افزود: بین سال های 1971 تا 1976 شاه مستبد ایران قرارداد خرید 1500 تانک جنگی چیفتن و 250 دستگاه ماشین عمرانی را به ارزش 650 میلیون پوند با انگلیس امضا کرد که این قرار داد برای صنایع تسلیحاتی به شدت تحت فشار انگلیس یک معامله پر سود بود و از همه بهتر اینکه پول این معامله پیشاپیش پرداخت شد.

ایندیپندنت: افزود: لندن با فروش تعدادی از تانک های مذکور به عراق تحت رهبری صدام حسین، باعث بوجود آمدن اختلافی 30 ساله شد. این اختلاف طی این 30 سال در دادگاهی مربوط به مسایل تجاری در هلند در حال بررسی بود.

"ایندیپندنت اکنون می تواند تایید کند که انگلیس پس از قبول شکست در این مناقشه نزدیک به 400 میلیون پوند به وزارت دفاع ایران باز پس می دهد. اقدامی که توسط تهران به عنوان یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک اعلام خواهد شد."

کد خبر 105846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز