همشهری‌آنلاین: رییس‌جمهور برزیل با تاکید بر تمایل کشورش برای همکاری و تعامل با جمهوری اسلامی ایران در راستای همکاری‌های جنوب ـ جنوب تصریح کرد:

در سفرم به تهران پایه و اساس محکمی برای گسترش تجارت بین دو کشور در آینده ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لولا داسیلوا ـ رییس‌جمهور برزیل ـ که عصر یک‌شنبه در مراسم پایانی سمینار اقتصادی و تجاری دو کشور سخن می‌گفت، با ابراز خرسندی از شرکت در این مراسم، ایران و برزیل را دو کشور بزرگ، در حال توسعه و با اقتصاد پویا عنوان کرد و گفت: جهان امروز در حال تغییر است و بحران مالی ایجاد شده نشان داد جهان نیازمند بازنگری در ساز و کارهای اقتصادی است که در این زمینه لازم است یک نظام چندجانبه‌ی تجارت داشته باشیم که پاسخگوی نیازهای جهان در حال توسعه باشد و موانع را برطرف کرده و ایران نیز عضو سازمان تجارت جهانی شود.

رییس‌جمهور برزیل با اشاره به این‌که در 20 سال گذشته تقریبا 70 درصد تجارت خارجی برزیل محدود به کشورهای اروپایی بود، تغییر ایجاد شده در روابط کشورش با کشورهای در حال توسعه را مورد بحث قرار داد و گفت: در این زمینه برنامه‌هایی برای افزایش همکاری با کشورهای آمریکای لاتین و خاورمیانه داریم و در تلاشیم همکاری‌های جنوب ـ جنوب را مدنظر قرار دهیم.

او ایران را یکی از بازارهای خوب و از شرکای برزیل معرفی کرد که این کشور علاقه‌مند گسترش روابط با آن است.

داسیلوا در این زمینه گفت: در سال‌های اخیر روابط ما از 5 میلیون دلار به 4/1 میلیارد دلار رسیده و این روابط نشان داد که بحران اقتصادی در این زمینه تاثیرگذار نیست.

رییس‌جمهور برزیل اضافه کرد: بیش از 50 شرکت برزیلی در ایران فعالیت داشته‌اند و هم‌اکنون نیز در این اجلاس نمایندگان 60 شرکت برزیلی شرکت کرده‌اند که در آینده این روند افزایش می‌یابد.

وی صادرات ایران به برزیل را دارای 7/7 درصد رشد و واردات ایران از برزیل را دارای 125 درصد افزایش عنوان کرد و افزود: ایران یکی از پنج بازار بزرگ در بخش کشاورزی به‌خصوص در بحث شکر، گوشت قرمز و سویا است و ما در مورد بحث مبادلات احشام کارهایی را انجام داده‌ایم.

داسیلوا هم‌چنین دو کشور را از قدرت‌های نفتی جهان اعلام کرد که باید در بحث سوخت‌های گیاهی و منابع انرژی تجدیدپذیر نیز اقداماتی صورت دهند.

رییس‌جمهور برزیل همکاری‌های فن‌آوری در زمینه‌ی توسعه‌ی صنعتی را نیز از دیگر مسائل مورد بحث میان ایران و برزیل عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های راهبردی بین دو کشور وجود دارد که استفاده نشده است. ضمن این‌که حضور شرکت‌های برزیلی فعال موجب گسترش سرمایه‌گذاری برزیل در ایران و افزایش حجم تجارت می‌شود.

وی هم‌چنین بازار برزیل را بازاری رو به گسترش توصیف کرد که پذیرای محصولات ایرانی است.

داسیلوا، گردشگری، ورزش و توسعه‌ی خطوط هوایی را از دیگر بحث‌هایی عنوان کرد که می‌تواند در دستور کار دو کشور قرار گیرد.

رییس‌جمهور برزیل هم‌چنین توافق‌نامه‌های امضا شده میان دو کشور را مورد اشاره قرار داد و درباره یکی از توافق‌نامه‌های امضا شده به مبلغ یک میلیارد یورو گفت: این توافق‌نامه برای پنج سال در جهت فروش مواد غذایی به ایران است که در کنار آن تبادلات فنی بین دو کشور نیز مدنظر است.

او هم‌چنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای در جهت واردات محصولات برزیلی و انتقال دانش خبر داد و افزود: می‌توانیم در راستای همکاری‌های جنوب ـ جنوب این روابط را افزایش دهیم که در این سفر نیز پایه و اساس محکمی در زمینه‌ی تجارت بین دو کشور ایجاد شد.

داسیلوا در بخش پایانی اظهاراتش گفت: برزیل تنها به دنبال فروش محصولات خود نیست و علاقه‌مند به خرید و واردات محصولات ایرانی است. تجارت باید دارای یک تعادل باشد.

رییس‌جمهور برزیل در پایان، کتابی به زبان فارسی در مورد تجارت و صادرات به برزیل را به علی‌اکبر محرابیان ـ وزیر صنایع و معادن کشورمان ـ اهدا کرد

کد خبر 107553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز