یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: اشتباه در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان، امسال هم تکرار شد

و این در حالی است که آموزش و پرورش قرار است جمعه آینده آزمون استخدامی با شرکت حدود 638 هزار نفر برگزار کند. اشتباه در تصحیح اوراق هزار نفر از شرکت‌کنندگان در آزمون ورودی مدارس سمپاد (بنا بر اعلام رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان)  این شائبه را تقویت می‌کند که «آموزش و پرورش حتی توان برگزاری آزمون‌های ادواری خود را ندارد.»

اشتباه، همچنان ادامه دارد

طی چند سال اخیر خانواده‌ها همواره به نحوه برگزاری، صحت سؤالات و نتایج آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان اعتراضاتی داشته‌اند. طی 2 سال گذشته با شکایت خانواده‌های معترض به مراجع قانونی، به تعدادی از داوطلبان اجازه شرکت در مرحله دوم داده شد.

اشتباهات مکرر در آزمون ورودی مدارس سمپاد نهایتا به تغییر رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان منجر شد. محمد‌علی غفاری که چند ماهی است به ریاست سمپاد منصوب شده، نتوانسته به اشتباهات در این سازمان پایان دهد.

این اشتباه آنجا بیشتر نمایان می‌شود که وی در گفت‌وگو با مهر اذعان می‌کند: «در تصحیح اوراق بیش از هزار نفر از شرکت‌کنندگان مرحله اول آزمون اشتباه شده بود که پس از اعتراض، به آنها رسیدگی و اجازه شرکت در آزمون مرحله دوم صادر شد.» اجازه شرکت به هزار نفری که نسبت به نتایج اعلام شده معترض بودند این شائبه را تقویت می‌کند که اگر افراد دیگری هم اعتراض می‌کردند چه بسا مورد پذیرش واقع می‌شد و امکان شرکت در مرحله دوم آزمون به آنها داده می‌شد.

این شائبه زمانی بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود که غفاری افزون بر پذیرش اشتباه در آزمون ورودی مدارس سمپاد می‌گوید: اعلام کردیم اعتراضات را به‌صورت اینترنتی پاسخ می‌دهیم، عده‌ای قانع نشدند و اصرار داشتند که به شکل حضوری اوراق فرزندانشان تصحیح شود و مطمئن بودند که اشتباهی رخ داده‌است.

جالب‌ترین بخش این آزمون اینکه رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام می‌کند: «برخی اوراق به شکل دستی تصحیح شد و متوجه شدیم که بیش از هزار نفر دیگر نیز استحقاق شرکت در آزمون مرحله دوم را داشته‌اند.»

اشتباه برای توجیه اشتباه

توجیه رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برای این اشتباه بسیار شنیدنی است: «برخی از دانش‌آموزان مداد سیاهشان کمرنگ بوده یا برخی به‌جای سیاه کردن کامل گزینه، ضربدر زده بودند که پس از بررسی دستی اوراق آنها را تصحیح کردیم.»

اطمینان یعنی...

اشتباه گسترده در آزمون ورودی مدارس سمپاد در حالی است که رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان پیش از برگزاری آزمون به خانواده‌ها اطمینان داد که «آزمون ورودی مدارس سمپاد امسال مشکلی در زمینه طراحی و امنیت نخواهد‌داشت.»

20 مساوی با 23

نکته بعدی اینکه اعلام شده‌بود مرحله دوم این آزمون با شرکت حدود 20 هزار نفر برگزار خواهدشد که بنا به اعلام رئیس سمپاد «بیش از 23 هزار نفر در آزمون مرحله دوم مدارس سمپاد شرکت کردند.» اینکه چگونه  مرحله دوم این آزمون با شرکت بیش از 23 هزار نفر برگزار می‌شود سؤال دیگری است که هنوز بی‌پاسخ مانده‌است.

تو خود حدیث مفصل‌بخوان از این مجمل

در دوره وزارت حاجی‌بابایی، مرکز سنجشی در آموزش و پرورش  دایر شده که اجرای همه آزمون‌های مرتبط با وزارت آموزش و پرورش مانند آزمون استخدامی، به آن واگذار شده‌است. این مرکز مجری برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش با شرکت 638 هزار نفر، در 7خرداد‌ماه نیز هست.

وقتی مرکزی در آزمونی که سال‌هاست برگزار می‌شود اشتباه می‌کند چگونه می‌توان آزمونی را به آن  سپرد که حاصل آن استخدام 40هزار نفر در آموزش و پرورش است؟

کد خبر 108041

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز