همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور گفت: ما انتظار داریم کشور روسیه بهتر از دیگران در این موضوع ( بیانیه تهران) وارد شود و در کنار ملت ایران بایستد.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به بیانیه مشترک سه کشور ایران، ترکیه و برزیل گفت: همانطور که مطلع شدید و انعکاس آن گویا و واضح بود کاری که در تهران بین ترکیه، برزیل و ایران انجام شد و بیانیه‌ای که داده شد بسیار شفاف است و فرصتی جدید را ایجاد کرد تا همکاری‌ها و تعاملات خوب و سازنده در جهان شکل بگیرد.

وی افزود: توافقی که در تهران انجام شد اعلام مواضع شفاف و پایبندی به ان پی تی در هماهنگی بین کشورها برای دفاع از حقوق هسته‌ای ملت‌ها در چارچوب مقررات آژانس و همین طور مخالفت آشکار با هرگونه تولید بمب و حرکت به سمت فعالیت‌های مضر و در واقع تخریب‌گر و تولید سلاح بود و کاری که انجام شد، یک بار دیگر نشان داد که تهران در تصمیمات خودش هم راسخ و هم صادق است و امیدواریم همه طرف‌ها از این فرصتی که ایجاد شده به خوبی استفاده کنند و مسیر تعامل را به طور کامل باز نگه دارند و این به نفع همه است و همکاری، ‌گفت‌وگو، تعامل سازنده، مشارکت در مسائل و پیشبرد مسائل جهانی به نفع همه است.

وی افزود: ایران، برزیل و ترکیه کشورهای بزرگی هستند که در حال پیشرفت بوده و قدرت‌های آینده جهان راتشکیل می‌دهند و به یک نظر مشترک رسیده‌اند و آن را اعلام کرده‌اند و ما تصور می‌کنیم کار کردن در فضای این بیانیه به نفع همه خواهد بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به ارزیابی خود در خصوص موضع‌گیری روسیه در خصوص بیانیه تهران گفت: ما و روسیه دو کشور همسایه هستیم و نمی‌توانیم این همسایگی را از بین ببریم و شاید در بسیاری از مسائل وقتی بین کشورها فاصله است، می‌توان آنها را تغییر داد اما بین دو همسایه یک دوستی تاریخی و الزامی به وجود می‌آید و ما به ناچار دوست هم هستیم و باید ملاحظه ضوابط دوستی را داشته باشیم و ملت ایران هیچ وقت علیه روسیه اقدامی نکرده و نخواهد کرد و انتظار دارد این مورد از طرف روسی نیز اتفاق بیفتد.

احمدی‌نژاد در ادامه اظهار داشت: ایران یک همسایه صمیمی، بزرگ و صادق است و من اگر جای مسئولین روسی بودم در اقدام و اعلام نظر در خصوص این همسایه بزرگ دقت بیشتری می‌کردم.

وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد توضیح رفتار روسیه برای مردم ایران مشکل شده و ما نمی‌توانیم و نمی‌دانیم چگونه این مواضع را توضیح دهیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: این بیانیه سه جانبه صادر شده و راه را باز کرده و بهانه‌ها را از بین برده و ما از یک کشور دوست و همسایه انتظار داریم که به طور قاطع دفاع کند و در کنار این بیانیه بایستد و اجازه ندهد بهانه‌های دیگری وارد شود و مانع یک تعامل سازنده شود. ما در دوستی صادق هستیم و انتظار داریم آنها همین گونه رفتار کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که آنها با نگاه دقیق‌تری موضوع را بررسی کنند چرا که این مواضع در تاریخ می‌ماند و چیزی نیست که از بین برود و این موارد پایه و بنای آینده می‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به ویژگی‌های ملت ایران گفت:‌ ایران یک کشور بزرگ و پایبند به قوانین است و بیشترین همکاری را با آژانس انجام داده و بیانیه تهران نشان داد که ایران از حداکثر اعتمادسازی برخوردار است و ما انتظار داریم که همسایه ما در این عرصه قاطع‌تر از دیگران وارد شود و در کنار ملت ایران بایستد.

کد خبر 108108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز