پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

گروه شهری: بعد از مدت‌ها رکود و کم تحرکی در فوتبال محلات تهران، در دوره جدید شهرداری و در یک سال و نیم گذشته فوتبال از نو در کوی و برزن تهران جان تازه‌ای گرفت و در عین حال برای مربیان و ورزشکاران زمینه‌ای مساعد برای فعالیت و خودنمایی پیدا شد.

فوتبالی که پایه‌گذار تیم ملی است و اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. تیم‌هایی که پشتوانه‌ای عظیم برای فوتبال کشور و تیم ملی خواهند بود و نیز مسابقات آنان می‌تواند ساعات فراغت تعداد بسیاری از جوانان تهرانی را در روزهای مسابقه پر کند و سبب گسترش و تقویت فوتبال در کشور شود؛ به طوری که امروز بحث توسعه ورزش همگانی و ورزش محلات در اولویت برنامه‌های شهرداری است و به طور حتم این موضوع در آینده‌‌ای نزدیک تأثیری مثبت در باشگاه‌های فوتبال و تیم ملی خواهد داشت.

 به تعبیر شهردار تهران، باید در عرصه ورزش جهت جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

ورزش در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش بسزایی دارد و برای توسعه این روش باید تلاش کنیم. امسال شهرداری تهران توانست ورزش همگانی را در بخش آقایان و خانم‌ها فعال کند و در آینده هم این موضوع بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این در شرایطی است که در چند سال گذشته کمتر به فوتبال محلات توجه می‌شد و این موضوع به مسئولان برمی‌گشت. تا اینکه با همت شهرداری تهران و معاون ورزشی شهردار، این حرکت عظیم شکل گرفت.

هدیه‌ای برای پسران
در حال حاضر تعداد زمین‌های چمن احداثی شهرداری تهران به ۳۵۰ زمین چمن مصنوعی در سرتاسر شهر رسیده است و بانوان تهرانی نیز صاحب۹۰ سالن ورزشی شده‌اند.
در این میان هدف شهرداری تهران اجرای مدیریت واحد اما غیر متمرکز در سطح شهر است و هر محله باید برنامه‌ها را اجرایی کنند.

از سوی دیگر شهرداری تهران معتقد است تمام شهروندان باید از این امکانات نه با قیمت گزاف بخش خصوصی بلکه به صورت نیمه رایگان بهره‌مند شوند.

به گفته شهردار تهران همانطور که امروز شهروندان از شهرداری توقع پاکیزگی و رفت و روب به موقع شهر را دارند، می‌بایست همین توقع در حوزه توسعه انواع امکانات و تجهیزات ورزشی نیز وجود داشته باشد و مدیریت شهری را با دقت و پیگیریی‌های خود وادار به آن کنند که در حوزه توسعه فرهنگ و امکانات وسایل ورزشی تمام همت خود را به کار گیرد.

شهردار تهران ضمن رد برخی ادعاهای مطرح شده مبنی بر واگذاری تعدادی از زمین‌‏های ورزش چمن مصنوعی شهرداری تهران به برخی از بازیکنان مطرح تیم‌‏های فوتبال، گفته است: فقط در راستای حمایت از ورزش و فعالیت‌‏های بدنی علاوه بر احداث پانصد زمین چمن مصنوعی در سطح محلات تهران که پیش از این به شهروندان تهرانی وعده داده شده بود در حال حاضر برای دو تیم استقلال و پیروزی دو زمین چمن فوتبال از سوی شهرداری تهران آماده شده که امیدواریم به زودی شاهد افتتاح و تحویل آنها به این دو تیم مطرح باشیم.

در راستای همین وظیفه با حذف نگاه اقتصادی از حوزه ورزش سعی شده است مراکز ورزشی تحت پوشش شهرداری   از دست پیمانکاران  بخش خصوصی خارج شده و امکانات این مراکز به طور رایگان در اختیار شهروندان تهرانی قرار گیرد.

یکی دیگر از اقدامات شهرداری در عرصه ورزش برگزاری مسابقات فوتبال محلات بود.
رسیدگی به فوتبال محلات به هیچ عنوان نباید فراموش شود. این یک موضوع مهم به شمار می‌رود و توجه به فوتبال محلات در نهایت باعث رشد فوتبال ایران خواهد شد.
اغلب فوتبالیست‌های سرشناس ایران که برای کشورمان افتخارآفرینی می‌کنند، از فوتبال محلات کار خود را شروع کرده‌اند.

بدون شک برگزاری چنین رقابت‌هایی در این سطح و با حضور ۲۵۰۰ تیم سابقه نداشته و این مسابقات پیش درآمدی بر ورزش قهرمانی خواهد بود و تداوم مسابقات بزرگ این چنینی بیش از پیش در پیشرفت فوتبال کشور با تکیه بر نقش مردم محلات مختلف تهران مؤثر خواهد بود.

تا پایان سال، کار احداث 500 زمین چمن مصنوعی  در محلات به پایان می‌رسد و از این تعداد تاکنون 250 زمین چمن نیز به بهره‌برداری رسیده است.

هدیه ای برای دختران
قالیباف در مراسم اختتامیه مسابقات فوتبال محلات قول داد که تا آخر آذرماه  90 سالن ورزشی ویژه بانوان توسط شهرداری آماده بهره‌برداری خواهد شد. همچنین شهرداری تهران 20 مجموعه ورزشی مختص زنان را با 280 هزار متر مربع مساحت در دست احداث و طراحی دارد که بیش از 5 تا 10 هزار نفر ظرفیت تماشاگر دارد.

 به طوری که تا پایان سال هر ماه شاهد افتتاح مجموعه‌های چندمنظوره اجتماعی، ورزشی، هنری فرهنگی در شهر خواهیم بود. در کنار اینها امسال شهرداری تهران مسابقات ورزشی بانوان را نیز برگزار کرد.

بزرگترین زمین‌‌های چمن مصنوعی تهران
زمین چمن مصنوعی وحدت در زمینی به مساحت ۴هزار متر مربع بزرگترین زمین چمن مصنوعی تهران است و در منطقه  ۱۴قرار دارد.

این مجموعه پیش از این به صورت زمین خاکی بوده است که تعداد زیادی از بزرگان فوتبال ایران همچون «علی پروین» در آن رشد کرده و به جامعه فوتبال ایران معرفی شده‌اند.
«علی محمد مرتضوی» یکی از پیشکسوتان ورزش فوتبال ایران که در این زمین ورزش خود را آغاز کرده است می‌گوید: این زمین قدمتی ۵۰ساله دارد و بزرگان ورزشی زیادی در سمت بازیکن یا مربی در آن رشد کرده و به مدارج بالای ورزشی دست یافته‌اند.

در طول این ۵۰سال زمین خاکی وحدت مشکلات زیادی را برای خانواده‌های محل ایجاد کرده بود که تلاش شهردار تهران سرانجام نتیجه داد و این زمین تبدیل به یک مکان استاندارد چمن مصنوعی شد. در همین حال بزرگترین زمین چمن مصنوعی محلات تهران نیز که از استانداردهای لازم برخوردار است در پارک زمزم واقع در منطقه 17 تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

این در حالیست که گام‌های جدی برای ایجاد 500 زمین چمن مصنوعی در 500 محله به ویژه مناطق جنوبی کلا‌ن‌شهر تهران برداشته خواهد شد.

تأیید زمین‌های فوتبال از سوی فیفا
فیفا زمین‌های چمن مصنوعی فوتبال شهرداری تهران را تأیید کرد. زمین‌های چمن مصنوعی فوتبال احداث شده توسط شهرداری تهران در محلات، مورد تأیید فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) است.

مهندس اکبرتشکرنیا - مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران - در این مورد می‌گوید : چمنی که برای استفاده در این زمین‌ها به کار گرفته شده است، فایر بلند نام دارند و علاوه بر چمن، لایه‌ای از جنس سیلیس دارد که بر روی آن گرانول می‌آید که این ترکیب برای چمن مصنوعی به تایید فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) رسیده است.

 استفاده‌از چنین چمنی در زمین‌های فوتبال موجب می‌شود که ورزشکار هنگام برخورد با آن آسیب نبیند و در آینده دچار مشکل نشود. هم اکنون 350 زمین چمن مصنوعی از مجموع 500 زمین چمن وعده داده شده به بهره برداری رسیده و مابقی نیز تا پایان امسال افتتاح می‌شوند.

کد خبر 10945

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز