گروه شهری: دام و زباله‌ها در عرصه‌ها، بیشترین عامل تخریب جنگل‌های شمال هستند.

«محمدتقی سلطانی»، معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی غرب مازندران با بیان این مطلب به ایرنا گفت: دامهای موجود بیشتر از گونه‌های جوان و سبز جنگلی تغذیه کرده و از تجدید حیات و زایش طبیعی جنگل‌ها جلوگیری می‌کند.

وی اظهار داشت: سازمان جنگلها و مراتع شمال کشور تاکنون به دلیل کمبود اعتبار نتوانسته مقدار واحدهای دامی موجود جنگل‌های منطقه را خارج کند.  به گفته او در حال حاضر چهار میلیون و 370هزار واحد دامی در جنگل‌های شمال کشور بسر می‌برند.

 این در حالی است که اکنون  ۳۳هزار و  ۱۰۷واحد دامداری سنتی، یک میلیون و  ۴۲۷هزار دام کتول،  ۲۸هزار و  ۵۰۰ اطراقگاه و  ۵۷ هزار سرای دامداری در جنگلهای شمال وجود دارند.
سلطانی خاطرنشان کرد: سالانه حدود دو میلیون و  ۸۰۰ هزار متر مکعب چوب، توسط دامداران از جنگل‌های شمال برداشت می‌شود.

وی زباله‌های موجود در مناطق جنگلی را از دیگر عوامل تخریب جنگل‌های شمال ذکر و اضافه کرد: بیشتر زباله‌های خانگی از استان گیلان تا استان گلستان در عرصه‌های جنگلی منطقه تخلیه می‌شود که یک معضل عمده است. معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی غرب مازندران یادآورشد: در شش نقطه‌جنگلی حدود  ۳۵۰هزار هکتار جنگل‌های موجود غرب مازندران، زباله تخلیه می‌شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه به علت نبود انسجام وهماهنگی بین نهادهای مربوط و بی‌توجهی به بخش گردشگری و طبیعت گردی، همچنان زباله‌ها در عرصه‌های جنگلی منطقه ریخته می‌شود.

سلطانی با اشاره به ارزش میراث طبیعی جنگل‌های شمال کشور گفت: متاسفانه به ارزش زیست محیطی این جنگل‌ها در حد مطلوب اهمیت داده نشده است.  طبق آمار سازمان جنگل‌ها و مراتع، در زمان حاضر ۴۲واحد دفن و دفع زباله در جنگل‌های شمال وجود دارد که‌روزانه به‌طور متوسط در حدود دوهزار تن زباله در آن انباشت می‌شود. جنگل‌های شمال کشور حدود  9/1میلیون هکتار وسعت دارد.

کد خبر 11018

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز