رئیس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به استفاده ناصحیح از لیزر برای درمان برخی بیماری‌ها هشدار داد و گفت: در این صورت بیمار باید هزینه‌ای سنگین برای بهبود بیماری خود بپردازد که تنها ترمیم نسبی انجام می‌شود.

محمدرضا رزاقی در گفت‌وگو با مهر با تاکید بر اینکه عمده بحث لیزر فقط مربوط به درمان نیست بلکه محافظت و دقت انجام آن نیز مهم است، افزود: برای درمان بیماری از طریق دارو چنانچه با عوارضی مواجه شویم با قطع دارو به‌تدریج عوارض آن از بین می‌رود اما در لیزردرمانی چنانچه برای مریض درمانی انجام شود ممکن است به‌دلیل عدم‌آشنایی پزشک با این روش درمان، نبود علم کافی در مورد آن و طی نکردن دوره‌های مربوطه عارضه‌ای در بدن بیمار ایجاد شود که قابل برگشت نباشد.

وی ادامه داد: در این صورت مریض مجبور است هزینه‌ای سنگین برای بهبود بیماری خود بپردازد که تنها یک ترمیم نسبی انجام شده و بهبودی کامل صورت نمی‌گیرد. رئیس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی توصیه کرد که برای استفاده از لیزر که یک روش درمان جدید است دقت کافی به‌کار گرفته شود و تاکید کرد: لیزر می‌تواند حتی عوارضی برای افرادی که به‌عنوان پرسنل در معرض لیزر قرار می‌گیرند، داشته باشد و ضایعاتی در چشم، گوش، پوست و دیگر قسمت‌های مختلف بدن این افراد ایجاد کند که غیرقابل برگشت خواهد بود.رزاقی گفت: استفاده از لیزر خوب است اما اول باید افراد آموزش کامل ببینند و مجوز استفاده از آن را نیز داشته باشند. حفظ مراقبت‌ها چه برای افرادی که با این وسیله کار می‌کنند و چه برای بیماران تحت درمان بسیار مهم است.

وی ادامه داد: توانایی تشخیص این موضوع که چه زمانی درمان قطع شود و ادامه کار صورت نگیرد تا عوارض غیرقابل برگشت برای بیمار به جای نگذارد، مسئله‌ای است که حتما باید به آن توجه شود.سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه صدور مجوز برای مراکزی که خدمات لیزر انجام می‌دهند در اساسنامه مرکز تحقیقات کاربرد لیزر دانشگاه شهید بهشتی آمده است، گفت: با معاونت‌های درمان و تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان وارد مذاکره شده‌ایم تا به‌عنوان یک کارگزار علمی دقت نظر روی این مسئله داشته باشیم.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، سنجش و کنترل توان دستگاه‌های لیزری است که وارد کشور می‌شود و نیز به افرادی که وارد این عرصه می‌شوند، گواهی و مجوز انجام کار دهد.

رزاقی گفت: طبق اساسنامه افرادی که وارد این عرصه می‌شوند باید دوره‌های آموزشی کامل بگذرانند و گواهی انجام کار دریافت کنند. همچنین در نظر داریم در این زمینه آموزش لازم به مردم داده شود تا نسبت به انتخاب این روش درمان و مراکز درمانی آن آگاهی لازم را داشته باشند.

کد خبر 110204

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز