سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آلمان از ادغام دوباره جنگجویان طالبان در جامعه افغانستان حمایت کرد

خبرگزاری آلمان از گلتو گزارش داد، گیدو وستروله (Guido Westerwelle) در دیدار با فرمانده نیروهای ارتش آلمان از گلتو در حومه پوتسدام گفت: در صورتی که دولت افغان ابتکاراتی را در این خصوص داشته باشد، این ابتکارات صحیح و منطقی خواهند بود.

رییس حزب لیبرال دموکرات آلمان با این حال در خصوص تلاش‌های احتمالی حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان برای حذف 50 عضو  طالبان از فهرست تروریستی  سازمان ملل اظهار نظر نکرد. وی گفت نمی‌تواند در خصوص "تک تک اسامی" صحبت کند و افزود: "باید مورد به مورد و به دقت تصمیم‌گیری شود."

در اجلاس بین المللی افغانستان که ماه ژانویه در لندن برگزار شد، برنامه ادغام دوباره طالبان در جامعه افغان مورد تصویب قرار گرفت. کنفرانس بعدی قرار است هفته آینده در تاریخ 20 ژوئیه در کابل برگزار شود.

روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه به نقل از مقامات دولتی افغانستان خبر داده بود که کرزی تلاش دارد افرادی را از فهرست تروریستی سازمان ملل خارج کند، اما آمریکا با این اقدام مخالف است. گویا سازمان ملل هم تاکنون به این درخواست پاسخ منفی داده است، زیرا مدارک کافی به این سازمان ارایه نشده است که دال بر آن باشد که طالبان به واقع قانون اساسی افغانستان را پذیرفته است.

این فهرست شامل اسامی 137 عضو فعال یا سابق طالبان است که مورد تحریم های مسافرتی، خرید تسلیحات و همچنین کمک‌های مالی قرار گرفته‌اند. شورای امنیت سازمان ملل سال 1999 تحریم هایی را ضد طالبان که آن زمان بر افغانستان حاکم بود، وضع کرد، زیرا این گروه اسامه بن لادن، رهبر القاعده را به مقامات آمریکایی تسلیم نکرد. پس از حملات 11 سپتامبر 2001 در آمریکا این لیست سیاه نام اعضا و حامیان القاعده را نیز در بر گرفت.

کد خبر 111521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز