شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بهتر است دولت با اعلام قیمت آزاد برای CNG ارائه خدمات را آزاد بگذارد و اجازه دهد فضایی رقابتی شکل گیرد از سوی دیگر برخی جایگاه‌ها را تعیین کنند تا با قیمت یارانه‌ای به تاکسی‌ها و دارندگان خودروهای عمومی خدمات بدهند.

cng

به گزارش ایلنا، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور ضمن اعلام مطلب افزود: در حال حاضر ایران یک میلیون و 900 هزار دستگاه خودروی گاز سوز دارد که طبق پیش بینی‌ها این رقم تا پایان شهرویور به 2 میلیون دستگاه می‌رسد.

اردشیر دادرس گفت: بر اساس استانداردهای موجود الازم است به ازای هر 1000 دستگاه خودرو یک جایگاه سوختگیری وجود داشته باشد. در حال حاضر در ایران 1300 جایگاه سوختگیری فعالیت می‌کند و با توجه به تعداد خودروهای کشور باید 800 جایگاه جدید ساخته شود. 

او درباره علت عدم ساخت جایگاه همزمان با افزایش تعداد خودروهای گازسوز گفت: سرمایه‌گذاران این بخش در نوعی بلاتکیلیفی به سر می‌برند. از یک سو با قیمت‌های فعلی سرمایه‌گذاری در این حوزه سودآور نیست و از سوی دیگر میزان افزایش قیمت‌ها اعلام نمی‌شود تا تکلیف روشن شود.

او گفت: قرار بود 40 درصد قیمت بنزین برای گاز طبیعی در نظر گرفته شود. اگر مبنا را قیمت بنزین آزاد بگیریم که باید هر متر مکعب گاز 160 تومان باشد و اگر متوسط قیمت بنزین یارانه‌ای و آزاد مبنا باشد باید قیمت CNG 100 تومان باشد در حالی که همین حالا ما آن را به قیمت هر متر مکعب 40 تومان می‌فروشیم.

او با اشاره به این که نظر انجمن در نظر گرفتن قیمت CNG به میزان 55 درصد قیمت هر لیتر بنزین است گفت : دولت به ما اعلام کرده است همزمان با هدفمندی یارانه‌ها نظرات لانجمن را نیز برای رقابتی کردن خدمات و ... لحاظ می‌کنند اما مساله اینجاست که هنوز زمان دقیق هدفمندی یارانه‌ها مشخص نیست‌.

او گفت‌: با این روندی که طی می‌شود ما هر روز بیش از قبل به سرمایه‌گذاری در ساخت جایگاه سوختگیری گاز طبیعی نیاز داریم‌. سهم گاز طبیعی از سبد سوخت کشور بیست ردصد لحاظ شده است و همین حالا با همین تعداد خودرو این سهم بیست درصدی پر شده است‌. طبیعتا با آزاد شدن قیمت بنزین‌، تقاضا برای استفاده از گاز طبیعی افزایش می‌یابد‌.

او گفت‌: ما پیشنهاد کرده‌ایم که دولت اجازه دهد فضا در این عرصه رقابتی باشد‌. به عنوان مثال با اعلام قیمت آزاد ارائه خدمات را آزاد بگذارند و اجازه دهند فضایی رقابتی شکل بگیرد‌. از سوی دیگر برخی جایگاه‌ها را تعیین کنند تا با قیمت یارانه‌ای به تاکسی‌ها و دارندگان خودروهای عمومی گاز طبیعی یارانه‌ای دهند

کد خبر 112261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز