همشهری آنلاین: مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که ایران دروازه ثبات دنیاست و مساله اتمی این کشور جز مذاکره و اعتمادسازی هیچ راه‌حل دیگری ندارد.

albaradeei

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، «محمد البرادعی» گفت که به جز گفت‌وگو و اعتمادسازی هیچ راه‌حلی برای مساله اتمی ایران وجود ندارد و این اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که آمریکایی‌ها و ایرانیان بر سر میز مذاکره بنشینند.

وی افزود: «نمی‌توان در آینده هر مدت زمانی را که می‌خواهیم با تحریم یا دیگر ابزارها تلف کنیم زیرا این کار کمکی نمی‌کند.
این هم روشن است که تفاهم با ایران و رسیدن به یک راه‌حل با این کشور در حل و فصل مسائل خاورمیانه مهم است.»

البرادعی ادامه داد که از دیدگاه من ایران دروازه ثبات در خاورمیانه است؛ همچنین عامل تحریک در منطقه نیز می‌تواند، باشد. امیدوارم به این درک رسیده شود و در مسیر درست گام بردارند.

مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره دریافت جایزه صلح نوبل ضمن توصیف روز دریافت جایزه به‌عنوان روزی به یاد ماندنی گفت: «افزون بر موضع‌گیری من درباره جنگ عراق، درخواست من برای جهان عاری از سلاح‌های اتمی در این امر موثر بود.این جایزه نوبل را به‌خاطر اصرار ما برای نشان دادن این مساله که نظام منع اشاعه و کنترل تسلیحات برای خلاص شدن از تسلیحات اتمی کامل نیست، دریافت کردیم.»

وی افزود: «در حال حاضر 9 کشور دارای سلاح اتمی هستند و به دیگران می‌گویند نباید به سلاح اتمی نزدیک شوند. برای من این مساله عجیب است برای نمونه در آمریکا، انگلیس و هر کشور دارای سلاح اتمی دیگر، سالیانه میلیاردها دلار برای نوسازی زرادخانه سلاح‌های اتمی صرف می‌شود و به دیگران می‌گویند نباید به سلاح اتمی و حتی فناوری اتمی نزدیک شوند، زیرا برای آنان بد است.»

وی ادامه داد که این مساله ماندنی نیست زیرا مردم شاید فقیر باشند ولی نادان نیستند؛ به‌ویژه این‌که فناوری اکنون از دست آنان خارج است و با وجود همه شعارها، کشورهایی مانند ایران که الزاما به دنبال سلاح اتمی نیستند، با فناوری اتمی برای خود قدرت، احترام و اعتبار می‌خرند.

البرادعی گفت: «ببینید که با عراق چه رفتاری شد و با کره‌شمالی چه رفتاری می‌شود. عراق دریده شد ولی اکنون به کره‌شمالی گفته می‌شود، گفت‌وگو کنیم تا به راه‌حلی صلح‌آمیز برسیم.»

 

کد خبر 113402
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز