روسیه امیدوار است در رابطه با مسائل مربوط به از سرگیری مذاکرات ایران با گروه 1 + 5 و گزینه مبادله سوخت هسته‌ای، پیشرفت حاصل شود

Russia

ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل در یک کنفرانس خبری در مقر این سازمان در نیویورک اعلام کرد: "ما از بحث درباره طرح‌های مربوط به مبادله سوخت هسته‌ای برای رآکتور تهران و ضرورت از سرگیری مذاکرات تهران و گروه 1 + 5 حمایت می‌کنیم. ما امیدواریم طی ماه‌ها یا هفته‌های نزدیک در این زمینه پیشرفت حاصل شود."

به گزارش ریانووستی چورکین خاطرنشان کرد اکنون تمام مذاکرات درباره مسأله ایران در خارج از مقر سازمان ملل جریان دارد. مذاکرات درباره مسائل فنی در رابطه با مبادله سوخت هسته‌ای در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین و رایزنی‌ها درخصوص مسائل کلی مناسبات با ایران میان پایتخت ها جریان دارد.

چورکین افزود:"اما وضع منجمد نیست و تبادل نظر مفیدی جریان دارد."

لازم به یادآوری است نامه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به نامه گروه وین ساعت 2 بعد از ظهر دوشنبه 4 مرداد به وقت وین طی ملاقاتی خصوصی با "یوکیو آمانو" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وی ابلاغ شد.

سلطانیه گفت: "پیام اصلی این نامه آمادگی کامل ایران برای شرکت در جلسه پیرامون تامین سوخت رآکتور تهران می‌باشد".

وی اضافه کرد که ایران آماده است بدون هیچ شرطی، در اولین فرصت که طرف‌های دیگر آمادگی داشته باشند در وین و در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مذاکرات را پیرامون سوخت رآکتور تهران آغاز کند.

نماینده ایران در آژانس همچنین گفت که آمانو در این ملاقات ضمن استقبال از پاسخ و اقدام ایران تأکید کرد که نهایت تلاش خود را در این زمینه مبذول خواهد داشت که این جلسه در اولین فرصت تشکیل و این پروژه انسان دوستانه اجرایی شود. بدنبال آن وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد :"مسکو از قصد ایران برای انجام مذاکرات فنی در مسئله تبادل سوخت 20% اورانیوم برای رآکتور تحقیقاتی تهران استقبال می‌کند."

روز دوشنبه 17 مه ( 27 اردیبهشت ) وزرای امور خارجه ایران، برزیل و ترکیه بیانیه تبادل اورانیوم کم غنای موجود در ایران با سوخت 20% برای رآکتور تحقیقاتی تهران را امضا نمودند. طبق این سند، مبادله در خاک ترکیه انجام خواهد شد. در چارچوب این توافقنامه ایران آماده ارسال 1,2 تن اورانیوم کم غنا و تحویل 120 کیلوگرم سوخت هسته‌ای در ازای آنست

کد خبر 113124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز