همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مذاکره با گروه وین، واکنش به روسیه در صورت عدم تحویل موشک‌های اس 300، حمله سایبری به نیروگاه بوشهر، زمان دریافت غرامت از عراق و سایر مسائل بین‌المللی به خبرنگاران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که وزیر انرژی آمریکا گفته بود که شرایط برای گفت‌وگوها در مورد مبادله سوخت تغییر کرده است، آیا در این رابطه چیزی به ایران اعلام شده است؟ خاطرنشان کرد: بارها اعلام کرده‌ایم آمادگی مذاکره با اعضای گروه وین بر اساس اعلامیه‌ی تهران را داریم. در اعلامیه‌ تهران نکات دقیقی ذکر شده که حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را به‌طور کامل تحت پوشش قرار می‌دهد و برای جزییات این مذاکرات و زمان و مکان آن در حال تبادل نظر هستیم.

 او در مورد دستور رئیس‌جمهور روسیه برای تحویل ندادن موشک‌های S- 300 به ایران در پاسخ به این پرسش که آیا ایران پیگیری حقوقی و قضایی در دادگاه بین‌المللی خواهد کرد؟ گفت: این اقدام به بهانه قطعنامه‌ 1929 دنبال می‌شود که خود قطعنامه‌ غیرقانونی و غیرعادلانه است.

 قطعنامه‌ی 1929 شامل ابزارها و سلاح‌های پدافندی نمی‌شود

 سخنگوی وزارت خارجه، تاکید کرد: اصولا قطعنامه‌ 1929 شامل این‌گونه ابزارها و سلاح‌های پدافندی نمی‌شود. ضمن این که باید توجه کرد فشارهای سیاسی برای این که ملت ما از حقوق خود عقب‌نشینی کنند نتیجه‌ای نخواهد داشت و کشور ما برای حفظ استقلال خود بهای زیادی پرداخت کرده است. هفته‌ دفاع مقدس یادآور جنگی تحمیلی و ناعادلانه با کمک همه‌ قدرت‌های شرق و غرب علیه ملت ماست و ملت ما راه ایستادگی و مقاومت را به خوبی می‌داند.

 بر اساس قرارداد اس ـ300 و تعهد آن عمل خواهد شد

 وی گفت: میان ما و دولت روسیه قراردادی امضا شده است و تعهد دو طرف مشخص است. بنابراین بر اساس آن قرارداد و تعهد عمل خواهد شد.

 مهمان‌پرست گفت: منافع بلندمدت ملت روسیه با وارد شدن به بازی‌های آمریکایی تامین نخواهد شد. این توصیه‌ی دوستانه ما به همه‌ی کشورهای همسایه‌مان است.

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه‌ ایران در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد این‌که آیا سکینه محمدی آشتیانی محکوم است یا متهم؟ تاکید کرد: در این رابطه دو مورد مطرح است؛ موضوع اول مشارکت در قتل و دیگری بحث ارتباط نامشروع با افراد دیگری که در این پرونده نام‌شان ذکر شده است. هر دو مورد باید رسیدگی شود. در حال حاضر آن بحثی دنبال می‌شود که یکی موضوع قتل در آن مطرح است و شرکت وی در قتل محرز است.

 وی گفت: مراحل قضایی به اتمام نرسیده و حکم قطعی پس از پایان مراحل صادر خواهد شد.

 حمله سایبری به نیروگاه بوشهر ترفند تبلیغاتی طرف مقابل است

 سخنگوی وزارت امور خارجه، در ادامه اخبار مطرح شده در مورد آن‌چه حمله‌ی ویروس استاکس نت به تاسیسات هسته‌ای کشورمان عنوان می‌شود را در راستای جنگ نرم دشمن دانست و گفت: وقتی فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ما با اقتدار مسیر خود را طی می‌کند و فشارها مانع از ادامه‌ کار نشده است، این موضوع داستان جدیدی است که مطرح شده و کسی به این‌گونه مسائل توجه نمی‌کند.

 مهمان‌پرست گفت: اصل این موضوع یک ترفند تبلیغاتی طرف مقابل است. نیروگاه اتمی بوشهر فعالیت خود را بر اساس برنامه‌ زمان‌بندی شده دنبال می‌کند و در یکی دو ماه آینده شاهد اتصال برق هسته‌ای تولیدی این نیروگاه به شبکه‌ سراسری کشور خواهیم بود.

 پس از استقرار دولت مردمی عراق دریافت غرامت جنگ در دستور کار قرار می‌گیرد

 او در مورد این که آیا دریافت غرامت جنگ از دولت عراق در دستور کار جدی وزارت امور خارجه قرار گرفته است یا خیر؟ گفت: اولویت اول ما در رابطه با کشور عراق تشکیل دولت مردمی و برخاسته از رای مردم است. همه‌ کشورها نسبت به تشکیل هرچه سریع‌تر دولت مردمی در عراق علاقه‌مند هستند و معتقدند صلح و ثبات و امنیت پس از استقرار دولت مردمی به شکل بهتری مستقر خواهد شد. ما از این وضعیت دفاع می‌کنیم و تلاش می‌کنیم دولت مردمی عراق در اسرع وقت تعیین و مستقر شود اما آن‌چه که در مورد حقوق ملت ما در رابطه با خسارات جنگ تحمیلی است، پس از استقرار دولت مردمی این موضوع در دستور کار وزارت امور خارجه قرار خواهد گرفت.

 مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش دیگری در مورد این‌که اخباری مطرح شده که اماراتی‌ها محدودیت‌های مالی جدیدی برای شرکت‌ها و موسسات ایرانی اعمال کرده‌اند، آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟ تصریح کرد: موضوع تحریم اگر بر مبنای قطعنامه‌ 1929 است اصل این قطعنامه را غیرقانونی، غیرمنطقی و غیرعادلانه می‌دانیم. اگر اقدامی فراتر از قطعنامه صورت گیرد نیز این کار مورد تایید اکثر کشورهای دنیا نیست و آن را حرکتی یک‌جانبه و مساله‌ای که باعث مشخص شدن اهداف خاص سیاسی توسط برخی کشورهای غربی است تحلیل می‌کنیم.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: این تحریم‌ها تاثیر جدی در مسیر حرکت ملت بزرگ ایران ندارد. ملت ما بیش از 30 سال است با این‌گونه تحریم‌ها روبه‌رو شده و راه استقلال، خودکفایی و تبدیل کردن این تهدیدها به فرصت را به خوبی فرا گرفته است. هر کشوری در این مسیر قدم بردارد در درجه‌ اول شرکت‌های خود را مورد تحریم قرار می‌دهد و با توجه به بحران‌های مالی جدی که در دنیای امروز وجود دارد، فشارها مسلما به شرکت‌های خود این کشورها وارد خواهد شد و سهم‌شان را در بازار ایران، شرکت‌های قدرتمند دیگری خواهند داشت.

  تا غرب از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، ریشه‌ جنایات در منطقه‌ برچیده نمی‌شود

 خبرنگاری پرسید که اخیرا قطعنامه‌ای در کمیته‌ حقیقت‌یاب سازمان ملل در محکومیت رژیم صهیونیستی تصویب شده و تهران از آن حمایت کرده است، اقدامات وزارت خارجه در این رابطه چه بوده است؟ که مهمان‌پرست پاسخ داد: ما از محکومیت رژیم صهیونیستی در حمله به کاروان‌های کمک‌رسانی به غزه استقبال کردیم. این محکومیت باید گسترده شود. در سازمان کنفرانس اسلامی این موضوع دنبال شد و آخرین تصمیم اعضای کنفرانس اسلامی این است که درخواست کردند سازمان ملل نیز این محکومیت را دنبال کند.

 مهمان‌پرست تاکید کرد: باید مشخص کرد که رژیم صهیونیستی مسیر تهدید و تجاوز به حقوق ملت‌های همسایه و جنایت‌های خود را دنبال می‌کند و تا زمانی که کشورهای غربی از این جنایات حمایت کنند، ریشه‌ این تجاوزها و جنایات در منطقه‌ی ما برچیده نخواهد شد.

 یکی از خبرنگاران پرسید که درگیری‌های سپاه پاسداران با عوامل بمب‌گذاری مهاباد آیا در داخل خاک ایران بوده یا خارج از مرز؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ داد: درگیری در جایی بوده که آن نیروهای تروریست وجود داشته‌اند و آن عملیات هم به خوبی انجام شده است.

 یکی از خبرنگاران پرسید که گروه 1+5 در آخرین بیانیه‌اش در سازمان ملل اعلام کرد حاضر است در مذاکرات وسیعی با ایران شرکت کند و به نظر می‌رسید که علاقه‌ای ندارند در مورد تبادل سوخت وارد شود و اگر این موضوع را بخواهند در چارچوب مذاکرات 1+5 خواهد بود؟ اگر آنها حاضر نباشند در مورد تبادل سوخت صحبت کنند آیا مذاکرات با 1+5 انجام می‌شود؟ در چه تاریخ و چه زمانی؟ 

 سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوع مذاکرات ما با سه گروه مختلف و در سه جهت در حال دنبال شدن است. موضوع تبادل سوخت با اعضای گروه وین دنبال خواهد شد که مراحل مقدماتی خود را طی کرده، ما اعلام آمادگی کردیم بر اساس اعلامیه‌ تهران نسبت به تبادل سوخت اقدام کنیم. این آمادگی به آژانس اعلام شده و از طریق آژانس نیز به کشورهای عضو گروه وین منتقل شده است. در حال تبادل نظر برای زمان و مکان این مذاکرات هستیم.

 وی ادامه داد: موضوع دیگر مذاکره با خانم اشتون است که آن هم از سوی سعید جلیلی در دست پیگیری قرار دارد تا زمان و مکانش مشخص شود. موضوع مذاکره با 1+5 نیز مسیر خود را دنبال خواهد کرد. نقطه‌نظرات ایران در رابطه با مذاکرات با 1+5 اعلام شده و ما آمادگی مذاکره با گروه 1+5 را اعلام کرده‌ایم. به دنبال این هستیم تا در این مذاکرات حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان به رسمیت شناخته شود.

  اظهارات رئیس‌جمهور به هیچ وجه در تعارض با محکومیت حادثه 11 سپتامبر نیست

 خبرنگار دیگری پرسید که اوباما در واکنش به سخنرانی رییس‌جمهور در سازمان ملل آن‌ها را توهین‌آمیز قلمداد کرده است، علت این واکنش تند چیست؟ که دستیار ویژه‌ وزیر امور خارجه گفت: در مورد سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل چند نکته قابل توجه است؛ ما جزو اولین کشورهایی بودیم که این حادثه را محکوم کردیم و با حادثه‌های تروریستی در هر جای دنیا مخالفت خود را اعلام می‌کنیم. ما خود بزرگ‌ترین قربانی تروریسم هستیم و اظهارات رئیس‌جمهور به هیچ وجه در تعارض با محکومیت این حادثه نیست.

 مهمان‌پرست ادامه داد: موضوع دیگر، عکس‌العمل‌های نسنجده و برخورد غیرمودبانه‌ی برخی کشورهای غربی بود که در هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور جلسه را ترک کردند. این موضوع نشان‌دهنده‌ غیرمنطقی بودن و در انزوا قرار داشتن همین تعداد کشورهای غربی است که حتی تحمل شنیدن یک پرسش و طرح برخی فرضیات در مورد آن حادثه را ندارند و این با همه‌ ادعاهایی که در رابطه با آزادی بیان و دموکراسی دائما تکرار می‌کنند انجام می‌شود.

او تصریح کرد: نمایندگان بیش از 150 کشور در زمان سخنرانی رئیس‌جمهور حضور داشتند و در پایان اظهارات رئیس‌جمهور را با تشویق خود حمایت کردند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: بالاخره فرضیاتی وجود دارد و این یک واقعیت است که ذهن میلیون‌ها نفر در اروپا، آمریکا و سایر کشورها راجع به این حادثه مشغول است و موضوعات مختلف و فرضیات گوناگونی مطرح است. این مسائل باعث نوشتن مقالات مختلف و اظهارات و حتی تولیدات هنری شده است. این‌که ظرفیت تحمل یک سوال یا فرضیه را نداشته باشند و نخواهند راجع به آن تحقیق کنند جای تعجب داد. حادثه‌ای که باعث تصمیمات بسیار بزرگی شده و امنیت منطقه‌ی ما را به خطر انداخته، چرا باید عکس‌العمل عجولانه و نسنجیده در پی خود داشته باشد.

 مهمان‌پرست یادآور شد: 3 هزار نفر در حادثه‌ی 11 سپتامبر کشته شدند. ما ابراز تاسف خود را اعلام کردیم، این حادثه را محکوم کردیم ولی به بهانه‌ این حادثه بیش از 110 هزار نفر تا کنون فقط از مردم افغانستان کشته شده‌اند. چرا مساله‌ به این مهمی را حاضر نمی‌شوند راجع به علت وقوعش بررسی کافی صورت دهند؟ این موضوع جای سوال دارد.

  متاسفیم از این‌که اروپایی‌ها از سیاست‌های آمریکا تبعیت کورکورانه می‌کنند

 خبرنگاری پرسید که برخی رسانه‌ها مطرح کرده‌اند نمایندگان کشورهای اسلامی نیز هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور نشست را ترک کرده‌اند که مهمان‌پرست پاسخ داد: اطلاعات شما درست نیست. حدود 30 کشور جلسه را ترک کردند که آمریکا و 27 کشور اروپایی و دو سه کشور دیگر که معمولا از سیاست‌های آمریکا تبعیت می‌کنند از جمله آن‌ها بوده‌اند. بیش از 150 کشور در جلسه حضور داشتند و صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور را تایید کردند.

 وی تاکید کرد: متاسفیم از این‌که به‌ویژه اروپایی‌ها با تبعیت کورکورانه از سیاست‌های آمریکا، استقلال و شأن مستقل این اتحادیه را به خطر می‌اندازند و ثابت می‌کنند که سیاست مستقلی از سوی کشورهای اروپایی وجود ندارد. این توجه جدی را می‌طلبد و افکار عمومی کشورهای اروپایی حتما مسئولان خود را مورد سوال قرار خواهند داد.

  مراحل قضایی پرونده 2 تبعه دیگر آمریکایی تکمیل نشده است

 خبرنگاری در مورد سفر هیاتی از عمان به ایران برای پیگیری آزادی دو تبعه آمریکایی دیگر که به طور غیرقانونی وارد کشورمان شده‌اند پرسید که مهمان‌پرست پاسخ داد: مراحل قضایی پرونده این 2 تبعه آمریکایی تکمیل نشده و پس از تکمیل مراحل قضایی، قوه قضاییه نظر خود را اعلام می‌کند.

 وی ادامه داد: هیات‌های زیادی از ایران به کشورهای دیگر سفر می‌کنند و متقابلا هیات‌های زیادی نیز وارد ایران می‌شوند. رفت و آمدها طبیعی است که میان کشورهای دوست و همسایه زیاد باشد که نشان‌دهنده‌ عمق دوستی و رابطه‌ نزدیک و صمیمانه است.

کد خبر 117148
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز