دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

با گذشت تقریبا 3هفته از وقوع سیل ویرانگر در پاکستان، آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان، دیداری کوتاه از ایالت سند داشت.

آصف زرداری


 سند، زادگاه زرداری و یکی از مناطق به‌شدت آسیب‌دیده از این فاجعه است. او با یک هلی‌کوپتر از آسمان برای فاجعه‌دیدگان این منطقه دستی تکان داد و بعد خیلی زود به اسلام‌آباد بازگشت. 2روز بعد او به همراه بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل به منطقه پنجاب رفت. بان بعد از دیدار از مناطق سیل زده، گفت: این برای من روز غم‌انگیزی بود... . در گذشته شاهد فاجعه‌های طبیعی زیادی در سراسر دنیا بودم اما هیچ کدام شبیه به این نبود.

پیش از وقوع سیل، محبوبیت زرداری در پاکستان اندکی بیش از 20 درصد بود. اکنون اما این میزان افت کرده‌است. اگر او بخواهد این افت محبوبیت را ترمیم کند باید در هفته‌های آینده اقداماتی برای بازسازی اقتصاد، جذب میلیاردها دلار کمک خارجی و کمک به میلیون‌ها آسیب‌دیده در سیل انجام دهد؛ اما این کار آسانی نیست.

رابرت زولیک، رئیس بانک جهانی اعلام کرده که سیل پاکستان بیش از یک میلیارد دلار محصولات غله‌ای این کشور را نابود کرده‌است. البته آمارهای خوش‌بینانه در داخل پاکستان رقمی دوبرابر این مقدار را نشان می‌دهد. بیش از 17میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی از بین رفته‌است و بیش از 100هزار رأس دام تلف شده‌است. نزدیک به یک چهارم اقتصاد پاکستان و نزدیک به نیمی از نیروی کار این کشور به کشاورزی وابسته هستند.

این سیل بیشترین ضربه را به کشاورزی پاکستان وارد کرده‌است. اقتصاد پاکستان پیش از این هم در وضعیت شکننده‌ای قرار داشت و به کمک ‌ 3/11میلیارددلاری صندوق بین‌المللی پول وابسته بود. پیش از وقوع این سیل، پاکستان در تحقق الزامات مالی بسته کمکی صندوق بین‌المللی پول مشکل داشت. پاکستان از نظر نیروی کار اداری، نظام مالیاتی و توازن هزینه و پرداخت در سطح کلان وضعیت شکننده‌ای دارد؛ اکنون این سیل شرایط را وخیم‌تر هم کرده‌است. عبدالحافظ شیخ، وزیر دارایی پاکستان، در این باره می‌گوید: سیل همه محاسبات را به هم زده‌است.

هنوز نمی‌توان تأثیر کامل این فاجعه را به‌طور کامل و دقیق ارزیابی کرد اما شکی نیست که این خسارت به میلیاردها دلار می‌رسد. تا‌کنون نزدیک به 40 کشور جهان رقمی معادل 222میلیون‌دلار به پاکستان کمک کرده‌اند اما این رقم بخش کوچکی ازنیازهای کشور مصیبت‌زده پاکستان را تأمین می‌کند. سازمان ملل امیدوار است که 460میلیون دلار دیگر کمک مالی برای پاکستان جمع‌آوری کند.

این شرایط بحرانی برای مخالفان دولت در پاکستان فرصتی طلایی ایجاد کرده‌است. نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان و از رهبران مخالف با اتخاذ مواضع ملی‌گرایانه، اعلام کرده که این کشور نیازی به کمک خارجی ندارد. این حرف او در افکار عمومی پاکستان بسیار معنی دارد. مردم پاکستان به‌ویژه در ماه‌های اخیر نسبت به حضور و مداخله خارجی‌ها در کشورشان بسیار حساس شده‌اند. این سخن نوازشریف درباره بی‌نیازی کشور به کمک خارجی ضربه‌ای به دولت زرداری است.

بسیاری در پاکستان می‌گویند که این همه وابستگی دولت زرداری به کمک و حضور خارجی‌ها، باعث لطمه به عزت کشور شده‌است. البته موضع‌گیری بیش از حد مخالفان درباره پیامدهای سیل می‌تواند آنها را در مظان اتهام سوءاستفاده از یک فاجعه ملی قرار دهد. اما به هر حال این در شرایط متزلزل زرداری تغییری ایجاد نمی‌کند.

کد خبر 114569

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز