شنبه ۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با آنکه تغییر دروس علوم انسانی از سال گذشته شروع شده، وزیر علوم بدون اشاره به نتایج این کار، مجددا از تغییر محتوای برخی دروس این رشته خبر داد.

وزیر علوم در دیدار با دانشجویان عضو تشکل‌های اسلامی دانشجویی اعلام کرد: متون دروس علوم انسانی در حال بازنگری است و به تدریج تعدادی از واحدهای درسی از رشته‌های مهم علوم انسانی براساس مبانی اسلامی تغییر محتوایی پیدا خواهند کرد.

کامران دانشجو با بیان اینکه ماموریت دانشگاه‌ها تربیت انسان‌هایی منطبق با معیارهای اسلامی است، گفت: باید بستر و شرایط برای انجام بهینه ماموریت دانشگاه‌ها فراهم شود و دانشجویان ارزشی می‌توانند در ایجاد این بسترها و فضاها برای تقویت ارزش‌های معنوی در دانشگاه‌ها موثر باشند.

مأموریت به پژوهشگاه علوم انسانی

شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ماموریت داد تا با بازنگری در رشته‌های علوم انسانی، مطالبات رهبری را پیگیری کند. البته پیش از این نیز رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه، به تحول و ارتقای علوم انسانی تاکید ویژه داشتند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از استادان و اعضای هیات علمی، نخبگان، و روسای دانشگاه‌ها، با اشاره به تحصیل حدود 2میلیون دانشجو از 3میلیون و 500هزار دانشجوی کشور در رشته‌های علوم انسانی تأکید کردند: این مسئله نگران کننده است زیرا توانایی مراکز علمی و دانشگاه‌ها در زمینه کار بومی و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد استادان مبرّز و معتقد به جهان‌بینی اسلامی رشته های علوم انسانی در حد این تعداد دانشجو نیست.

ایشان افزودند: بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه‌هایی است که مبانی آنها مادیگری و بی‌اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می‌شود و آموزش این علوم انسانی در دانشگاه‌ها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: مراکز تصمیم‌گیری اعم از دولت، مجلس، و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهند.

مأموریت مهم پژوهشگاه

پس از واگذاری این ماموریت مهم به پژوهشگاه علوم انسانی، مهر‌ماه سال گذشته رئیس این پژوهشگاه اعلام کرد: پس از اختصاص بودجه اولیه، تدوین طرح تغییر سرفصل‌های علوم انسانی تا 2ماه دیگر آغاز می‌شود و کمیته‌ای متشکل از اعضای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و وزارت علوم، کار بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها را بر‌عهده گرفته‌اند.

به گفته حمید‌رضا آیت‌اللهی، اعضای شورای انقلاب فرهنگی با بررسی دروس علوم انسانی دانشگاه ها به این نتیجه رسیدند که این دروس دارای 3نقص ناکار‌آمدی، به‌روز نبودن و نامتناسب با جامعه اسلامی ما هستند، از این رو تغییر برخی سرفصل های این دروس با تمرکز بر علوم اقتصادی و اجتماعی از تیر امسال در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: هدف، بازنگری این سرفصل‌ها بر اساس بینش اسلامی است که بینش اسلامی با هرگونه مطلق‌گرایی مادی در نظریات علوم اقتصادی و اجتماعی نا‌همگون است و به مسائل معنوی هم اهمیت می‌دهد. البته درباره اینکه آیا بودجه اولیه تخصیص داده‌شده یا نه و اینکه این کار آغاز شده یا نه، تا کنون خبری اعلام نشده‌است.

عزم ملی و بازنگری

معاون آموزشی وزارت علوم نیز سال گذشته با اشاره به شروع بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها گفت: زمینه‌های بازنگری سرفصل‌های علوم انسانی در سطح دانشگاه‌ها مشخص شده و این بازنگری «نیازمند عزم ملی» است.

حسین نادری منش، با بیان اینکه کار مربوط به بازنگری دروس علوم انسانی در دانشگاه‌ها آغاز شده، اظهار کرد: خروجی‌های این فعالیت‌ها طی 2سال آینده در کشور نمود پیدا می‌کند. پس از گذشت یکسال از شروع ماموریت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، انتظار می‌رفت که نتایج بازنگری در رشته‌های علوم انسانی اعلام شود نه اینکه وزیر علوم مجددا از بازنگری آنها خبر دهد.

کد خبر 114935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز