همشهری آنلاین: رامین میهمان پرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی کشور با آنان سخن گفت.

 ایسنا، مهمان‌پرست در مورد اظهارات وزیر خارجه بلژیک مبنی بر احتمال لغو تحریم‌ها در صورت انجام مذاکرات گفت: پیش از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل مباحث مختلفی در مورد مبادله سوخت یا نشست بین نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا و هم‌چنین مذاکره با کشورهای 1+5 صورت می‌گرفت. در حاشیه اجلاس و ملاقات‌هایی که صورت گرفت ایران آمادگی خود را اعلام کرد تا رسما در سطح وزیران خارجه با کشورهای 1+5 نشستی برگزار کند و حتی در حضور رییس‌جمهور این کار انجام شود. ظاهرا کشورهای مقابل آمادگی تصمیم‌گیری را نداشتند و با هم دچار اختلاف‌نظر شدند و فرصت بسیار مناسبی را از دست دادند.

 وی افزود: پس از این که مشخص شد آن‌ها هماهنگی لازم را برای این ملاقات و مذاکره ندارند، اظهارات مختلفی را شاهد هستیم مبنی بر آمادگی آن‌ها برای مذاکره که از طرف کاترین اشتون و وزیر خارجه بلژیک و برخی وزیران خارجه کشورهای 1+5 مطرح می‌شود.

 مهمان‌پرست تاکید کرد: در هر صورت ما آمادگی‌مان را برای مذاکره قبلا هم اعلام کرده بودیم و در مورد جزییات آن می‌شود این مباحث دنبال شود.

 ژاپنی‌ها تحت فشارهای شدید برای ترک میدان آزادگان هستند

 او در پاسخ به پرسشی در مورد این که شرکت نفتی این‌پکس اعلام کرد که در حال تصمیم‌گیری است تا از سهم 10 درصدی که در پروژه نفتی آزادگان دارد کنار‌ه‌گیری کند، ‌واکنش شما در این رابطه چیست؟ گفت: تحت فشارهای کشورهای غربی و آمریکایی‌ها این شرکت ژاپنی سهم 70 درصدی خود را به 10 درصد کاهش داد و هم‌چنان تحت فشار است که این منطقه را به طور کلی ترک کند. البته به نظر می‌آید دولت ژاپن با توجه به برنامه‌های بلندمدت اقتصادی خود مایل به از دست دادن این سهام در منطقه آزادگان نباشد.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: در هر صورت آن‌ها تحت فشارهای شدید قرار دارند و با از دست دادن سهام خود در بازار می‌دانند که این سهم را کشورها و شرکت‌های دیگر بلافاصله جایگزین خواهند کرد و رقبای دیگری در این میدان حضور پیدا خواهند کرد.

 وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که خانم کلینتون گفته است گروه 1+5 بارها اعلام آمادگی برای مذاکره با ایران داشته است اما ایران آن را اعلام نمی‌کند، آیا چنین موضوعی وجود دارد؟ پاسخ داد: خیر. این موضوع درست نیست. ایران اهل مذاکره است و حاضر نیست از حقوق خود عقب‌نشینی کند. مبنای مذاکره و اهداف آن و کشورهایی که در مذاکره شرکت می‌کنند جزء موضوعاتی است که ما پیش از این به آن اشاره کرده‌ایم.

 مهمان‌پرست تاکید کرد: مذاکراتی که منجر به به‌رسمیت شناخته شدن حق جمهوری اسلامی ایران شود حتما مورد تایید کشور ما است و این آمادگی قبلا بارها اعلام شده است.

 مذاکرات محرمانه بین ایران و آمریکا به هیچ وجه صحت ندارد

 او هم‌چنین انجام مذاکرات محرمانه میان ایران و آمریکا را تکذیب کرد و گفت: مطالبی که در مورد مذاکرات محرمانه اظهار می‌کنند به هیچ وجه صحت ندارد.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی و در واکنش به اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر این که دولت ایران موضوع مربوط به جزایر سه‌گانه را به دادگاه‌های بین‌المللی ارجاع دهد، گفت: در بحث تکراری مربوط به جزایر ایرانی دخالت دیگران هیچ تاثیری در حل آن نخواهد داشت و کمکی به حل آن نمی‌کند. کسانی که مایلند ثبات، امنیت و آرامش در منطقه ما برقرار باشد به این گونه موضوعات که می‌تواند میان کشور ما و امارات سبب ایجاد سوءتفاهمات در مورد تصویبات اجرایی شود، بهتر است وارد نشوند. اظهارنظرهای افراد تاثیری بر حل این مساله نخواهد داشت. توصیه می‌کنیم به موضوعات اساسی‌تر و تهدیدات امنیتی که در منطقه از جانب رژیم صهیونیستی وجود دارد بپردازند و مباحث انحرافی را دنبال نکنند.

  برگزاری اجلاس ایران، افغانستان و هند در دستور کار قرار دارد

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا در حاشیه‌ی نشست مجمع عمومی سازمان ملل موضوع برگزاری نشستی چندجانبه در مورد افغانستان از سوی ایران مطرح شده است؟ گفت: سیاست کشور ما افزایش همکاری‌های منطقه‌یی برای رسیدگی به وضعیت افغانستان و حل ریشه‌یی بحران‌هایی است که با آن روبه‌رو است. در این راستا اجلاس‌های مختلفی برگزار شد و در دست برگزاری است. اجلاس‌های سه‌جانبه‌یی پیش از این بین ایران، افغانستان و پاکستان برگزار شد؛ هم‌چنین اجلاس ایران، افغانستان و هند هم در دستور کار است که در حاشیه‌ی اجلاس مجمع عمومی در نیویورک هم بین وزیران خارجه در این زمینه صحبت شد.

 وی ادامه داد: مقدمات آن در دست پیگیری است. امیدواریم این اجلاس هرچه سریع‌تر برگزار شود. اجلاس همسایگان افغانستان که قرار است در تهران نیز برگزار شود از جمله برنامه‌هایی است که در حال پیگیری آن هستیم. امیدواریم با مشارکت کشورهای منطقه امکان حل ریشه‌یی مشکلات افغانستان سریع‌تر ایجاد شود.

 ایجاد پرواز مستقیم بین تهران و قاهره نیازمند مقدماتی است

 خبرنگاری در مورد تاثیر پرواز مستقیم ایران و قاهره بر روابط ایران و مصر پرسید که مهمان‌پرست پاسخ داد: توافق کلی پرواز مستقیم میان دو کشور بین شرکت‌های هواپیمایی صورت گرفته است. البته این کار مقدماتی لازم دارد تا به مرحله‌ی نهایی برسد اما از اصل این موضوع استقبال می‌کنیم و معتقدیم گسترش روابط بین مردم دو کشور می‌تواند گام مثبتی تلقی شود.

 اظهارات صهیونیست‌ها تاثیری در سفر احمدی‌نژاد به لبنان ندارد

 یکی از خبرنگاران پرسید که آیا سفر به جنوب لبنان نیز در دستور کار سفر رئیس‌جمهور کشورمان قرار دارد؟ زیرا اخیرا رسانه‌های رژیم صهیونیستی ایشان را تهدید به ترور کرده‌اند که مهمان‌پرست گفت: برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به لبنان در حال پیگیری و جزییات آن در دست بررسی است. بر اساس آن‌چه که تصمیم گرفته شود اقدام خواهد شد. اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی و یا رسانه‌های وابسته به آن‌ها در جهت تخریب و یا جلوگیری از این سفر هیچ‌گونه تاثیری نخواهد داشت. ضمن این‌که تهدیداتی که از سوی آن‌ها انجام می‌شود بار دیگر ماهیت جنایتکار این رژیم را نشان می‌دهد و توجه کشورهای مختلف را به این‌که باید ریشه‌ی این برخوردهای جنایت‌آمیز از منطقه برچیده شود و ماهیت این رژیم را باید با توجه به اظهارات و اقداماتش بیش‌تر مورد توجه قرار داد یادآوری می‌کنم.

 او در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران در مورد این‌که یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است اتباع اروپایی تا تهران بدون ویزا سفر می‌کنند گفت: سفر اتباع کشورهای مختلف به ایران بر اساس توافقات کنسولی است و با بسیاری از کشورها قراردادهایی داریم که بر اساس آن یا لغو روادید انجام می‌شود یا برای امور تجاری توافق می‌کنیم ویزایی در فرودگاه به آن‌ها بدهیم. برای اقشار مختلف در رابطه با اعطای تسهیلات کنسولی تصمیمات مختلفی گرفته می‌شود. بر اساس تصمیمات مقامات کنسولی ما یا توافق دوجانبه این موضوعات مطرح خواهد شد.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد این‌که پس از سفر برخی مقامات کشوررمان به مصر مطرح شده که آن‌ها برای آغاز گفت‌وگو با ایران پیش‌شرط‌هایی گذاشته‌اند، گفت: شرایط داخلی مصر شرایط حساسی است. دستگاه سیاست خارجی مصر هنوز به آمادگی لازم برای اعلام موضع جدی در رابطه با مذاکرات یا بهبود وضعیت روابط نرسیده است. بنابراین در دستور کار ما نیز روابط سیاسی قرار ندارد. البته این مانع از این نمی‌شود که روابط مردمی دو کشور در جریان باشد.

  ایجاد محدودیت‌ برای 8 مقام ایرانی توسط آمریکا اقدامی تبلیغاتی بود

 مهمان‌پرست هم‌چنین در مورد اقدام آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیت‌هایی برای 8 نفر از مقامات کشورمان اظهار کرد: اقدامی که مقامات آمریکایی در مورد 8 نفر از مقامات کشورمان انجام دادند کاملا بی‌معنی و نشان‌دهنده‌ی اقدامی تبلیغاتی بود. این موضوع بیان‌گر این است که طرف مقابل ما عصبی است و اقدامات نسنجده انجام می‌دهد و از این‌که به اهداف خود در موضوعات مختلف دسترسی پیدا نکرده ناراحت است و مسیر غلطی را دنبال می‌کنند و این اقدامات به رسوایی تصمیم‌گیرندگان دستگاه سیاست خارجی‌شان ارتباط پیدا می‌کند.

 دستیار ویژه‌ وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران از کشور ژاپن که پرسید نظرتان در مورد سه دیپلمات ایرانی که در غرب پناهندگی خواسته‌اند، چیست؟ گفت: این اقدام را اقدامی سیاسی تلقی نمی‌کنیم. کسی که درخواست اقدام سیاسی داشته باشد، پس از گذشت مدت‌ها از یک حادثه و کسب آخرین حقوق و مزایا اقدام به چنین کاری نمی‌کند. بیش‌تر مسائل شخصی را محور این اقدام می‌دانیم. اما این‌که برای ژاپنی‌ها این نکته مهم است خودش نکته‌ جالبی است.

 ادامه هتک حرمت قرآن واکنش غیرقابل کنترلی را به دنبال خواهد داشت

 یکی از خبرنگاران پرسید پس از اقدام قرآن‌سوزی در آمریکا، روز گذشته در بیت لحم مستعمره‌نشینان صهیونیستی به مسجدی یورش بردند و قرآن‌های آن را به آتش کشیدند، واکنش شما در این رابطه چیست؟ که مهمان‌پرست اظهار کرد: همین اقدام عوامل رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده‌ی این است که پشت سر این توطئه مقامات رژیم صهیونیستی حضور دارند. برنامه‌هایی که دنبال می‌کنند در جهت ایجاد فتنه‌های مذهبی و جنگ‌های مذهبی است. این مورد تایید هیچ‌کدام از پیروان مذاهب مختلف و ادیان گوناگون نیست. این اقدامی شیطانی است که تنها منافع کسانی را تامین می‌کند که با اصل دیانت و مقدسات الهی مخالف هستند و چهره‌ رژیم صهیونیستی را افشا می‌کند.

 او افزود: ادامه دادن این اقدامات واکنش غیرقابل کنترلی از سوی پیروان همه‌ی ادیان به دنبال خواهد داشت.

 حقوق ایران در قرارداد اس ـ 300 را پیگیری می‌کنیم

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا ایران با توجه به لغو یک‌طرفه‌ قرارداد تحویل سامانه اس ـ300 اقدام حقوقی انجام خواهد داد؟ و آیا چنین اقدامی در این قرارداد پیش‌بینی شده است؟ گفت: این قرارداد، قرارداد کاملی است. همه‌ی پیش‌بینی‌ها نسبت به آن انجام شده و حقوق و تعهد دو طرف در آن قید شده است. بر اساس همان قرارداد و حقوقی که مشخص شده، دستگاه سیاست خارجی وظایف خود را دنبال خواهد کرد.

 شئونات زائرین ایرانی در عراق باید رعایت شود

 مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که شاهد بازرسی و انگشت‌نگاری از زائران ایرانی در مرزهای عراق هستیم، آیا خواهان تذکر در این رابطه به مقامات این کشور هستید؟ خاطرنشان کرد: عراق شرایط حساسی را دارد. امیدواریم با استقرار هرچه سریع‌تر دولت مردمی در عراق، خروج اشغالگران در آن‌جا و ثباتی که برقرار خواهد شد، نسبت به همه‌ی موضوعاتی که در روابط دوجانبه می‌تواند مطرح باشد مباحث را به شکل جدی‌تر دنبال کنیم. قطعا علاقه و اشتیاق مردم ما برای زیارت عتبات عالیات به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و حتما شئونات زائرین ما باید رعایت شود.

 او ادامه داد: در وضعیت آشفته‌ موجود، برخی افراد یا جریانات که موافق روابط ما و عراق نیستند سوءاستفاده می‌کنند و سعی می‌کنند برخوردهای نادرستی انجام دهند که این با دقت در دستور کار ما قرار دارد و ان‌شاءالله در آینده شاهد چنین اقداماتی نخواهیم بود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال ‌که آیا خبر حمله رایانه‌ای به سیستم نیروگاه بوشهر اساسا صحت دارد؟ علت تاخیر در راه‌اندازی نیروگاه چه بوده؟ گفت: آن‌چه برای کشورهای غربی بسیار گران تمام می‌شود این است که برنامه‌های هسته‌یی صلح‌آمیز کشورمان به خوبی دنبال می‌شود و پروژه‌هایی که در دست اقدام است همه به بهره‌برداری می‌رسد. این‌که تلاش کنند تا مانع فعالیت هسته‌یی صلح‌آمیزمان شوند را در عمل و با اظهارات‌شان نشان داده‌اند.

 مهمان‌پرست افزود: موضوعی که بیش‌تر در دستور کار آن‌ها قرار دارد بزرگ‌نمایی جنگ روانی با مقامات و مردم ما است. اقداماتی صورت می‌دهند تا از هر طریقی مانع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی کشورمان شوند و در آن تاخیر ایجاد کنند.

 وی تاکید کرد: ما به هیچ وجه با این‌گونه اقدامات و اظهارات دست از حقوق‌مان بر نخواهیم داشت و هیچ‌گونه اقدامی در زمینه‌ی توقف یا تاخیر در فعالیت‌های هسته‌یی کشور ما با این روش حاصل نمی‌شود. مسائلی که ممکن است در راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر وجود داشته باشد موضوعاتی فنی است که از قبل هم به آن اشاره شده بود. باید تمام تست‌های فنی و مراحل تزریق سوخت با دقت کامل دنبال شود و طبق وعده‌ای که داده شده بود این نیروگاه در آذرماه برق هسته‌ای را وارد شبکه‌ی سراسری خواهد کرد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد گفت‌وگوهای وین و هم‌چنین گفت‌وگوی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان ترک و برزیلی خود گفت: مذاکرات میان کشورهای دوست دائما انجام می‌شود. برزیل در حال انجام انتخابات ریاست جمهوری است اما این مانع از ادامه‌ی مذاکرات و رایزنی‌ها نخواهد شد.

 مهمان‌پرست گفت: موضوع مذاکرات با گروه وین هم‌چنان در دستور کار ما قرار دارد. منتظر اعلام آمادگی طرف مقابل هستیم تا مذاکرات در مورد تبادل سوخت بر اساس اعلامیه تهران دنبال کنیم. تاریخ مشخص یا جزییات دقیق‌تری اعلام نشده است.

 توافق گروه‌های عراقی برای تشکیل دولت باید مورد احترام همه‌ کشورها باشد

 خبرنگاری پرسید که برخی رسانه‌های عراق اعلام کرده‌اند تهران دخالت‌های مستقیمی داشته است تا نوری المالکی نخست‌وزیر عراق شود، این موضوع صحت دارد؟ اگر شخصیت دیگری نخست‌وزیر شود برای تهران تفاوتی دارد؟ که دستیار ویژه وزیر خارجه کشورمان گفت: موضوع مربوط به انتخابات عراق، موضوعی داخلی است. گروه‌های سیاسی از هوشیاری و بلوغ لازم برخوردار هستند و مسیر دموکراسی را طی می‌کنند. امیدواریم با رایزنی‌های فشرده و تماس‌هایی که داشته‌اند و مشورتی که سایر دوستان آن‌ها ارایه کرده‌اند هرچه سریع‌تر شاهد دولت مردمی و باثبات در عراق باشیم.

 او تاکید کرد: ایران به هیچ وجه نه دخالتی داشته و نه دخالتی خواهد کرد. اگر مشورت‌هایی بتواند به گروه‌های سیاسی در عراق کمک کند تا آن‌ها موانع را سریع‌تر بردارند و نسبت به تشکیل دولت قانونی اقدام کنند حتما این مشورت‌ها به همه‌ی گروه‌های عراقی داده خواهد شد و هیچ‌گونه دریغی از این جهت صورت نخواهد گرفت.

 مهمان‌پرست گفت: معتقدیم آن‌چه که مورد توافق گروه‌های عراقی برای تشکیل دولت مردمی است باید مورد احترام و تایید همه‌ی کشورها قرار گیرد.

 دستیار ویژه‌ وزیر امور خارجه کشورمان در مورد این‌که ریشه‌ بحرانی که در اروپا به وجود آمده که شاهد موج اعتصاب‌ها بوده‌ایم چیست؟ گفت: یکی از این علل، وضعیت بد اقتصادی حاکم بر کشورهای غربی است که ریشه‌ی آن از سیاست‌های یک‌جانبه و تبعیض‌آمیز دستگاه‌های پیش‌بینی شده در امور مالی و پولی دنیا است که به وسیله‌ی آمریکا و کشورهای غربی طراحی شده است. این اقدامات نتیجه‌ی سال‌ها برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اشتباه بوده است که تاوان آن را کشورهای غربی بیش‌تر از بقیه پرداخت می‌کنند.

 او ادامه داد: مساله‌ دیگر توجه نکردن به مباحث حقوق بشری و داشتن استانداردهای دوگانه و روش‌های تبعیض‌آمیز است. بسیاری از کشورها دچار بحث‌های مربوط به حقوق اقلیت‌ها شده‌اند و نسبت به امور مهاجران مشکل پیدا کرده‌اند و متاسفانه تحمل و ظرفیت پذیرش اعتراض مردمی را در کشورهای خود ندارند که می‌توان در این زمینه به پدیده‌ کولی‌ها در فرانسه یا برخی مهاجران در سایر کشورهای غربی اشاره کرد.

 مهمان‌پرست گفت: توصیه‌ ما این است که باید ریشه‌های بحران موجود در غرب و ریشه‌های بحران اقتصادی و مباحث حقوق بشری به دقت شناسایی شود و به جای پرداختن به موضوعاتی خارج از منطقه‌ خود و دخالت کردن در امور داخلی کشورها به مشکلات خودشان بپردازند تا شاهد ناآرامی‌های کم‌تری در این کشورها باشیم.

 او در پایان در پاسخ به این پرسش که حامد کرزای مجوز فعالیت هشت شرکت امنیتی خصوصی را در افغانستان لغو کرده است، تاثیر این تصمیم در شرایط امنیتی افغانستان چیست؟ گفت: رئیس‌جمهور افغانستان بارها اعلام کرد است که شرکت‌های خصوصی که مسائل امنیتی را در افغانستان دنبال می‌کنند یکی از مشکلات موجود در افغانستان هستند، ما بر اساس توافقی که انجام شده باید به تدریج شاهد به دست گرفتن امور مربوط به افغانستان به دست خود مقامات افغانی باشیم. با بیرون رفتن کشورهایی که نیروهای نظامی در افغانستان دارند و با کمک کشورهای منطقه، با تاکید بر متصدی بودن مقامات افغانی امیدواریم در سال‌های آینده شاهد برطرف شدن همه‌ ناامنی‌ها در افغانستان و منطقه باشیم. کشورهای منطقه می‌توانند کمک‌های جدی داشته باشند تا افغانستان هرچه سریع‌تر بر مشکلات فائق آید و حضور بیگانگان که مشخص نیست با چه اهداف و رویکردی به کار خود مشغول هستند بتواند در آن تاخیر ایجاد کند. باید شاهد خروج همه‌ نیروها در اسرع وقت از منطقه باشیم.

کد خبر 117628
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز