همشهری آنلاین: سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: اگر 1+5 علاقه‌مند به مذاکرات باشد باید تحرک و جدیت بیش‌تری داشته باشد تا این مساله به مرحله‌ اجرایی شدن برسد.

 به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست ـ سخنگوی وزارت امور خارجه‌ که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا در مورد این‌که ایران زمان دقیقی برای مذاکره با 1+5 معین کند، افزود: در مورد مذاکرات ایران و گروه 1+5 با هر ترکیب و ساختاری که بخواهد در آینده داشته باشد دو نکته قابل اشاره است؛ موضوع اول این است که اصل مذاکره مورد تایید و توافق ماست. ما آمادگی‌مان را برای مذاکره اعلام کرده‌ایم. به نظر می‌آید طرف مقابل چندان آمادگی برای انجام مذاکره ندارد و یا این‌که چندان پی‌گیر نیست و برای این کار جدیت ندارد.

 وی افزود: ما در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آمادگی خود را به آن‌ها اعلام کردیم. حتی در سطح وزیران خارجه و حتی در حضور رئیس‌جمهورمان اعلام کردیم آمادگی مذاکره را با آن‌ها داریم. ظاهرا طرف مقابل برای مذاکره آمادگی نداشت.

 طرف مقابل اگر علاقه‌مند به مذاکرات باشد باید تحرک بیش‌تری داشته باشد

 سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مورد زمان انجام مذاکرات نیز تاریخی که منوچهر متکی برای اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر زمان مناسب مذاکره را اعلام کرده و محدوده‌ی زمانی نیز مشخص شده است. بنابراین اگر طرف مقابل ما علاقه‌مند به مذاکرات باشد باید تحرک و جدیت بیش‌تری داشته باشد تا این مساله به مرحله‌ی اجرایی شدن برسد.

 دو خارجی بازداشت شده با شبکه‌های ضدانقلاب خارجی ارتباط داشته‌اند

 مهمان‌پرست هم‌چنین در مورد بازداشت دو تبعه‌ خارجی در ایران با اشاره به اظهارات سخنگوی قوه‌ قضاییه افزود: دو نفر با نام خبرنگار به خانواده‌ خانم سکینه محمدی برای تهیه‌ گزارش مراجعه کرده‌اند. آنان ویزای توریستی داشته‌اند و از آن‌جا که با شبکه‌های ضدانقلاب خارجی ارتباط داشته‌اند دستگیر شده‌اند.

 او در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا آنان آلمانی بوده‌اند؟ گفت: این دو نفر که مشخص نیست خبرنگار بوده‌اند، باید وضعیت‌شان بررسی شود. اگر خبرنگار بوده باشند باید با روادید خبرنگاری و مطبوعاتی وارد کشور می‌شدند. آن‌ها در تبریز در مراجعه به منزل خانم محمدی دستگیر شده‌اند. محل بازداشت آنان را مقامات قضایی اعلام می‌کنند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان افزود: برخی منابع گفته‌اند آنان آلمانی هستند. آن جریان ضدانقلابی که تدارک دیده است تا این دو نفر به منزل خانم محمدی مراجعه کنند در آلمان است.

 سولانا از اشتون فعال‌تر بود

 مهمان‌پرست در پاسخ به پرسشی در مورد این‌که کاترین اشتون بعد از اظهارات منوچهر متکی هم‌چنان اعلام کرد که هیچ زمانی برای انجام گفت‌وگو از سوی ایران به آن‌ها اعلام نشده است، خاطرنشان کرد: اصولا به نظر می‌آید فعالیت اشتون نسبت به سولانا مقداری حجم کم‌تری دارد. سولانا در چارچوب خود فعال‌تر بود. معتقدیم اگر اشتون به مطالبی که از سوی متکی اظهار شده مراجعه کند متوجه می‌شود ما تاریخ را اعلام کرده‌ایم. اگر واقعا مایل به مذاکره هستند باید تحرک بیش‌تری داشته باشند.

 به نظر نمی‌آید مصری‌ها در وضعیت بهبود یا گسترش روابط با ایران باشند

 خبرنگاری در مورد اظهارات وزیر امور خارجه‌ مصر که گفته بود آماده‌ داشتن بهترین روابط با ایران است اما تعدادی از مخالفان دولت‌شان در ایران هستند که خواستار اخراج آن‌ها هستند، پرسید که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پاسخ داد: پیش از این موضع‌مان را در مورد روابط با مصر اعلام کرده‌ایم. معتقدیم به دلیل وضعیتی که در داخل مصر وجود دارد مقامات مصری باید توجه داشته باشند که کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی از وضعیت داخل مصر سوء استفاده نکند و بر سیاست خارجی آن تاثیرگذاری نداشته باشد.

 او گفت: هر زمان زمینه‌های بهبود روابط به لحاظ سیاسی در طرف مقابل ایجاد شود، می‌توان موضوع را دنبال کرد. به نظر می‌آید در حال حاضر در وضعیتی قرار ندارند که بتوانند وارد بهبود روابط یا گسترش آن شوند. اما در عین حال موضوع ارتباط مردمی میان دو کشور مسیر خود را دنبال می‌کند.

  امیدواریم حجاج ایرانی امسال به بهترین شکل مناسک را انجام دهند

 مهمان‌پرست هم‌چنین در مورد انجام مذاکرات با مقامات عربستان برای بهتر برگزار شدن مراسم حج گفت: امیدواریم حج بسیار خوبی باشد و زائران ما به بهترین شکل بتوانند مناسک را انجام دهند.

 دستیار ویژه‌ وزیر امور خارجه در مورد سفر رئیس‌جمهور کشورمان به لبنان و برنامه‌های این سفر گفت: در این سفر دو روزه که به دعوت رسمی رئیس‌جمهور لبنان انجام می‌شود، احمدی‌نژاد در چارچوب توسعه‌ روابط سیاسی بین دو کشور و تعمیق همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ملاقات‌هایی خواهد داشت. وی در طول اقامتش در لبنان با رئیس‌جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس لبنان مذاکراتی خواهند داشت و برخی شخصیت‌های سیاسی برجسته‌ لبنان با وی ملاقات خواهند کرد.

 وی توضیح داد: قراردادهای اقتصادی و یادداشت تفاهم‌های مختلفی در زمینه‌ی مسائل تجاری، صنعتی، آب و برق، بهداشت، محیط زیست و همکاری‌های علمی آموزشی جزو دستور کار نشست تجار و سرمایه‌گذاران کشورمان در سفر به لبنان است.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: معتقدیم این سفر ضمن تعمیق همکاری‌های دوجانبه می‌تواند در جهت توسعه‌ اقتصادی، ثبات و امنیت منطقه و لبنان موثر باشد و بحث‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی نیز که انجام می‌شود به تثبیت اوضاع امنیت منطقه کمک می‌کند.

 رژیم صهیونیستی به شدت از هم‌گرایی کشورهای منطقه عصبانی است

 مهمان‌پرست در ادامه در مورد برخی تحرکات رسانه‌های رژیم صهیونیستی برای کم‌اهمیت جلوه دادن این سفر گفت: شاید برخی از جریانات سیاسی یا برخی کشورها موافق توسعه‌ روابط نزدیک ما با سایر کشورهای منطقه نباشند و در بین کسانی که مخالفت خود را ابراز می‌کنند، رژیم نامشروع صهیونیستی است که به شدت از هم‌گرایی کشورهای منطقه و تحکیم روابط آن‌ها با هم عصبانی است.

 او خاطرنشان کرد: به هر میزان کشورهای منطقه مشارکت و همکاری بیش‌تری با هم داشته باشند زمینه برای فعالیت رژیم صهیونیستی محدودتر می‌شود و اجازه‌ توطئه و فتنه به آن‌ها کم‌تر داده می‌شود. البته ماهیت رژیم صهیونیستی به گونه‌ای است که اگر دست به اقدامات نامتعارف نزنند همه تعجب می‌کنند. برخوردهای غیرحقوقی، رفتارهای جنایت‌آمیز درباره‌ی مردم منطقه و تهدیدات نامعقول و نامشروع، همه از روی عصبانیت است. این رژیم چون مشروعیت ندارد اقداماتش در چارچوب مسائل دیپلماتیک قابل تعریف نیست. این تحرکات نیز از روی عصبانیت است و محلی از اعراب نخواهد داشت.

 مذاکرات ایران و گروه وین صرفا در چارچوب مبادله‌ی سوخت خواهد بود

 خبرنگاری پرسید معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده است محور مذاکرات ایران و 1+5 بسته‌ پیشنهادی ایران در امتداد مذاکرات ژنو 2 است، آیا نظر ایران از لحاظ مذاکرات با گروه 1+5 بر این تاکید دارد که مذاکرات درباره‌ بسته‌ پیشنهادی باشد یا این‌که این بسته نیز می‌تواند جزئی از مذاکرات باشد؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: موضوع مذاکرات ما و گروه مقابل در دو موضوع تعریف شده است. بحث مذاکرات ایران و گروه وین صرفا در چارچوب مبادله‌ی سوخت خواهد بود که بر مبنای اعلامیه تهران است که چارچوبی را مشخص کرده است. ضمن این‌که اجلاس گروه وین صرفا در چارچوب مبادله‌ی سوخت خواهد بود.

 از مشترکات دو بسته‌ پیشنهادی ایران و 1+5 می‌توان مذاکرات را آغاز کرد

 وی توضیح داد: اما موضوع مذاکرات با گروه 1+5 که در نشست ژنو 2 مطرح شد، بسته‌ پیشنهادی ایران خواهد بود. در نشست‌های ژنو دو بسته پیشنهاد شد؛ یک بسته را طرف مقابل پیشنهاد کرد و بسته‌ای را نیز ایران. معتقدیم بسته‌ پیشنهادی ایران می‌تواند محور مذاکرات قرار گیرد یا حداقل از مشترکات دو بسته‌ پیشنهادی می‌توان مذاکرات را آغاز کرد.

 مهمان‌پرست در مورد این‌که اعلام شده است افرادی در ارتباط با ویروس استاکسنت بازداشت شده‌اند، آن‌ها از چه ملیتی بوده‌اند و آیا توانسته‌اند اطلاعاتی به دست آورند؟ گفت: راجع به این ویروس بیش از حد لازم بزرگ‌نمایی انجام می‌شود. این موضوع مولفه‌ای در جنگ نرم و جنگ روانی تلقی می‌شود. آن‌ها می‌خواهند القا کنند که فعالیت‌های هسته‌ای ما دائما با مشکلات روبه‌رو است. اگر همه کمی صبور باشند به‌زودی شاهد فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر خواهند بود.

 یکی از خبرنگاران در مورد چالش‌های روابط ایران و روسیه پرسید که مهمان‌پرست تاکید کرد: منافع مشترک کشورها ایجاب می‌کند اهداف بلندمدت را با در نظر گرفتن ملاحظاتی که مربوط به تامین منافع ملی کشورها می‌شود دنبال کنند. ظرفیت‌های مختلفی میان کشورهای بزرگ در منطقه وجود دارد که باید به مرحله‌ی بهره‌برداری برسد و نباید به خاطر سیاست‌های کشورهای غربی که صرفا به دنبال تامین منافع خود هستند، کشورهای بزرگ منطقه منافع اصولی خود را محدود کنند و از دست بدهند.

 او تاکید کرد: ما نزدیکی و مشارکت کشورهای منطقه در حل مشکلات و بحران‌های منطقه را لازم می‌دانیم. باید مسیری را دنبال کرد که به جای تامین منافع محدود کوتاه‌مدت، منافع بزرگ بلندمدت و راهبردی مورد تایید کشورها قرار گیرد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان در مورد آغاز به کار شورای عالی صلح در افغانستان برای مذاکره با طالبان گفت: آن‌چه که برای وضعیت فعلی افغانستان ضروری است، ایجاد ثبات، آرامش، برقراری امنیت و آماده کردن زمینه‌ فعالیت‌های بزرگ اقتصادی برای رفع بحران فقر و بیکاری در این کشور است. همه‌ کشورهای منطقه آمادگی دارند در این مسیر کمک کنند تا دولت افغانستان بر امور مسلط شود و با کمک کشورهای مختلف در مسیر ایجاد ثبات و امنیت و آرامش قدم بردارد.

 مهمان‌پرست تاکید کرد: ما از هر اقدامی که بتواند به ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان کمک کند استقبال می‌کنیم و به اشکال مختلف آمادگی‌مان را برای ایفای نقش در جهت داشتن افغانستانی بهتر از نظر اقتصادی، رفاهی و حل مشکلات داخلی، مواد مخدر و مبارزه با افراط‌گری اعلام کرده‌ایم.

 وی در مورد موضع ایران درباره‌ مانور مشترک چین و ترکیه نیز گفت: طبیعی است که دو کشور مستقل در منطقه‌ ما که رابطه‌ دوستی نزدیکی با ایران دارند، بر اساس اراده‌ سیای و تمایل مشترک، اقدام به برگزاری مانوری کرده‌اند. البته ایران ضمن این‌که در این مانور شرکت نداشت، اما برای برگزاری آن تسهیلاتی در اختیار این دو کشور قرار داد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه توضیح داد: موقعیت استراتژیک ایران در ارتباط بین شرق و غرب ایجاب می‌کرد برای کمک به برگزاری این مانور و عبور ادوات نظامی تسهیلاتی را در اختیارشان قرار دهیم.

 مهمان‌پرست در مورد طرح موضوعاتی مبنی بر این‌که اگر ایران غنی‌سازی اورانیوم را محدود کند تحریم‌ها لغو خواهد شد، اظهار کرد: معتقدیم چارچوب مباحث ما با طرف مقابل باید به شکل مستقلی دنبال شود. بحث ما با گروه وین موضوع مبادله‌ی سوخت است و بحث‌مان با گروه 1+5 بسته‌ پیشنهادی است.

 او هم‌چنین در مورد رسیدن به توافقاتی با گروه 1+5 تصریح کرد: این نشست باید در چارچوب و با اهداف روشن ایجاد شود. وقتی نشست برگزار شد موضوعات مختلف بین‌المللی که باید راجع به آن چاره اندیشید در دستور کار مذاکرات قرار می‌گیرد. برای این‌که این محدوده روشن باشد که می‌خواهیم راجع به چه مسائلی صحبت کنیم بسته‌ی پیشنهادی را مطرح کرده‌ایم. از آن‌جا که آن‌ها نیز بسته‌ای پیشنهاد کرده‌اند در شروع کار پیشنهاد ما این است که بسته‌ی ایران در دستور کار قرار گیرد یا حداقل برای ایجاد تفاهم اولیه، مشترکاتی که بین دو بسته وجود دارد می‌تواند کار مذاکره را تسریع بخشد.

 دستیار ویژه‌ وزیر امور خارجه‌ کشورمان درباره‌ی برگزاری اجلاس سران همسایه‌ دریای خزر نیز گفت: اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در دست پی‌گیری است. این‌گونه اجلاس‌ها ابتدا در سطح گروه‌های کاری و کارشناسان ارشد تشکیل می‌شود. در مرحله‌ بعد وزیران خارجه مذاکراتی می‌کنند و در نهایت اجلاس سران برگزار خواهد شد. اجلاس بعدی سران خزر در باکو در ماه نوامبر انجام خواهد شد و مقدمات آن در حال پی‌گیری است.

 به اندازه‌ی کافی درباره اس ـ 300 صحبت شده است؛ آن‌قدر مهم نیست

 او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد دریافت غرامت از روسیه برای قرارداد اس ـ300 گفت: به اندازه‌ کافی راجع به آن صحبت شده است. آن‌قدر مهم نیست.

 خبرنگاری پرسید اخباری منتشر شده که ایران تعدادی از کارشناسان روس نیروگاه بوشهر را دستگیر کرده است که مهمان‌پرست گفت: در جریان نیستم.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات مدیرکل صنعت و تجارت امارات مبنی بر این‌که خواستار صراحت بیش‌تر سازمان ملل در مورد تحریم‌های ایران شده است، تصریح کرد: توسعه‌ روابط و گسترش حجم همکاری‌ها باید در اولویت میان کشورهای منطقه قرار گیرد. با توجه به ظرفیت بالای کشورهای منطقه آن‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلف نقش داشته باشند. ما به دنبال توسعه‌ روابط و افزایش حجم همکاری‌ها هستیم.

 وی توضیح داد: اگر کشورها به هر دلیلی خود را در چارچوب خاصی محدود کنند که این اقدامات منجر به از دست دادن سهم آن‌ها و حضورشان در بازار بزرگ کشورمان باشد تصمیمی است که خودشان اتخاذ می‌کنند. البته این‌گونه اقدامات با میل و رغبت شرکت‌های خارجی صورت نمی‌گیرد و آن‌ها مایل نیستند موقعیت خود را در ایران از دست بدهند اما در هر صورت هر اقدامی که منجر به محدود کردن حضور آن‌ها در کشورمان شود بلافاصله توسط کشورها و شرکت‌های دیگر پر خواهد شد.

 مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به این پرسش که اکثر مخالفت‌های سیاسی که با سفیر ایران در عراق صورت گرفت از سوی کدام جناح سیاسی بود؟ گفت: رفتار خاصی در آن‌جا دیده نشد که نوعی مخالفت سیاسی تلقی شود. طبیعی است تا زمانی که در داخل کشور عراق، دولت مردمی مستقر نشده باشد برخی جریانات سیاسی یا کشورها که مایل به وجود روابط خوب میان دو کشور ایران و عراق نیستند تلاش می‌کنند از وضعیت بی‌ثباتی استفاده کنند و به روابط خوب دو کشور ضربه وارد کنند؛ اما حضور پررنگی ندارند، به دلیل این‌که اکثریت مردم عراق و جناح‌های سیاسی با علاقه به دنبال برقراری ثبات و استقرار دولت مردمی هستند و اجازه نمی‌دهند جریانات اقلیتی یا کشورهایی که دنبال تامین منافع ملت عراق نیستند سیاست‌های خود را تحمیل کنند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات سفیر کومور در مورد تغییر نام خلیج فارس نیز گفت: خلیج فارس، خلیج فارس بوده و همواره خواهد بود. باید با نام واقعی‌اش خوانده شود. ظرفیت‌های ایران بسیار بالاست. داشتن رابطه‌ خوب با کشورمان می‌تواند موقعیت سیاسی آن‌ها را ارتقا بخشد و ظرفیت‌ها و امکانات مناسبی برای رشد اقتصادی‌شان فراهم کند. اظهارنظرها را باید با دقت انجام داد و با دقت نقل کرد.

 او در پاسخ به این پرسش که آیا در سفر رئیس‌جمهور به لبنان، ملاقات از جنوب لبنان در دستور کار است؟ گفت: به‌جز ملاقات‌هایی که در سطح مقامات رسمی انجام می‌شود، دیدارهای جداگانه با شخصیت‌های برجسته‌ سیاسی صورت می‌گیرد. احتمالا حضور احمدی‌نژاد در اجتماعات مردمی و محلی که جنایات رژیم صهیونیستی در آن آشکار است و آثار خود را باقی گذاشته را خواهیم داشت که در منطقه‌ جنوب لبنان قرار دارد.

کد خبر 118234
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز