گروه اجتماعی - مینا شهنی: روز جهانی کودک بر همه کودکان مبارک باد.

کودکان

این آرزویی است که همه ساله در یک روز خاص تمامی مسئولان نه تنها در کشور ما که در سراسر دنیا برای کودکان دارند. در ایران هر سال روز 16مهر ماه کودکان ارج نهاده می‌شوند و مسئولان کشور به فراخور حوزه مسئولیت‌شان از دولتی تا غیردولتی این روز را تبریک می‌گویند و در برخی بخش‌ها با ترتیب دادن برنامه‌هایی تلاش می‌کنند تا روز جهانی کودک جلوه‌ای متفاوت از سایر روزها داشته باشد.

نماینده یونیسف در ایران امسال با فرستادن پیام ویژه روز کودک، توجه مردم را به این نکته معطوف کرده که این روز بهانه‌ای است برای چاره‌جویی مشکلات کودکان که دست‌اندرکاران امور کودکان تمامی تلاش‌شان را برای انجام این کار صرف کنند.

پال هولس هوف در بخشی از پیامش آورده: با توجه به اهمیت ریشه‌ای موضوع مراقبت و توجه به کودکان در ارزش‌ها و میراث اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی ایران اطمینان دارم که امسال نیز همانند گذشته، روز کودک در ایران پرشور و شاد برگزار خواهد شد و بار دیگر به یادمان خواهد آورد که کودکان در خانواده‌هایمان، در تعهداتمان و به‌طور کلی در جامعه مان، چه گنج‌های بزرگی هستند.

این امر قطعا بخش مهمی از میراث روز کودک و هدف آن را تشکیل می‌دهد، اما هدف اصلی فراتر از اینهاست. روز کودک فرصتی است که هر سال برای یک لحظه هم که شده، تامل کنیم و با خود بیندیشیم آیا به‌عنوان افراد بالغ و بزرگ‌تر، منافع عالی کودکان را در کارهایمان لحاظ می‌کنیم،

آیا واقعا نهایت تلاشمان را برای رساندن کودکان به حداکثر توانایی‌هایشان به کار می‌گیریم؟ اینها سؤالات مهمی هستند که باید به‌طور جدی به آنها بیندیشیم و در موردشان بحث کنیم؛ کاری که صرفا در قالب جشن نمی‌گنجد. امسال روز کودک با شعاری برگزار می‌شود که نیازمند تعهدی محکم، اجرایی تأثیرگذار و اقدامی همگانی و مؤکد است؛« کودکان در قلب اهداف توسعه هزاره». با هم برای ارتقای عادلانه ایمنی کودکان بکوشیم.

روزهای دیگر

برای یک روز در سال همه متولیان امر از یک هفته یا یک ماه قبل برنامه‌ریزی می‌کنند و برگزاری روز جهانی کودک را در کشور تدارک می‌بینند. حتی پدر و مادرها هم تلاش می‌کنند تا در این روز برنامه‌ای در خور و شایان برای کودکان‌شان داشته باشند.

اما روزهای دیگر واقعا چقدر برای کودکان وقت گذاشته می‌شود؟ کودکان که به هر حال آینده دنیا هستند، در دیگر روزهای سال چقدر مورد توجه مسئولان هستند؟ برنامه‌های دراز مدتی که بر تأمین زندگی و سلامت کودکان تأثیر می‌گذارد و مسلما می‌بایست از سوی دولت‌ها در سراسر جهان جدی گرفته شود در برنامه‌های دولتی چه جایگاهی دارد؟

هنوز مرگ و میر کودکان در سراسر دنیا به دلیل عدم‌برخورداری از بهداشت و تغذیه مناسب ادامه دارد، در حوادث غیرمترقبه‌ای که در جهان رخ می‌دهد کودکان بیشترین قربانیان را تشکیل می‌دهند و حتی جنگ‌ها نیز این قربانیان کوچک را بیش از سایرین در برمی‌گیرند.

در واقع آسیب‌پذیری و ناتوانی کودکان سبب شده‌است تا آنها نیازمند توجه بیشتری از سوی بزرگسالان باشند. دنیای کودکی هر چند شیرین اما دنیایی بی‌دفاع در برابر قدرت است. هنوز کودکان کار در سراسر دنیا زیر بار خشم کارفرمایان کمر خم می‌کنند و هنوز خشونت‌های خانگی در خانواده‌ها و دور از چشم دیگران بر کودکان اعمال می‌شود. با این همه روز جهانی کودک بهانه‌ای است تا دقت بیشتری در زمینه قانونگذاری برای حمایت از حقوق کودکان در کشور انجام شود.

فردا از آن کودکان است

آینده از آن کودکان است. آنها در آینده‌ای نه چندان دور قادر خواهند بود تا زمام دنیا را به دست بگیرند و سکاندار جهان شوند؛ شاید از همین رو مهم است که دوران کودکی‌شان را بهتر و بهتر بگذرانند تا بتوانند فردایی بهتر و بهتر برای دنیا به‌وجود آورند.

کد خبر 117759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز