شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: 9 روز پس از ورود رسمی دولت به بازار آزاد ارز، بانک مرکزی برای مهار هیجان خرید ارز دولتی، رویه خود را تغییر داد و اعلام کرد که عرضه مستقیم ارز به صرافی بانک‌ها را در دستور کار قرار داده و از فروش مستقیم دلار به مردم از طریق صرافی بانک‌ها دست برداشته است.

به گزارش همشهری، این اقدام بانک مرکزی پس از آن صورت گرفت که صف خرید دلار دولتی در برابر صرافی بانک‌ها تداوم پیدا کرد. این انتظار وجود دارد که با توجه به افت ارزش دلار در بازار داخلی، صف خرید دلار از مقابل صرافی بانک‌ها به‌تدریج برچیده شود.

اما هنوز این پرسش مطرح است که آیا این تغییر رویه بانک مرکزی به معنای محدود شدن عرضه دلار دولتی خواهد بود؟
به گزارش مهر، صرافی‌های وابسته به بانک‌ها در حالی دیروز (شنبه) هر‌دلار آمریکا را 1055 تومان به صرافی‌های مجاز می‌فروختند که از پرداخت دلار به افراد عادی امتناع می‌کردند و صرافی‌ها نیز قیمت فروش دلار را 1060 تومان برای مردم اعلام کردند.

صرافی بانک‌ها در اطلاعیه‌هایی بر سردر خود اعلام کرده اند: از پرداخت دلار به اشخاص حقیقی (افراد عادی) معذوریم.
صرافی‌های بانک‌ها همچنین در اطلاعیه‌های پراکنده خود، دیروز اعلام کردند: به افرادی که در روزهای گذشته ارز دریافت کرده اند، ارز فروخته نخواهد شد؛ ضمن اینکه افراد باید با کارت ملی شخصا برای دریافت ارز (دلار) مراجعه کنند، در غیر این صورت پاسخگو نخواهیم بود.

این گزارش می‌افزاید: براساس اعلام صرافی بانک‌ها از این پس دلار فقط با کارت شناسایی و در مقابل دریافت ایران‌چک و چک‌پول به تعداد 2000 دلار عرضه می‌شود. روز شنبه قیمت انواع سکه روی تابلوی اکثر صرافی‌ها درج نشده بود.

عرضه مستقیم ارز به صرافی بانک‌ها

خبر دیگر اینکه مدیر اداره‌ نظارت بر مؤسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی از ارائه مستقیم ارز به صرافی‌ بانک‌ها بدون دخالت بانک‌ها خبر داد. به گزارش ایسنا، محسن عباسی با بیان اینکه برای تسهیل در روند تهیه ارز، بانک مرکزی به‌طور مستقیم اقدام به ارائه ارز به صرافی‌ بانک‌ها می‌کند،

افزود: پیش از این، صرافی بانک‌ها باید از طریق اداره اعتبارات خارجی خود اقدام به تهیه ارز می‌کردند اما حالا بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرده که این آمادگی را دارد تا به‌صورت مستقیم به آنها ارز ارائه کند. این امر روند بوروکراسی اداری را کوتاه‌تر کرده و ارز سریع‌تر به صرافی‌ها خواهد رسید. وی ادامه داد: پیش از این به‌دلیل طولانی شدن بوروکراسی این کار تا ساعت 2 بعدازظهر طول می‌کشید اما حالا سریع‌تر شده است.

عباسی با اشاره به کاهش قیمت ارز در بازار ارز تهران گفت: عرضه نامحدود ارز به صرافی بانک‌ها ادامه دارد و مشکلی در تامین ارز صرافی بانک‌ها و صرافی‌های آزاد مجاز وجود ندارد. او افزود: صرافی بانک‌ها و صرافی‌های خصوصی سعی می‌کنند ارز به دست مصرف‌کننده واقعی برسد و ما اساسا بر مسئله حضور دلالان حساسیتی نداریم؛ چون کاهش قیمت خودبه‌خود آنها را حذف کرده است.

عباسی با اشاره به اخطار شدیداللحن بانک مرکزی به 5 صرافی آزاد از اصلاح رفتار آنها خبر داد و درباره‌ تعطیل و نیمه‌تعطیل بودن برخی از صرافی‌ها در میدان فردوسی و چهارراه استانبول تهران اظهار کرد: البته تعطیلی صرافی جرم نیست و شاید آنها ارز تمام کرده و منتظر رسیدن ارز باشند اما ما با قیمت‌های بالاتر از قیمت مصوب به‌شدت برخورد می‌کنیم و مردم هم می‌توانند موارد اینچنینی را به اداره نظارت بانک مرکزی اطلاع بدهند تا ما بازرسان خود را سریعا به آنجا بفرستیم.

او گفت: حتی اگر یک مورد هم وجود داشته باشد ما گذشت نمی‌کنیم؛ چون هیچ دلیلی برای ارائه ارز با قیمت بالاتر از قیمت‌های مصوب وجود ندارد.

تزریق هدفمند دلار به بازار

در جلسه دیروز بانک مرکزی و صرافی‌های بانکی، مقرر شد تا رسیدن قیمت‌ها به یک نرخ تعادلی در بازار ارز، عرضه دلار توسط بانک مرکزی با کمک صرافی‌ها ادامه یابد. به گزارش مهر، در این جلسه همچنین مقرر شد با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در روز یکشنبه (امروز) و عدم‌نوسان در بازار ارز، هر دلار با نرخ 1055 تومان توسط صرافی بانک‌ها به صرافی‌های مجاز فروخته شود.

کد خبر 117979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز