چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

سیدمحمدهادی ایازی: 1 - نماز، فریضه واجب و معیار و شاخص مؤمن به اسلام است و مسجد، خانه خدا.

شرط اولیه اقامه نماز ،طهارت است و پاکی، خانه خدا هم باید از درون و بیرون پاک باشد و نظیف. این پاکیزگی و ظاهر آراسته مسجد وظیفه مؤمنانی است که در محله و شهر زندگی می‌کنند اما مدیریت شهری نیز در این زمینه برای خود تکلیف قائل است تا به کمک اهالی مؤمن هرمحله رفته و سیمای شهری که به ام‌القرای اسلامی شهره شده را هویت دینی ببخشد.

در برنامه‌های امسال مدیریت فرهنگی شهر به‌طور جد به‌دنبال هویت‌بخشی به مساجد شهر تهران هستیم تا بتوانیم با ساخت 800 گلدسته مساجد، سیمای بصری و چهره تهران را که به‌شدت از بی‌هویتی رنج می‌برد حداقل در حوزه هویت دینی سامان نسبی بدهیم.

برگزیده شدن شهرداری تهران در اجلاس سراسری نماز در بیرجند، انتخابی‌تشریفاتی نبود و کارنامه مدیریت شهری در این زمینه هم در بعد فضاهای کالبدی و ساخت‌وساز مساجد مانند ساخت مسجد پیامبر اعظم و 11 مسجد دیگر از سال 85 تاکنون و احداث 35 مسجد در دست ساخت و هم در زمینه کمک‌های فرهنگی، معنوی و خدماتی، نظیر کمک به نظافت و ساماندهی مساجد و کتابخانه‌ها و امکانات رفاهی پروپیمان است و ما به قول حضرت امام خمینی(ره) موظف به بیان آنچه برای مردم انجام شده است، هستیم، تا با استفاده از نظرات و مشارکت عمومی، سطح خدمات را ارتقا داده و باعث جلب رضایت شهروندان مؤمن تهرانی شویم.

2- هفته گذشته هفته جالبی بود، روز جمعه افتتاح نمایشگاه غنچه‌های شهر در بوستان گفتگو بود. نمایشگاهی ویژه نوزادان صفر تا 4 ساله. شرکت‌های زیادی که در زمینه نوزادان و کودکان فعالیت‌های فرهنگی و خدماتی دارند در این نمایشگاه شرکت کردند.

جمعه ساعت 10 صبح افتتاح نمایشگاه بود و ازدحام جمعیت در یک روز صبح تعطیل جای تعجب داشت! این استقبال حاکی از یک واقعیت است که اگر هدف‌گیری برنامه‌های فرهنگی درست انتخاب شده باشد، استقبال مردم از این برنامه‌ها چشمگیر بوده و اثرات پایداری در شهرمان خواهد داشت. غنچه‌های شهر شکفته شده‌اند و آینده بوستان ایران بزرگ را رنگارنگ و معطر خواهند کرد.

3- برنامه دوم هفته گذشته مدیریت فرهنگی شهر که از سوی اداره کل بانوان شهرداری تدبیر شده بود از هفدهم مهرماه آغاز شد و تا بیست‌وهفتم ادامه خواهد یافت؛ برنامه‌های دهه کرامت که در افتتاحیه نزدیک به 2 هزار نفر از دختران تهرانی از تمام نقاط شهر در برج میلاد در این برنامه شرکت کردند.

در ادامه این برنامه همایشی هم در حرم حضرت عبدالعظیم در شهرری با حضور بیش از 5 هزار نفر از دختران برگزار شد. جامعه جوان ما چه پسر و چه دختر احتیاج به برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و هنری مناسب دارند تا بتوانند با بهره‌گیری از این برنامه، انرژی متراکم جوانی را در مسیر درست و متعالی صرف کنند. وظیفه مدیریت کلان جامعه نگاه برنامه‌محور برای این قشر از جامعه است. مدیر فرهنگی شهر تهران تلاش کرده و خواهد کرد که نسبت به انجام وظایف تعریف‌شده و تعریف‌نشده در قبال این نسل ادای وظیفه کند.

شور و نشاط میهمانان در مراسم افتتاحیه آغاز دهه کرامت که نمونه‌ای از طیف سنی خود بودند وصف‌ناپذیر است. ایجاد نشاط و شادابی در میان شهروندان ثمرات و میوه خود را در کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی خواهد داد و مدیریت شهری درصورت کاهش درصد قابل‌توجهی از بزه در جامعه، خود را کامیاب می‌داند.

4- این هفته را از غنچه‌های شهر، نوزادان، نوجوانان و جوانان آغاز کردیم و به دیدار استاد دکتر محمدحسن گنجی‌ پدر جغرافیای ایران رفتیم. استاد گنجی 99 سال سن دارند و در آستانه یکصدسالگی هستند و از درگاه خداوند طول عمر باعزت ایشان را خواهانیم. استاد گنجی سرمایه اجتماعی و فرهنگی شهر هستند.

در طول زندگی علمی به کشورهای زیادی مسافرت و عکاسی کرده‌اند. استاد فرمودند: «کارهای فرهنگی و اجتماعی که در شهر می‌شود و بخشی از آن‌را ملاحظه می‌کنم واقعا قابل‌توجه است. تهران تاکنون شهرداری مانند قالیباف به‌خود ندیده» وقتی با استاد از جشنواره غنچه‌های شهر و دهه کرامت صحبت کردیم فرمودند: این یعنی توجه داشتن به همه از صفر تا صد.

کد خبر 118368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز