سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

سید محمد هادی ایازی*1- فردا عید مبعث حضرت رسول اکرم محمدبن عبدالله(ص) است و این عید بزرگ و تاریخ ساز بر امت محمدی مبارک باد.

درباره فلسفه بعثت انبیا و خصوصا رسالت ختمی مرتبت، آثار ارجمند و گرانسنگی توسط اندیشمندان اسلامی در قلمرو و حوزه تمدنی دین مبین اسلام نوشته شده است.

یکی از سنت‌های حسنه در حوزه تالیف کتب دینی، گردآوری احادیث به‌صورت موضوعی در تاریخ حدیث و کتب روایی است. گردآوری احادیث مربوط به رفتار، سلوک و سیره عملی و شیوه زندگی پیامبر اعظم در زندگی خصوصی و تعامل با مردم و جامعه از آن جمله است که «سنن النبی» نامیده می‌شود و در این زمینه کتب بسیاری با عنوان سنن النبی توسط علما نوشته شده است.

سنن النبی(ص) نوشته علامه بزرگوار حضرت آیت‌الله طباطبایی (قدس سره) از جمله این آثار پربار است که با ترجمه‌های مختلف تاکنون منتشر شده است. بعضی از ابواب این کتاب می‌تواند در آنچه ما در مدیریت فرهنگی شهر به آن نیاز جدی داریم مورد توجه قرار گیرد و به‌عنوان منشور زندگی شهری، تبلیغ، ترویج و عمل شود. معیارها و ملاک‌ها و اخلاق‌شهروندی که در مدینه‌النبی رعایت می‌شد و برگرفته از الگوی زندگی پیامبر بود باید منشور رفتار شهروندان مسلمانی قرار گیرد که داعیه مسلمانی دارند.

از جمله این معیارها و اصول در دیدگاه پیامبر اسلام را می‌توان در موارد ذیل مورد توجه قرار داد: ترویج برادری و اخوت و تعاون، از میان رفتن گرایش‌های قومی و افتخارات نژادی، رعایت عدالت و انصاف در بازار، دوری از فحشا و فساد، کمک به ضعیفان و در راه‌ماندگان و اطعام ایتام،، عیادت از بیماران، پیشی گرفتن بر سلام، سعی در ایجاد شهری با هویت و شاخصه دینی با احداث مساجد، اهتمام به شرکت در نماز جماعت و جمعه، مساعدت و همکاری در ساختن سرپناه برای بی‌پناهان نظیر مهاجرین، تاکید بر پوشش مناسب و استعمال عطر، همت جدی در امر به معروف و نهی از منکر، آموزش قرآن و سواد، نریختن زباله و آب دهان در معابر، توصیه به پاکی و پاکیزگی تن و جان و محل زندگی، مخل آسایش دیگران نشدن، به همسایه احترام گذاشتن، اهتمام به ایجاد امنیت در زندگی، اقتصاد و محیط شهر و... . اینها نمونه‌هایی از آموزه‌های دینی اسلام است که پیامبر اسلام آن را ترویج و تبلیغ می‌فرمودند و مهم‌تر از آن اینکه به این باورها عمل می‌کردند و عمل به آنها را ترغیب می‌نمودند.

2- در سیره پیامبر اعظم‌(ص) نشاط و شادابی، جایگاه خاص داشته زیرا نشاط و سرور، بخشی از نیاز انسان‌هاست و در ذات و سرشت انسان نهفته است. ملا محسن فیض کاشانی می‌نویسد که پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) هنگام ملاقات یارانش چهره‌اش بیش از دیگران شاداب و خندان بود، گاه چنان می‌خندید که دندان‌های مبارکش نمایان می‌شد. شوخی‌ها و مزاح‌های یاران پیامبر با حضرت جهت سرور و شادی ایشان در کتب سیره ضبط و ثبت شده است. جامعه ما نیز امروز نیاز مبرمی به روحیه نشاط و شادابی دارد. اکثریت گروه‌های اجتماعی ما جوانان هستند که بعد از دوره تحصیل سالانه اکنون در اوقات فراغت تابستان به‌سر می‌برند و مسئولان باید دغدغه پر کردن اوقات فراغت این جوانان و شهروندان را داشته باشند. مدیریت فرهنگی شهر با درنظر گرفتن تمامی جوانب دینی، فرهنگی و اجتماعی اقدام به برگزاری یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های اوقات فراغت در کشور کرده است.

3- در راستای گرامیداشت روز پایداری و فتح مهران هفته فرهنگی استان ایلام با همکاری مدیریت فرهنگی شهر در منطقه 3 و فرهنگسرای پایداری برگزار می‌شود. استان ایلام و مردم غیور آن در دوران دفاع مقدس رشادت‌های بی‌نظیری از خود نشان دادند که در راستای ترویج فرهنگ دفاع مقدس و با همکاری و تعامل با مسئولان این استان، این هفته فرهنگی برگزار می‌شود. استقبال شهروندان عزیز تهرانی از آن، مایه دلگرمی این زحمتکشان جبهه و جنگ خواهد بود.

*معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

 

کد خبر 139006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز