نوشیروان کیهانی زاده: اول نوامبر سال1954 میلادی، نهضت آزادیبخش الجزایر توسط احمد‌بن‌بلا تأسیس و جنگ‌های استقلال این کشور آغاز شد.

الجزایر تحت سلطه فرانسه قرارداشت و طی این مدت مبارزات مردم به شکل پراکنده بود. سرانجام پس از 132سال حاکمیت استعمارگران فرانسوی، در سال1962 میلادی مبارزه مردم مسلمان الجزایر به‌ثمر رسید و نیروهای فرانسوی از خاک این کشور خارج شدند. احمد‌بن‌بلا به عنوان رئیس‌جمهوری الجزایر انتخاب ولی با کودتای سرهنگ بومدین وزیر دفاع وقت، ریاست جمهوری بن‌بلا به پایان رسید.

شهادت آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی

شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی در سال1293 در تبریز به‌دنیا آمد. در سال1316 هنگام قیام مردم تبریز به اتفاق پدرش به تهران تبعید شد. در سال1318 برای تحصیل به قم رفت و سپس در سال1328 عازم نجف شد. ایشان در سال41 به دلیل فعالیت علیه حکومت پهلوی دستگیر و به زندان قزل‌قلعه منتقل شد. شهید قاضی طباطبایی
- اولین شهید محراب- در دهم آبان1358 مصادف با عید قربان نماز عید را اقامه کرد و در راه بازگشت توسط گروه تروریستی فرقان به ضرب گلوله به شهادت رسید.

اعلان جنگ انگلیس به ایران

ناصر‌الدین‌شاه قاجار به تحریک روس‌ها که در جنگ کریمه با انگلیسی‌‌ها درگیر شده بودند به هرات لشکرکشی کرد و با استفاده از گرفتاری‌ انگلیس این شهر را در اول نوامبر1856 میلادی به تصرف خود درآورد. دولت انگلیس در همان روز که هرات به تصرف نیروهای ایران درآمد به ایران اعلان جنگ داد. با اتفاقاتی که بعداز این اقدام انجام شد، ناصر‌الدین‌شاه قاجار ناچار شد با سرافکندگی دستور عقب‌نشینی از افغانستان را صادر کند و از این زمان بود که افغانستان به کلی از ایران جدا شد.

مرگ صدراعظم مستبد قاجار

سلطان عبدالمجید میرزا عین‌الدوله، نوه فتحعلی‌شاه قاجار، در سال 1224شمسی در تهران به دنیا آمد. پس از اتمام تحصیلات، به اشاره ناصرالدین‌شاه، در دستگاه ولیعهد مشغول به کار شد و پس از سالیانی، علاوه بر دامادی مظفرالدین‌‌میرزای ولیعهد، به عنوان دست راست ولیعهد شناخته شد. پس از مدتی به حکمرانی خوزستان و مناطق اطراف و سپس به ولایت تهران دست یافت. سپس به صدارت اعظمی منصوب و شخص دوم مملکت شد. اما پس از آنکه وی جنبش‌های آزادیخواهی را سرکوب کرد، بر اثر فشار مردم، از کار برکنار و 2سال به خارج از تهران تبعید شد. وی بعد از فتح تهران، با کمک‌های مالی خود به فاتحان پایتخت، جان خود را خرید و بار دیگر در زمان احمدشاه به صدراعظمی انتخاب شد، ولی هیچ توفیقی نصیبش نشد و کابینه بدون هیچ اقدامی، پس از 3ماه ساقط شد. وی پس از کودتای اسفند 1299، به‌عنوان صدراعظم استبداد بازداشت و نزدیک به یکصد روز در زندان کودتا به‌سر برد. وی پس از آزادی، گوشه‌گیری اختیار کرد در حالی که بیماری و فشار طلبکاران نیز، او را از هر فعالیتی بازمی‌داشت. وی سرانجام در دهم آبان 1306شمسی در 82 سالگی درگذشت. او در عصر استبداد مظهر شقاوت و بی‌رحمی بود در حالی که در حکومت مشروطه برای حفظ قانون و احترام به دمکراسی، هیچ کس به پای او نمی‌رسید!

 

کد خبر 119533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز