نوشیروان کیهانی زاده: مأموران امنیتی رژیم شاه با حمله به بیت امام‌خمینی(ره) در قم، ایشان را بازداشت و به تهران منتقل و در تاریخ 13 آبان 1343 به ترکیه تبعید کردند.

imam khomeini


 هدف رژیم ستمشاهی، متوقف‌کردن مبارزات امام‌خمینی(ره) و مردم مسلمان ایران بود، زیرا رژیم شاه حضور امام(ره) در کشور را عامل اصلی آگاهی و قیام ملت ایران می‌دانست.

تولد «فردریک بانتینگ»، پزشک کانادایی و کاشف انسولین

فردریک گرانت بانتینگ، دانشمند کانادایی در 4نوامبر 1891 م در کانادا متولد شد و تحصیلات خود را در رشته پزشکی دانشگاه تورنتو ادامه داد. از 29سالگی به‌عنوان محقق در دانشگاه به‌کار پرداخت و به‌مدت 20سال تا سال1941م استاد دانشگاه تورنتو بود. در 27ژوئیه 1922م آزمایش‌ها و تلاش‌های وی به‌نتیجه رسید و به‌همراه 2نفر از همکارانش موفق به جداسازی هورمون انسولین شد. این مسئله، انقلابی در درمان بیماری قند به‌وجود آورد و باعث شهرت این پزشک شد. پاسخ مثبت آزمایش‌های بانتینگ روی حیوانات، به استفاده از انسولین در بیماران قندی منتهی و به‌نجات جان میلیون‌ها انسان منجر شد. بانتینگ در همین سال به پاس این اکتشاف علمی برنده جایزه نوبل پزشکی شد. غده فوق‌کلیوی و سرطان، زمینه‌های دیگر مطالعات وی بود. وی سرانجام در 21فوریه1941م در 50سالگی درگذشت.

اختراع ترانزیستور توسط دانشمندان آمریکایی

در چهارم نوامبر 1948م، 3دانشمند آمریکایی به‌نام‌های جان باردین، والتر هاوسر برتن و ویلیام شاکلی، خبر اختراع خود به نام ترانزیستور را به اطلاع جهان رساندند. ترانزیستور از 2کلمه ترانس به‌معنی انتقال‌دادن و استور به معنی مقاومت، تشکیل شده است. این ترانزیستور چیزی جز 2تکه سیم بسیار کوچک که در یک پولک ساخته شده از عناصر فلزی نیمه‌هادی است، نبود. ترانزیستور، یک وسیله یکسو‌کننده، تقویت‌کننده و نوسان‌ساز بسیار عالی است و به‌محض برقراری اتصال ولتاژ، شروع به کار می‌کند. دوام و مقاومت ترانزیستور در مقابل ضربه و ارتعاش زیاد است و به‌دلیل همین مزایا، از آن در رادیو، تلویزیون، تلفن و... استفاده می‌کنند. امروزه با گسترش صنایع، از ترانزیستور استفاده‌های فراوانی می‌شود و کاربرد آن گسترده‌تر شده است.

تأسیس یونسکو

در چهارم نوامبر سال 1964 میلادی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی وابسته به سازمان ملل متحد به‌نام یونسکو با همکاری 43کشور جهان تأسیس شد. هدف از ایجاد این سازمان برقراری ارتباط علمی و فرهنگی بین ملت‌ها و انتشار کتاب و نشریات متعدد به زبان‌های مختلف دنیا بود تا پیوندهای فرهنگی میان ملل جهان افزایش یابد.

روز دانش‌آموز

در جریان مبارزات مردم ایران، اعتراضات دانشجویان و دانش‌آموزان در 13آبان 1357 توسط عمال رژیم شاه به خاک و خون کشیده شد. در این روز مقارن با سالگرد تبعید حضرت‌ امام(ره) به ترکیه، گروه کثیری از دانشجویان و دانش‌آموزان برای محکوم کردن اقدام شاه، در دانشگاه تهران تجمع کردند. در درگیری بین تظاهرکنندگان و عمال رژیم ستمشاهی تعدادی از دانشجویان و دانش‌آموزان به‌شهادت رسیدند. از این‌رو در تاریخ انقلاب اسلامی این روز به نام روز دانش‌آموز نامگذاری شده است.

روزی که اسحاق‌رابین به هلاکت رسید

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در چهارم نوامبر سال1995 میلادی به‌دست یک صهیونیست افراطی به‌هلاکت رسید. او در سال‌های 1947 تا 1977 نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود که به‌دلیل فساد مالی اجبارا کنار رفت ولی در سال 1992 بار دیگر نخست‌وزیر شد. او از فرماندهان گروه‌های تروریستی بود و جنایات زیادی علیه فلسطینیان مرتکب شده بود.

کد خبر 119830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز