نوشیروان کیهانی زاده: شهید فهمیده در قم به دنیا آمد و در اوایل جنگ تحمیلی همراه دیگر بسیجیان به جبهه رفت.


 مدت زیادی از حضور حسین در جبهه نگذشته بود. تانک‌های دشمن به پیشروی ادامه می‌دادند و گویا هیچ مانعی جلودار آنان نبود. در تاریخ 8آبان1359 برای جلوگیری از پیشروی دشمن، حسین فهمیده با بستن نارنجک به کمر خود زیر تانک دشمن بعثی رفت و ضمن انهدام تانک دشمن، خود نیز شهید شد. روز شهادت محمدحسین فهمیده روز بسیج دانش‌آموزی نامگذاری شده است.

تولد داستایوفسکی

فئودور میخائیلوویچ داستایوفسکی، نویسنده روسی در 30 اکتبر1820 متولد شد. در جوانی به مدرسه مهندسی و نظامی رفت اما به تدریج به مطالعه ادبیات کشورهای جهان توجه بیشتری کرد و در پایان دوره نظام با جدیت فراوان به تحقیق و مطالعه در زمینه ادبیات مشغول شد. داستایوفسکی در سال1849میلادی به جرم فعالیت‌های سیاسی دستگیر و زندانی شد. او آثار ارزشمندی در ادبیات به جای گذاشت. از آثار داستایوفسکی می‌توان آزردگان، جنایت و مکافات و برادران کارامازوف را نام برد.

اعدام ویدکوم کیس‌لینگ، سیاستمدار نروژی

نروژ در 9 آوریل 1940 در جنگ جهانی دوم مورد هجوم نیروهای نازی قرار گرفت. اعضای دولت این کشور به همراه خانواده سلطنتی، نروژ را ترک کردند. پس از ورود آلمان‌ها، حکومت موقتی به رهبری کیس‌لینگ، سیاستمدار نروژی تشکیل شد. وی تا سال1944 به عنوان نخست‌وزیر، ضمن نقض قانون اساسی نروژ با برپایی حکومت فاشیستی، بسیاری از میهن‌دوستان نروژی را اعدام کرد. پس از پایان جنگ، کیس‌لینگ به همراه جمعی از همکاران خود دستگیر و محاکمه شد و به جرم خیانت و میهن‌فروشی در 30 اکتبر1945 در 58سالگی به اعدام محکوم و تیرباران شد.

برپایی صلح خاورمیانه در مادرید

30 اکتبر 1991 میلادی همایش به اصطلاح صلح خاورمیانه، میان رژیم صهیونیستی و کشورهای مصر، اردن، سوریه، لبنان و سازمان آزادیبخش فلسطین و با حضور جورج‌بوش(پدر) و گورباچف، آخرین رهبر شوروی در شهر مادرید برگزار شد. در این همایش رژیم صهیونیستی بر اصل صلح در برابر صلح تأکید می‌کرد اما اعراب اصل زمین در برابر صلح را مطرح می‌کردند و خواستار عقب‌نشینی این رژیم غاصب از سرزمین‌های اشغالی بودند. سرانجام رژیم صهیونیستی با کمک آمریکا توانست در صف مذاکره‌کنندگان عرب اختلاف ایجاد کند و نه‌تنها به تعهدات خود عمل نکرد بلکه بر شدت سرکوب فلسطینیان افزود.

حمله انگلستان به برمه

برمه در اواخر قرن 13میلادی به تصرف مغولان درآمد و پس از آن دستخوش اغتشاشات و تجزیه‌های مکرر شد. پس از استقرار کمپانی هند شرقی، پایه‌های استعمار انگلیس بر این کشور مستحکم شد و ادامه این وضع موجب بروز جنگی گسترده میان مردم میانمار و انگلیسی‌ها شد و آن کشور در 30 اکتبر 1612 میلادی به اشغال درآمد و دولت انگلستان، برمه یا میانمار را به هندوستان که مستعمره انگلیس بود، ملحق ساخت. برمه یا میانمار در سال 1937 میلادی از هندوستان جدا شد و به خودمختاری داخلی دست‌یافت.

کد خبر 119438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز