سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۹
۰ نفر

گروه بورس: با عرضه سهام پست‌بانک، پرونده واگذاری سهام بانک‌های دولتی در بورس بسته شد. دیروز 5درصد از سهام آخرین بانک دولتی به ارزش 65میلیارد تومان فروخته شد.

بورس

به گزارش همشهری، با وجود مخالفت‌های وزارت ارتباطات برای عرضه سهام پست‌بانک، دیروز 28میلیون سهم این بانک براساس سیاست‌های اصل44 واگذار شد. هر سهم این شرکت به قیمت 2301 ریال فروخته شد.پیش از این وزارت ارتباطات اعلام کرده بود که سهام این شرکت باید در سال 93 فروخته شود اما وزارت اقتصاد بر عرضه سهام این شرکت در سال‌جاری تاکید کرده بود.

با عرضه سهام پست‌بانک، ارزش سهام 8 بانک حاضر در بورس به 15 میلیارد دلار رسید. پیش ازاین سهام بانک‌های ملت، صادرات وتجارت براساس سیاست‌های اصل 44 در بورس واگذار شده بود. به غیراز این 4بانک، هم‌اکنون سهام بانک‌های پارسیان، کارآفرین، اقتصاد نوین و سینا هم در بورس مبادله می‌شود.

علی صحرایی، مدیر عملیات بازار درباره عرضه سهام هشتمین بانک در بورس گفت: پس از این واگذاری، دولت بانک دیگری برای واگذاری، بر مبنای سیاست‌های اصل 44 نخواهد داشت.مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در این باره گفت: بانک‌ها 17درصد بازار سهام را در اختیار دارند. حسن قالیباف‌اصل‌ افزود: پست‌بانک چهارمین و آخرین بانکی است که در اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 وارد بورس اوراق بهادار شده است و با ورود این شرکت، تعداد بانک‌های بورس به عدد8 می‌رسد.

عرضه 10 درصد از سهام

مدیرعامل بورس ادامه داد: رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ قول داده درصورت کشش بازار، عرضه تدریجی سهام پست‌بانک در روز‌های بعد هم انجام شود. با توجه به حضور این شرکت در تابلوی فرعی تا 10درصد دیگر از سهام آن عرضه خواهد شد. قالیباف اصل تاکید کرد: بر این اساس با درنظر گرفتن تخصیص 25درصد سهام این بانک به سهام عدالت، عرضه 5درصد سهام در بورس و واگذاری 5درصد سهام به کارکنان و باقی ماندن 20درصد نزد دولت، 45درصد از سهام این شرکت به‌صورت خرد و بلوک عرضه خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ هم گفت: سهام پست‌بانک با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد و 45درصد دیگر از سهام آن در بورس اوراق بهادار واگذار خواهد شد. پیمان نوری اعلام کرد: مابقی سهام پست‌بانک تا پایان سال به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

سود انباشته پست بانک

عضو هیأت‌مدیره پست‌بانک هم با اعلام رضایت از کشف قیمت 230 تومانی هر سهم این شرکت تازه وارد به بورس، آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت را اعلام کرد. روح‌الله خدارحمی گفت: شرکت پست بانک هم‌اکنون 376‌شعبه و 13هزار دفتر خدمات شهری و روستایی دارد که تعداد شعب آن در آینده‌ای نزدیک به 400شعبه خواهد رسید.

وی تصریح کرد: طبق صورت‌های مالی 6ماه اول سال، 50درصد از پیش‌بینی سود 33تومانی هر سهم پوشش داده شده و در آینده هم تعدیل مثبتی اعمال می‌شود. سود انباشته پست بانک2.5 میلیارد تومان برآورد شده است. خدارحمی واگذاری 5‌درصد سهام به کارکنان پست‌بانک را در حوزه مسئولیت سازمان خصوصی‌سازی‌ دانست و گفت: طبق گزارش‌های موجود وضعیت مطالبات مشکوک‌الوصول پست بانک در حد بسیار مناسبی قرار دارد به‌طوری‌که بعد از بانک مسکن، پست بانک با 5 درصد از کل مطالبات مشکوک در پایین‌ترین رتبه قرار دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که سرمایه بانک چه زمانی افزایش خواهد یافت؟ توضیح داد: طبق ضوابط بانک مرکزی، بانک‌هایی که سرمایه اسمی‌شان از 400میلیارد تومان کمتر باشد، باید طی 2سال نسبت به اعمال افزایش سرمایه اقدام کنند و این موضوع از جمله شرایط واگذاری است.بنابراین پست بانک هم طی مهلت تعیین شده سرمایه کنونی خودرا به استاندارد تعیین شده خواهد رساند.

نقاط ضعف و قوت پست‌بانک

یکی از کارشناسان بازار سرمایه نقاط ضعف و قوت پست‌بانک را اعلام کرد و از برنامه افزایش سرمایه 800 درصدی این شرکت با هدف رعایت استانداردهای نظام بانکی خبر داد. محمد آرام در گفت‌وگو با فارس گفت: هدف اصلی فعالیت این بانک تخصصی که از سال66 تأسیس شده ارائه خدمات پست مالی در حوزه فناوری اطلاعات (ICT) و مخابرات است.

وی ادامه داد: سرمایه اسمی این بانک 56 میلیارد تومان است که از این لحاظ هیچ بانکی با این میزان سرمایه اندک وجود ندارد. بنابراین نقطه ضعف آن سرمایه اندک است. اما این شرکت مشمول اصل 44 با توجه به ورود به بورس می‌تواند طبق استانداردهای نظام بانکی و لزوم برخورداری از سرمایه400 میلیارد تومانی بانک‌ها، درچند مرحله800 درصد افزایش سرمایه بدهد.

وی با اشاره به حضور 2500 نیروی انسانی در این بانک و لزوم کاهش این تعداد نیرو ادامه داد: گردش مالی قابل توجه در حوزه ارتباطات و مخابرات، ارائه خدمات موبایل بانکینگ، انجام امور حواله‌ها و فعالیت‌های تخصصی، امکان رشد ظرفیت، انجام اصلاح ساختاری و ایجاد ظرفیت‌های جدید در نتیجه محدود بودن سهام، از جمله نقاط قوت پست بانک به شمار می‌روند.

کد خبر 119799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز