گروه بورس: برنامه عرضه سهام همراه اول و همچنین پذیره‌نویسی سهام 3 بانک جدید خصوصی به نام‌های آریا، آرین و ایران‌زمین در فرابورس اعلام شد.

بورس

به گزارش همشهری، محمد آرام‌ مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین در یک نشست مطبوعاتی گفت‌: تا پایان امسال 10درصد از سهام همراه اول در فرابورس عرضه می‌شود. او افزود:1750 میلیارد تومان اوراق مشارکت هم پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی به مرور در بازار سرمایه منتشر می‌شود ضمن اینکه در آستانه اخذ مجوز بورس برای تامین مالی 8‌طرح فولادی ایمیدرو به میزان 500میلیارد تومان هستیم.

آرام با اشاره به طرح توسعه پالایشگاه شازند امام خمینی(ره) و پیشرفت 80درصدی پروژه آن گفت: 367 میلیارد تومان اوراق با نرخ بازده داخلی حدود 20 درصد برای این منظور منتشر خواهیم کرد که بر این اساس 55 هزار بشکه بنزین معمولی و 15 هزار بشکه بنزین سوپر و پروپیلن به محصولات آن افزوده خواهد شد.

وی از انتشار 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تامین مالی 3 طرح تولیدی در بخش فولاد و کک‌سازی‌ هلدینگ مبنای خاورمیانه متعلق به مجموعه بانک پاسارگاد و سایر مجموعه‌های تولیدی خبر داد و اعلام کرد: اوراق مشارکت تعاونی خاص ایران‌خودرو برای تامین مالی طرح خروج40هزار خودروی فرسوده با نرخ 22 درصد، به مبلغ 200 میلیارد تومان منتشر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین از انتشار 150 میلیارد تومان اوراق مشارکت پالایشگاه بندرعباس در آینده نزدیک برای طرح توسعه و افزایش تولید بنزین خبرداد و تصریح کرد: اوراق شرکت بین‌المللی ساختمان که یک شرکت بورسی است در 2 مرحله که مرحله اول آن 20 میلیارد تومان است برای تامین مالی پروژه بعثت و برای تامین مالی پروژه (تفریحی - تجاری) نارنجستان به میزان 80 میلیارد تومان و جمعا 100 میلیارد تومان به‌زودی در فرابورس عرضه می‌شود.

او تاکید کرد: برای انتشار 3 اوراق دیگر در حال اخذ مجوز از بانک مرکزی هستیم. در صورت اخذ مجوز، اوراق مشارکت شهرداری اصفهان به میزان 200‌میلیارد تومان، شهرداری اراک به میزان 245 میلیارد تومان در 2 مرحله که مرحله اول 45 میلیارد تومان و مرحله دوم 200 میلیارد تومان است و آب و فاضلاب خوزستان به مبلغ 900 میلیارد تومان منتشر می‌شوند.

پذیره‌نویسی سهام 3 بانک در فرابورس

مدیرعامل تامین سرمایه امین در ادامه به پذیره‌نویسی سهام در بازار اولیه اشاره کرد و از پذیره‌نویسی سهام 3 بانک آریا، آرین و ایران‌زمین در فرابورس خبر داد. او توضیح داد: بانک آریا با سرمایه 200 میلیارد تومان متعلق به تجار بزرگ فعال در صنایع فولاد و مواد‌غذایی است و نخستین بانک بازرگانی برای تامین مالی تجارت است.

آرام در مورد بانک آرین گفت: این بانک نخستین بانک الکترونیک ایران است که سرمایه آن 70 میلیارد تومان بوده و خدمات پرداخت را تسهیل می‌کند.به گفته مدیرعامل تامین سرمایه امین، پذیره‌نویسی 54میلیون سهم بانک کارآفرین در بورس از طریق این شرکت انجام شده و در روزهای آینده هم حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه 2 بانک ملت و تجارت و شرکت‌های گل گهر و سرمایه‌گذاری خوارزمی هم پذیره‌نویسی خواهد شد.

 عرضه همراه اول، تا پایان سال

مدیرعامل تأمین سرمایه امین گفت: به‌رغم تحریم‌ها چند سرمایه‌گذار خارجی متقاضی خرید درصدی از سهام همراه اول هستند. او با بیان اینکه جزئیات عرضه سهام همراه اول به‌زودی اعلام خواهد شد، تاکید کرد: علاوه بر برنامه عرضه سهام شرکت همراه اول در فرابورس، برنامه عرضه سهام 2 شرکت آب‌معدنی داماش و آهن و فولاد لوشان در فرابورس هم نهایی شده که در هفته‌های آینده انجام خواهدشد.

آرام از انجام مذاکراتی درباره اجرای بسته قراردادهای آتی ارز با بورس و بورس کالا خبرداد و اعلام کرد: بانک مرکزی موافقت خود را با قراردادهای فوروارد یا پیمان آتی ابلاغ کرده که براساس آن امکان پوشش نرخ ارز در بانک‌ها فراهم شده است. بر این مبنا طراحی قراردادهای آتی ارز یا فیوچر ارز را انجام می‌دهیم که قابل مبادله در بورس خواهد بود.

کد خبر 120187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز