گروه سیاسی: در حالی ‌که هیأت دولت در جلسه خود از اتخاذ تصمیم جدید در خصوص ساعت کاری بانک‌ها خودداری کرده و خود را تابع تصمیم مجلس دانسته بود، نمایندگان مجلس به کلیات و جزئیات طرح دو فوریتی بازگشت ساعت کار بانک‌ها به حالت سابق (در شهریورماه 85) رأی دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، ایرج ندیمی امروز [چهارشنبه 6 دی 1385] در دفاع از کلیات طرح دو فوریتی بازگشت ساعت کار بانک‌‏ها به وضعیت سابق گفت: اگر این ایراد مطرح شود که مجلس قصد دخالت در امور دولت را دارد، پاسخ این است که دولت در واکنش به گرانی و تذکرات مجلس چه پاسخی داده است.

نماینده لاهیجان افزود: هر آنچه موجب منفعت عمومی و پاسخ به نیاز مردم باشد، مجلس آن را پیگیری می‌کند.

اما گرامی‌مقدم در مخالفت با این طرح گفت: شیوه اجرایی شدن مصوبات و قوانین بر عهده قوه مجریه است و اگر قرار باشد هر جا به دلخواه مجلس نبود، بتوان وارد شد و در امور دولت دخالت کرد در واقع شأن مجلس کاسته شده است.

نماینده بجنورد اظهار داشت: بحث ساعت کار بانک‌ها نیازمند مطالعه کارشناسانه است. بخش‌هایی اظهار نظر کرده‌اند که ترافیک به واسطه این اقدام دولت روان‌تر شده است بنابراین ما باید چنین تدابیری را حداقل در حد آزمایش اجرایی کنیم و آثار آن را مطالعه کارشناسی کرد. 
مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس، دیگر موافق این طرح بود. وی در دفاع از این طرح گفت: جایگاه مجلس و دولت در قانون اساسی مشخص است و واقعاً کجا چنین اختیاراتی از مجلس سلب شده است که در مورد مشکلات مردم تصمیم گیری کند؟

به گزارش مهر، کاظم دلخوش افزود: کجا این اختیار به دولت داده شد که هر زمان خواست ساعت کار ادارات را تغییر دهد و یا کشور را تعطیل کند. آیا ما می‌توانیم اجازه دهیم دولت کشور را تعطیل کند و مگر ما اینجا نیستیم که از حقوق مردم دفاع کنیم.

نماینده صومعه سرا تصریح کرد: ما دولت را دوست داریم ولی اگر انتقادی می‌کنیم، برای دفاع از حقوق ملت است. البته مجلس و دولت هم باید شأن خود را مراعات کنند و اگر این شأن رعایت می‌شد کار به این جا نمی‌رسید. آیا هزینه و فایده این طرح تاکنون مطالعه شده و ارزش اجرایی شدن آن چقدر است.

نماینده شیراز نیز در موافقت با این طرح گفت: ما قصد تغییر ساعت کار بانک‌ها را به عنوان قانون نداریم. 27 سال است که ساعت کار بانک‌ها در کشور تجربه شده است، بنابراین تغییر آن به صورت ناگهانی و بدون کارشناسی یک تصمیم عجولانه بود و نارضایتی مردم هم موجب شد که ما نامه‌ای را به دولت بنویسیم.

محمدنبی رودکی تصریح کرد: ما بارها از طرق مختلف نارضایتی مردم و خود را در این مورد به دولت منتقل کرده‌ایم اما هنوز ترتیب اثری داده نشده است.

 پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان وزیر کشور به عنوان نماینده دولت با اشاره به اطلاع‌رسانی ضعیف دولت در این زمینه از جلسه صبح هیأت دولت خبر داد و گفت: در جلسه صبح، رئیس‌جمهور پس از استماع نظر کارشناسان گفتند به احترام مجلس ما تصمیمی در این خصوص نمی‌گیریم چرا که پس از حضور پرشکوه مردم در انتخابات نمی‌خواهیم تصور شود بین دولت و مجلس اختلافی وجود دارد.

مصطفی پورمحمدی با اشاره به این‌که قصد داشتیم تغییر ساعت بانک‌ها را در تهران اجرا کنیم ولی بانک‌ مرکزی نپذیرفت ادامه داد: بحث تغییر ساعت کاری بانک‌ها 15 سال است که مطرح است و تا سال 78 هم ساعت کاری بانک‌ها 30/8 بوده اما دولت آقای خاتمی به‌خاطر برخی صرفه‌جویی‌ها آن ‌را عوض کرد، اما بعداً به غیرکارشناسی بودن آن پی بردند ولی به علت این‌که بد بوده دولت تصمیم خود را هر روز عوض کند به آن دست نزدند.

پورمحمدی در ادامه به آثار طرح تغییر ساعت بانک‌ها اشاره کرد و گفت: هر سال در مهر ماه 30 درصد افزایش ترافیک داشتیم ولی امسال این نرخ به 8 درصد کاهش یافته است و مصرف بنزین نیز نسبت به سال پیش در تهران حدود 3 درصد کاهش یافته است. وی در پایان گفت: اگر ترافیک تهران قفل شود کشور با بحران مدیریت مواجه می‌شود.

پس از سخنان نمایندگان دولت در جلسه بعدازظهر 145 نماینده از 198 نماینده حاضر در صحن علنی به این طرح رأی مثبت دادند.

کد خبر 12037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز