گروه اقتصادی: اختلاف‌نظر دولت و مجلس با نزدیک شدن به اتمام طرح آزمایشی سه‌ماهه تغییر ساعت کار بانک‌ها، و اصرار دولت به ادامه این طرح، رو به افزایش است.

عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو هفته پیش، برای طرح دو فوریتی الزام دولت به بازگشت ساعت کار بانک‌ها به حالت اولیه، اقدام به جمع‌آوری امضا نمودند و دیروز برخی از نمایندگان اعلام کردند در صورتی که دولت طرح تغییر ساعت کار بانک‌ها را ادامه دهد، مجلس اقدام به تصویب این لایحه خواهد کرد.

"سید کاظم دلخوش" مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به خبرنگار ما گفت: هم‌اکنون دولت و مجلس بر سر ساعت کار بانک‌ها اختلاف‌نظر دارند و در شرایطی که به نظر می‌رسد دولت قصد ادامه ساعت کار فعلی بانک‌ها را دارد، اما نمایندگان مجلس معتقدند این طرح راه‌ چاره کاهش ترافیک نیست و فقط موجب افزایش هزینه‌ها و اختلال در کار کسبه، تجار و مردم عادی شده است.

دلخوش افزود: در صورتی که دولت طرح تغییر ساعت بانک‌ها را ادامه دهد، نمایندگان مجلس طرح دوفوریتی بازگشت ساعت کار بانک‌ها به حالت اولیه را به صحن علنی ارائه  می‌کنند.

همچنین حمیدرضا کاتوزیان عضو کمیسیون صنایع مجلس فشار افکار عمومی را عامل طرح دو فوریتی برای بازگشت بانک‌ها به ساعت کار قبلی (7 و نیم صبح) اعلام کرد.

به گزارش فارس، اصغر گرانمایه‌پور نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز معتقد به ضرورت بررسی‌های کارشناسی بیشتر  درباره طرح تغییر ساعت بانک‌هاست.

در مقابل،«سیدمحمود ابطحی» رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع مجلس معتقد است تعیین ساعات کار بانک‌ها جزو اختیارات ذاتی دولت‌ است اما تصمیم دولت نارسایی‌هایی را ایجاد کرده که مجلس آنها را به دولت منتقل کرده است.

ابطحی یکی از اشکالات ساختاری بانک‌ها را تغییر وظیفه آنها از بنگاه‌های خدماتی به بنگاه‌های اقتصادی طی دولت قبل بیان کرد و به خبرنگار همشهری گفت: اکنون بانک‌ها به جای اینکه به فکر ارائه خدمات بیشتر به مردم باشند، به فکر سودآوری هستند.

در همین حال، رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها گفت: این شورا آثار تغییر ساعت کار بانک‌ها را به اطلاع هیات دولت رسانده است، اما با این حال آمادگی دارد در صورت تثبیت وضعیت موجود، خدمات رسانی به مردم را ارتقا دهد.

رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها در این زمینه به "ایرنا" گفت: ساعت کار کنونی بانک‌ها، دستور دولت است و این دستور همچنان ملاک عمل نظام بانکی کشور است و اگر این دوره تمدید و یا دائمی شود، بانک‌های کشور آمادگی دارند با تصمیمات مدیریتی، خدمات رسانی به مردم را ارتقا دهند.

این در حالی است که وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز در خصوص ساعت کار بانک‌ها گفت: نظام بانکی خود را به راحتی با این وضعیت منطبق کرده است و انتقادات به این سیستم بیشتر ازمراجعه کنندگان اوایل صبح به بانک‌هاست که اقشار خاصی هستند.

سخنگوی دولت نیز سه شنبه درباره مسئله تغییر ساعت بانک‌ها اظهار داشت: تصمیم قبلی در این خصوص هنوز تغییر نکرده و سر جای خو باقی است و مشغول جمع بندی در این خصوص هستیم؛ ولی نمی توانم بگویم که این ساعت تغییر خواهد یافت و به هر صورت نتیجه پس از بررسی اعلام خواهد شد.

مصطفی پورمحمدی،  وزیر کشور نیز روز یکشنبه با اعلام اینکه تغییر ساعت کار بانک‌ها بر ترافیک تاثیر مثبتی داشته است گفت: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قاطعانه اعلام کرده است که اگر برخی مقررات عوض شود، ترافیک تهران گره خواهد خورد و ما با توجه به همه این موارد و مسایل، دنبال حل مشکل به بهترین وجه هستیم.

کد خبر 11400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز