گــروه ســیاسی- محمدعلی بدری: سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا خبر داد: گفت‌و‌گوها در 6 و 7 دسامبر برابر با 15و 16 آذر، در ژنو برگزار خواهد شد.

جلیلی -

رویترز از بروکسل خبر داد که سخنگوی کاترین اشتون روز سه‌شنبه گفته است: ما اکنون پاسخ رسمی مقامات ایران را دریافت کرده‌ایم که تایید می‌کند دکتر جلیلی با پیشنهاد کاترین اشتون برای ملاقات در ژنو موافقت کرده است. بنابر این گزارش انتظار می‌رود نمایندگان آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان نیز پس از 15 ماه در این گفت‌و‌گوها حاضر باشند.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، اشتون ریاست هیات 6 کشور طرف مذاکره با ایران را به‌عهده خواهد داشت. پیش از انتشار این خبر خبرگزاری روسی نووستی به نقل از سفیر ایران در مسکو گزارش داده بود که زمان مذاکرات، پنجم دسامبر و مکان آن در ژنو است.

درباره تبادل سوخت پیامی دریافت نکرده‌ایم

اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح دیروز، ساعتی پیش از اعلام زمان و مکان گفت‌وگوها از سوی دفتر اشتون، به خبرنگاران گفت: تیم‌های مذاکره‌کننده در تماس و رایزنی هستند. هنوز جزئیات دقیق‌تری از توافقات روشن نشده و به‌محض اینکه توافق جدیدی حاصل شود حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رامین مهمان‌پرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره آخرین گفت‌وگوها در مورد موضوع تبادل سوخت برای تامین سوخت رآکتور تهران نیز گفت: این موضوع مربوط به اعضای گروه وین است. منتظر درخواست پاسخ آنها در این زمینه بوده‌ایم و تا‌کنون پاسخی مبنی بر آمادگی آنها برای این کار دریافت نکرده‌ایم.

پاسخ نامه نیمه تیرماه

شامگاه سه‌شنبه 18 آبان 89، دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی خبر داد: رئیس دفتر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به نامه دفتر کاترین اشتون مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا طی نامه‌ای پیشنهاد ایران را درباره زمان و مکان گفت‌وگوها بر مبنای نامه مورخ4.15 .89 (6 جولای 2010) به اشتون (نماینده 1+5) اعلام کرد.

ساعتی بعد آسوشیتدپرس از واشنگتن گزارش داد که فلیپ کراولی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ایران رسماً‌ به پیشنهاد کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در باره آغاز گفت‌وگوها پاسخ داده است. کراولی در این باره گفت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ما اطلاع داده که ایران به پیشنهاد کاترین اشتون رسما پاسخ داده است. ایران در پاسخ خود چند تاریخ جایگزین را برای گفت‌وگوها پیشنهاد کرده است.

سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و سرپرست تیم گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در نامه‌ روز 18 آبان برابر با نهم نوامبر، روزهای 23 نوامبر و 5 دسامبر را به‌عنوان 2 زمان مناسب برای برگزاری گفت‌وگوها بین نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در شهر استانبول ترکیه پیشنهاد کرد. اعضای این گروه که عبارتند از آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان برگزاری دور اول گفت‌وگوها در ترکیه را رد کرده اما خواهان دیدار با نماینده ایران در روز پنجم دسامبر در ژنو سوئیس شده بودند.

غفلت از محتوا

به گزارش همشهری، آنچه از زمان و مکان گفت‌وگوها اهمیت بیشتری دارد و ضریب کمتری در خبرهای هسته‌ای هفته‌های اخیر داشته، محتوای گفت‌وگوهاست. زمان و مکان گفت‌وگوها بین ایران و 6 کشور مؤثر در قطعنامه‌های سازمان ملل در حالی در اخبار خبرگزاری‌های ایران و 6 کشور اهمیت پیدا کرده که به‌نظر می‌رسد پیش‌فرض ایران با 6 کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان از محتوای این گفت‌وگوها یکسان نباشد.

نه درباره تبادل سوخت

مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران18 آبان 89 درباره اینکه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده احتمالا درباره تبادل سوخت در مذاکرات 1+5 با ایران گفت‌وگو صورت می‌گیرد، تاکید کرد: به‌هیچ‌وجه جلسه ما و گروه 1+5 که با حضور دیگران یا بدون حضور آنها انجام می‌شود، شامل بحث تبادل سوخت نمی‌شود.

براساس بیانیه تهران

تهران مبنای گفت‌وگوها را بیانیه سه‌جانبه تهران بین ایران، ترکیه و برزیل اعلام می‌کند.بیانیه تهران، توافق هسته‌ای است که در اوایل ماه ژوئن امسال با تلاش ترکیه و برزیل برای حل‌وفصل مناقشه اتمی حاصل شد که گروه 1+5 آن‌را رد کرد. پس از رد این توافقنامه، شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارمین قطعنامه تحریمی را علیه ایران وضع کرد.

ترکیه، به‌عنوان عضو غیردائم شورای امنیت، به همراه برزیل به چهارمین قطعنامه تحریمی این رکن سازمان ملل متحد که در ماه ژوئن علیه برنامه هسته‌ای ایران صادر شد، رای منفی داد.قطعنامه 1929 که در ایران به قطعنامه چهارم تحریم‌ها بر سر پرونده هسته‌ای ایران مشهور است، تحریم‌های یکجانبه آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا، استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی را علیه ایران درپی داشت.

کد خبر 122040

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز