محمدرضا جمالی: شاید در هیچ برهه‌ای از تاریخ ایران اسلامی به اندازه این زمان، شرایط برای گام‌های بلند تمدن‌سازی هموار نبوده است؛ چرا که ماده خامی که تمدن‌ها را شکل می‌دهد با خمیرمایه انقلاب اسلامی و ذوق ایرانی در هیچ مقطعی چون امروز مناسب نبوده است.

به بیان بهتر، در شرایط امروز ضرورت دارد به 2 نظر تمدنی که بر خاستگاه و پیدایش آنها و چشم‌انداز تمدن‌ها بحث می‌کنند، نگاهی بیفکنیم.

الف) موج خطی تمدنی: عده‌ای از منور‌الفکران وطنی مدعی هستند دوران اوج و شکوفایی تمدن اسلامی و ایرانی گذشته است و امروز در انحطاط و زوال تمدن به‌سر می‌بریم و سخن از شکوفایی و پیشرفت، سخن درستی نیست و باید با کاروان بشریت غربی و الگوبرداری از راه طی‌شده دیگران، مسیر را پیمود.

به دیگر سخن و براساس ادعای منورالفکران وطنی یعنی ادامه تاریخ ما ذیل تاریخ غربی‌ها تعریف می‌شود و ما هویتی واقعی نداریم و رنگی و شبحی از هویت ملی را با خود حمل می‌کنیم؛ یعنی نامی را یدک می‌کشیم وگرنه محتوا و نرم‌افزار از غرب و سلطه تکنیک ابزار آن است.

ب) موج سینوسی تمدنی: موج سینوسی تمدنی برای سیر تمدن‌ها، یک مسیر حلزونی قائل است که تمدن‌ها زاده می‌شوند و دوران کودکی، بلوغ، جوانی، میانسالی و پیری را سیر می‌کنند و ابن‌خلدون به خوبی این گرایش و سیر تمدنی را ترسیم کرده و شواهد تاریخی نیز ارائه داده است.

تاریخ ایران از صفویه به بعد، نشانگر آن است که سیر تمدنی در ایران مسیر زوال و انحطاط را پیموده است؛ به‌طوری‌که اوج این انحطاط در زمان‌های قاجار و پهلوی اول و دوم اتفاق افتاد و بعد از پهلوی دوم، به‌دلیل بلوغ اندیشه ملی و رهبری خردمندانه و حکیمانه امام(ره) شیب تمدنی به سمت اوج سیر می‌کند و این مسیر در 30سال بعد از انقلاب دارای فراز و نشیب‌هایی بوده است اما برآیند سیر و زندگی تمدنی ما صعود و ترقی را نشان می‌دهد. بنابراین وقتی شیب تمدنی به سمت صعود است، می‌توانیم بگوییم ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی در کشور وجود دارد که توانسته بر خلاف یک سنت 300ساله گذشته مسیر اعتلا و رشد را با سرعت طی کند و حتی نسبت به تمدن غربی و ساخت مادی‌گرایانه آن برگ برنده معنویت و حیات طیبه را رو نماید.

به دیگر سخن، اینکه با زوال تدریجی تمدن غربی که به‌صورت برجسته در سلطه‌طلبی آمریکا و متحدان آن خلاصه می‌شود و روند کاهش نسلی و پیری و نسیان جامعه غربی و از طرفی بیداری اسلامی در ممالک‌شرقی و خودباوری فراگیر و ایجاد تکنولوژی فراگیر بومی و هویت‌های استقلال‌طلب ملت‌های اسلامی و مستضعف جهان، تمدن‌شرقی به‌طور اعم و تمدن ایرانی به‌طور اخص به‌صورت جهش‌واری در دوران رشد و شکوفایی به‌سر می‌برد. این شکوفایی تمدنی چون جهش‌زاست، اعجاب‌آور، حیرت انگیز و برای دشمنان غیرقابل باور است.

در چنین شرایطی است که چشم‌انداز تمدنی ما باید براساس یک الگوی اسلامی - ایرانی به پیش برود تا بتواند شرایط محقق شده را به خوبی راهبری کرده و از فرصت ایجادشده به نحو مطلوب برای ایجاد شرایطی جدید الگوسازی کند. این الگوسازی جدید چون در اوج سیر تمدنی شکل می‌گیرد و نگاهی به گذشته نیز دارد، می‌تواند سرعت مسیر تحرک و رشد تاریخ را به جایگاه واقعی آن که شرق است، برگرداند.

کد خبر 122828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز