دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

محمدرضا جمالی: سفیر انگلیس در یادداشتی که به مناسبت روز جهانی حقوق بشر در وب‌سایت سفارت انگلیس در تهران منتشر کرده‌، به بهانه حقوق بشر اتهامات مداخله‌جویانه‌ای به کشور ما وارد کرده‌است.

عمل زشت سفیر انگلیس به‌گونه‌ای است که برخلاف عرف دیپلماتیک و مناسبات 2کشور که بر اساس احترام متقابل تعریف می‌شود، به نوعی رفتار کرده که براساس تشخیص عموم به‌عنوان یک عنصر نامطلوب شناخته می‌شود. دایره جسارت سفیر انگلیس به حدی است که برخلاف آداب و عرف دیپلماتیک که به‌صورت مبهم و پوشیده به طرح ادعاها می‌پردازند با صراحت، بی‌پرده و گستاخانه به کشور ما حمله کرده و اساساً عرف و آداب دیپلماتیک را رعایت نکرده‌است. گویی آقای گس یک سر منازعات و فتنه‌گران داخلی است که به دفاع از آنها می‌پردازد و رویه‌های قانونی کشور ما را به باد انتقاد می‌گیرد.

البته برای آقای گس این نخستین بار نیست که پای خود را از گلیم خود درازتر می‌کند. او در گذشته نیز در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی به موضوع تحریم‌های ضدایرانی و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ما پرداخته و اتهاماتی را نیز اعلام کرده بود. بد ‌نیست به سفیر انگلیس فهمانده شود که الان دوران قاجار نیست که برای ما تعیین‌تکلیف کند و با خم‌کردن ابرو، قراردادهای استعماری تحمیل کنند و با تطمیع و ترس بخش‌های سرزمینی ما را تهدید کرده و از وطن جدا کنند.

دیگر گذشت آن زمان که استعمارگر پیر انگلیس به مدد غارت اموال و چپاول سرمایه‌های کشورهای عقب‌نگهداشته شده بتواند برای خود امپراتوری درست نماید و در عهد دمکراسی ادعایی،‌ سلطنت ملکه را به میمنت غارتگری و نیرنگ‌بازی روی پا نگه‌دارد.
پس تا دیر نشده دستگاه دیپلماسی کشور باید براساس اصل عزت اسلامی، سفیر گستاخ را از ایران اخراج کند و سطح روابط را با این کشور استعماری که هنوز در دوران گذشته به‌سر می‌برد و خواب لردهای توخالی را می‌بیند کاهش بدهد و آنها را از خواب خرگوشی بیدار کند تا آنها بدانند که عصر فئودالیته وارباب رعیتی گذشته است و دیگر انگلیس، ارباب نیست و دیگران رعیت نیستند و انگلیس بیش از هر زمانی نزد ملت ایران منفور است.

از طرف دیگر، این انتقاد به وزارت امور خارجه وارد است که چرا با گستاخی‌های انگلیس این روباه پیر برخورد قاطع نمی‌کند و به آنها نمی‌فهماند که الان دوران قاجار نیست و انگلیس نیز بریتانیای کبیر نیست و دوران ناصر‌‌الدین شاه‌ها گذشته است به‌طوری‌که فتنه 88 این مهم را به خوبی ثابت کرد؛ پس دیگر آزموده را آزمودن خطاست. آقای گس لطفا از خواب خرگوشی بیدار شوید!

کد خبر 123175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز